Infektionskontrolprogram BoH

Overordnede visioner, mål, indsatsområder og evt. planer

 

Overordnede visioner, mål, indsatsområder og evt. planer

Arbejdsgrundlag og politik for infektionshygiejne

Infektionskontrolprogrammet er supplement til Program for infektionsforebyggelse og infektionshygiejne i Region Hovedstaden; november 2017. Formålet med programmet er at forebygge infektioner på Hospitalerne.

Programmet beskriver lokale aktiviteter på Bornholms Hospital, herunder hvordan området er organiseret, kommissorium og forretningsorden for hygiejneudvalget, overvågningsområder via data, samt de forbedringsaktiviteter og forebyggelsestiltag, der med udgangspunkt i data er valgt at fokusere på.

Det er Region Hovedstaden og Bornholms Hospitals infektionshygiejnepolitik, at der afsættes de ressourcer, træffes de beslutninger, etableres de faciliteter og gennemføres de handlinger, som er nødvendige for at sikre:

  • Sundhedssektorserhvervede infektioner forebygges effektivt
  • Risiko for smittespredning begrænses i størst muligt omfang
  • Potentiel risiko for smittespredning identificeres, styres og overvåges
  • Fastsættelse af relevante indsatser ud fra en vurdering af hospitalets aktiviteter og ydelser

Programmet er godkendt af vicedirektør ###NAVN### og ###NAVN### formand for Hygiejnekomiteen.

 

Region Hovedstadens program for infektionsforebyggelse og infektionshygiejne

Programmet er udarbejdet på baggrund af resultater fra kvalitetsovervågning, data for patientsikkerhed og data fra udvalg for forebyggelse af infektioner og den nationale infektionshygiejniske overvågningsdatabase HAIBA. Region Hovedstaden ønsker, at kvaliteten af infektionsforebyggelse og hygiejne er på et internationalt højt niveau på alle Regions Hovedstadens hospitaler og virksomheder.

Programmet er udarbejdet og godkendt af Region Hovedstadens Komite for Infektionshygiejne og godkendt i Region Hovedstadens Forum for Kvalitet.

Indhold

Gyldighedsområde

Alle ansatte på Bornholms Hospital, uanset arbejdsområde.

 

Valg af lokale indsatsområder:

  • At forebygge spredning af multiresistente bakterier herunder følge udviklingen i antallet af patienter med multiresistente bakterier, herunder vancomycinresistente enterokokker (VRE), meticillinresistente staphylococcus aureus, ESBL-producererende bakterier
  • Overvåge incidens af hospitalserhvervede bakteriæmier og CDI (Indikator nationalt kvalitetsprogram)  
  • At forebygge spredning af vira, med fokus på luftvejsvira, og diare fremkaldende vira
  • Hygiejneorganisationen følger udviklingen i antallet patienter med influenza, RSvirus samt COVID-19 samt diverse diarre fremkaldende vira, herunder udbrud med norovirus
  • Hygiejneorganisationen overvåger renhedsgrad af fleksible endoskoper
  • Registrering af bakteriel resistens og antibiotikaforbrug
  • At fokusere på efterlevelsen af de forebyggende foranstaltninger, der mindsker risikoen for smittespredning, dvs. generelle infektionshygiejniske retningslinjer supplerende infektionshygiejniske retningslinjer (isolation og udbrudshåndtering), håndhygiejne og rengøring
  • At forebygge infektioner relaterede til centrale venekatetre.
  • At forebygge urinvejsinfektioner.

 

Direktion

Direktionen har det overordnede ansvar for infektionshygiejne på Bornholms Hospital. Direktionen har ansvar for at videreformidle informationer og dokumenter af infektionshygiejnisk relevans, der tilgår hospitalet fra myndigheder og organisationer.

Direktionen kommunikerer løbende med øvrige ledelse og med medarbejdere om vigtigheden af at opfylde politik, mål og handleplaner for infektionshygiejniske arbejde.

Den praktiske udførelse af opgaverne, der er beskrevet, er der etableret en Hygiejneorganisation, en Hygiejnekomite og hygiejnekoordinatorer.

 

Afdelingsledelser

Afdelingsledelserne har ansvar for infektionshygiejne i egen afdeling.  Hermed ansvar for gældende retningslinjer er implementeret og hermed efterleves af medarbejdere og i nødvendigt omfang af patienter og pårørende, og andre som færdes i afdelingen. Afdelingsledelserne har ansvar for at de nødvendige ressourcer er til rådighed, så programmet kan realiseres.

Afdelingsledelserne har ansvar for at Hygiejneorganisationen inddrages løbende i opgaver af infektionshygiejnisk relevans herunder:

  • Rådgivning og undervisning ved implementering af retningslinjer
  • Indkøb af udstyr til undersøgelse, behandling og pleje
  • Vurdering i forbindelse med nybygning og renovering
  • Vurdering ved afdækning af mulige sundhedssektorerhvervede infektioner og mulige smitteudbrud, mulige risiko områder og procedurer

Afdelingsledelserne kontakter hygiejneorganisationen ved mistanke om ophobning af tilfælde og udbrud.

Hygiejnekomite

Der er etableret en ledelsesforankret Hygiejnekomite – se link herunder til kommissorium.

https://Kommissorie for Indsatsgruppen for Hygiejne BoH

                            

Det sikres, at komiteen har en bred faglig sammensætning og udvalget refererer til og rådgiver Hygiejneorganisationen. Hygiejnekomiteen kan ved behov, indkalde deltagere ad hoc.

 

Hygiejnekomiteen konkretiserer og tilrettelægger systemer og arbejdsgange, der sikrer opdatering, koordinering, implementering og evaluering af programmet for infektionsforebyggelse.

Der afholdes møder en gang i kvartalet. Dagsorden indeholder som minimum følgende punkter:

1. Godkendelse af dagsorden

3. Data fra infektionshygiejnisk overvågning

4. Oplæg fra hygiejneorganisationen om igangværende og kommende initiativer

5. Arbejdsplan

6. Nyt fra medlemmer

7. Eventuelt

8. Næste møde 

 

Det tilstræbes, at der arbejdes efter følgende årshjul:

1. kvartal:

Sidste års infektionshygiejniske overvågningsresultater

Evaluering af arbejdet med IKP

2.kvartal

Orientering fra råd, udvalg og arbejdsgrupper

Bygge og renoveringsplaner på hospitalet

Rengøring

3.kvartal

Patientsikkerhed og Utilsigtede hændelser inden for infektionshygiejne

4.kvartal

Aktiviteter og indsatsområder for næste år

Referater

Der udarbejdes referat fra møderne. Referatet sendes til godkendelse hos udvalgets faste medlemmer, og godkendes elektronisk. Godkendte referater er efterfølgende tilgængelige på Intra - https://Godkendte referater

 

Hygiejnekoordinatorer Forum for

Hygiejnekoordinatorer udpeges blandt sundhedsfagligt personale. Der er udarbejdet et kommissorium for gruppen, og der er udarbejdet en funktionsbeskrivelse som præciserer deres ansvarsområde og opgaver.

Link til funktionsbeskrivelse og kommissorium:

https://Funktionsbeskrivelse for hygiejnekoordinator på BoH

 

https://Kommissorium for forum for hygiejnekoordinatorer på BoH

 

Forum for hygiejnekoordinatorer

Hygiejnekoordinatorerne mødes 1 gang i kvartalet. Der udarbejdes referat fra møderne. Referatet sendes til godkendelse i gruppen af hygiejnekoordinatorer. Godkendte referater er efterfølgende tilgængelige på Intra  - https://Forum for hygiejnekoordinatorer

 

Referencer, lovgivning og faglig evidens

 

Tilbage til top