Pårørende

Forventnings-afstemning / advarsel

 

  • Afstem forventninger med pårørende med udgangspunkt i synlige husregler.
  • Tydeliggør over for vedkommende, at den adfærd og kommunikation, der foregår,

ikke er i orden.

  • Hvis det ikke stopper, kan pårørende advares om, at vi kan være nødt til at tale om en

form for besøgsrestriktion.

 

  • Alle ansatte kan træffe beslutning om samt give en advarsel til pårørende om mulig

besøgsrestriktion.

  • Ansvarshavende i vagten skal orienteres.
  • Nærmeste leder orienteres førstkommende hverdag.

Besøgs-restriktion

Når pårørende ikke følger den anvisning, de har fået ift. adfærd:

  • Beslut en hensigtsmæssig besøgsrestriktion.
  • Afvej på den ene side hensynet til patienten og på den anden side hensynet til

personalets sikkerhed og tryghed, personalets behov for at kunne udføre deres arbejde

uden unødige forstyrrelser, herunder også hensynet til de øvrige patienters sikkerhed og

tryghed.

  • Aftal besøgsrestriktion med leder eller ansvarshavende.

 

  • Leder el. ansvarshavende meddeler restriktionen til pårørende.
  • Afdelingsledelsen orienteres førstkommende hverdag.
  • Politi tilkaldes, hvis det vurderes, at der er risiko for fare.

 

Ved behov gennemføres en partshøring, jf. bilag 4 vedr. partshøring.

Bortvisning

 

Såfremt en adfærd fortsætter, til trods for besøgsrestriktioner, kan det komme på tale at

bortvise pårørende. I andre tilfælde vil det være nødvendigt at sanktionere med bortvisning

med det samme.

  • Aftal bortvisning med leder eller ansvarshavende.

 

  • Leder el. ansvarshavende meddeler restriktionen til pårørende.
  • Afdelingsledelsen orienteres straks i tilfælde af, at personalet har været i fare,

ellers førstkommende hverdag.

  • Politi tilkaldes, hvis det vurderes, at der er risiko for fare.

 

Ved behov gennemføres en partshøring, jf. bilag 4 vedr. partshøring.

Patienter

Forventnings-afstemning / advarsel

 

  • Afstem forventninger med patienten med udgangspunkt i synlige husregler.
  • Tydeliggør over for vedkommende, at den adfærd og kommunikation, der foregår,

ikke er i orden.

  • Hvis det ikke stopper, kan patienten advares om, at patienten ikke kan være på hospitalet.

Her skal tages hensyn til patientens behov for behandling og pleje.

  • På baggrund af en lægefaglig vurdering kan der træffes beslutning om, at patienten

skal have en advarsel om bortvisning.

  • Leder og/eller ansvarshavende læge/sygeplejerske giver advarsel til patienten.
  • Afdelingsledelsen orienteres førstkommende hverdag.

Bortvisning (udskrivelse)

 

Under hensyntagen til patientens behov for behandling og pleje, kan patienten bortvises,

såfremt patienten ikke følger personalets henstilling til acceptabel adfærd.

Bortvisning skal altid bero på en konkret lægefaglig vurdering. På den ene side indgår

patientens ret til og behov for at modtage behandling samt personalets pligt til at yde

behandling.

På den anden side indgår personalets sikkerhed og ret til at kunne udføre deres arbejde i et

sikkert og sundt arbejdsmiljø. Det vil sige fri for vold, trusler og chikane fra patienter og

pårørende.

  • Leder og/eller ansvarshavende læge/sygeplejerske udskriver patienten, og beder

patienten om at forlade hospitalet.

  • Politi kontaktes, såfremt patienten ikke ønsker at forlade hospitalet efter udskrivelse.
  • Afdelingsledelsen orienteres straks i tilfælde af, at personalet har været i fare, ellers

førstkommende hverdag.