Kamera overvågning af yderdøre er en tryghedsskabende foranstaltning for patienter, personale og besøgende på BoH, og overvågningen skal medvirke til, at vitale områder sikres mod uvedkommen indtrængning.
Vejledningen beskriver hvordan person følsomme data behandles og opbevares korrekt i henhold til persondata loven.
Personale på Bornholms Hospital
Milestone XProtect Smart Client
6 stationære kameraer, der konstant optager samme område/vinkel
Systemer
I Receptionen er der opsat en PC/skærm der viser de 6 indgange der er kameraovervåget.
Denne PC har 2 funktioner:
Dataoptagelse og behandling:
Optagelser fra de sidste 30 dage lagres, og der kan søges i disse optagelser.
Systemet giver mulighed for at overføre data af så kort varighed, at det vil være muligt at begrænse antal af personer, der fremgår af optagelserne.
Det er kun personalet i Receptionen, der har log in kode til dataoptagelser.
De 4 yderdøre, der er overvåget, er skiltet med, at der bliver foretaget en optagelse.
Udlevering eller gennemgang af optagelser:
Generelt må optagelser kun videregives i følgende situationer:
Der kan imidlertid være situationer, hvor hensynet til en hurtig opklaring tilsidesætter ovenstående. Det kan eksempelvis være i forbindelse med en savnet patient eller kriminalietet. I disse tilfælde gælder:
NB: Personale kan ikke uden nærmeste leders godkendelse og tilstedeværelse gennemse en optagelse.
Teknisk chef for drift og vedligehold
Receptionens leder for daglig brug og overholdelse af vejledning
Det er afdelingsledelsernes ansvar at vejledning kendes og anvendes af personalet.
Jf. POL (Personoplysningsloven) § 26 a, stk. 1 og 2.