Instruksen omfatter sygeplejerskerne på anæstesi og operationsafdelingen samt medlemmer af rengøringsteam A.
Instruksen formål er
-At definere og fastlægge kriterier for rengøring af hylder i medicinrum.
-At definere og fastlægge kriterier for medicinskabs eftersyn.
-At fastlægge kriterier for temperatur kontrol af rum og køleskabs temperatur.
-At fastlægge retningslinjer for medicin bestilling.
Der udpeges en medicinrums ansvarlig sygeplejerske fra anæstesiafsnittet.
Rengøring
Alle med adgang til medicinrummet har ansvar for, at det fremstår i pæn og ryddelig stand efter brug.
Hylderne i medicinrummet gøres rent hver 6. mdr. Rengøringen dokumenteres i logbog i medicinrummet samt elektronisk.
Medicinskabs eftersyn
Hver 3. mdr. kontrolleres udløbsdato af afdelingens medicinrums ansvarlige sygeplejerske. Kontrollen dokumenteres i logbog.
Hver år er der en større gennemgang af medicinrummet ved deltagelse af afdelingssygeplejerske.
Temperatur kontrol
Temperatur kontrol af medicinrum og køleskab foretages dagligt af medlemmerne i rengørings team A. Kontrollen dokumenteres på liste på køleskabet. Udskrevne lister opbevares i logbog i medicinrummet.
Ved rumtemperatur over 25 grader og køleskabs temperatur under 2 og over 8 grader kontaktes ansvarshavende anæstesisygeplejerske på telefonnummer 71480.
Ansvarshavende anæstesisygeplejerske kontakter teknisk afdeling.
Bestilling af medicin
Hver afdeling (anæstesi og operation) sørger for egen medicin bestilling. Medicinbestilling på anæstesiafdelingen foregår jvænligt ved afsnittets medicinansvarlige.
Afsnitsledelsen har ansvar for at instruksen implementeres og efterleves.
Infektionshygiejne i medicinrum
Rekvirering og opbevaring af lægemidler samt overvågning af morfika
Medicinaffald, herunder godtgørelse af medicin, på hospitaler og i Psykiatrien i Region Hovedstaden