Kamera overvågning af yderdøre, bygning og dør sikring

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

 

Formål

Kamera overvågning af yderdøre er en tryghedsskabende foranstaltning for patienter, personale og besøgende på BoH, og overvågningen skal medvirke til, at vitale områder sikres mod uvedkommen indtrængning.

Vejledningen beskriver hvordan person følsomme data behandles og opbevares korrekt i henhold til persondata loven.

 

Tilbage til top

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Personale på Bornholms Hospital 

Tilbage til top

 

Definitioner

Milestone XProtect Smart Client

6 stationære kameraer, der konstant optager samme område/vinkel

 

Tilbage til top

 

Fremgangsmåde

Systemer

I Receptionen er der opsat en PC/skærm der viser de 6 indgange der er kameraovervåget.

 

Denne PC har 2 funktioner:

  • Almindelig daglig drift
  • Konstant overvågning af særligt udsatte yderdøre         
  • Ved opkald fra porttelefon ved yderdøre, kan personalet i Receptionen se, hvem der kommunikeres med

 

Dataoptagelse og behandling:

Optagelser fra de sidste 30 dage lagres, og der kan søges i disse optagelser.            

Systemet giver mulighed for at overføre data af så kort varighed, at det vil være muligt at begrænse antal af personer, der fremgår af optagelserne.

 

Det er kun personalet i Receptionen, der har log in kode til dataoptagelser.

 

De 4 yderdøre, der er overvåget, er skiltet med, at der bliver foretaget en optagelse.

  

Udlevering eller gennemgang af optagelser:

Generelt må optagelser kun videregives i følgende situationer:

  • efter udtrykkeligt samtykke fra de personer, der er på optagelsen inden for det relevante tidsinterval - ofte en umulighed på grund af antal personer der kan være optaget
  • videregivelsen følger anden lov
  • videregivelsen sker til politiet i kriminalitetsopklarende øjemed.

 

Der kan imidlertid være situationer, hvor hensynet til en hurtig opklaring tilsidesætter ovenstående. Det kan eksempelvis være i forbindelse med en savnet patient eller kriminalietet. I disse tilfælde gælder:

  • Politiet kan få udleveret optagelsen, hvis det forinden er godkendt af Administrationschefen eller Hospitalschefen samt fællestillidsmanden
  • Gennemgang af et relevant tidsinterval kan kun begæres af personale med formel ledelse, og formålet skal være klart tilkendegivet.

 

NB: Personale kan ikke uden nærmeste leders godkendelse og tilstedeværelse gennemse en optagelse.

Tilbage til top

 

Ansvar og organisering

Teknisk chef for drift og vedligehold

Receptionens leder for daglig brug og overholdelse af vejledning

Det er afdelingsledelsernes ansvar at vejledning kendes og anvendes af personalet.

 

Tilbage til top

 

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Jf. POL (Personoplysningsloven) § 26 a, stk. 1 og 2. 

Tilbage til top

 

Akkrediteringsstandarder

 

Bilag

Bilag 1 Betjeningsvejledning for Receptionens personale.

 

Tilbage til top