Sygepleje vikar, timelønnede og fast vagt fra Vikarkorpset Intern Vikarservice BFH. inkl. FADL-vagt

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag


 

Formål

  • At sikre en hensigtsmæssig og ensartet arbejdsgang vedr. vurdering af bemandingsbehov, bestilling, prioritering, afbestilling og betaling af sygeplejevikarer (sygeplejersker, SOSU-assistent, sygeplejestuderende, FADL-vagter og plejeportør)

     

  • At beskrive kompetencer og forskelle på vagttyper herunder fastvagt, gangvagt og sygeplejerskevagt.

 

  • At opnå bedst mulige kompetencematch af sygeplejevikarer i forhold til afdelingernes bemandingsbehov og til patienter med særlige behov, som en fastvagt dækker.

 

  • At sikre et optimalt samarbejde mellem de kliniske afdelinger og Vikarkorpset BFH, der er serviceenhed for afdelingerne.


Målgruppe og anvendelsesområde

Alle kliniske afdelinger på BFH inklusive sterilcentralen, Ortopædkirurgisk operationsgang MOA, Intensiv ZIT, anæstesi og lungeambulatoriet.

 

Definitioner

Vikarkorpset har fastansatte sygeplejersker, SOSU-assistenter og sygehjælpere (ca. 50).

 

Vikarkorpset har tilknyttet timelønnede sygeplejersker, SOSU-assistenter, sygehjælpere, sygeplejestuderende (ca. 250-300).

 

Vikarkorpset formidler FADL-vagter og plejeportører.

 

 

Vikarkorpsets funktion

  • Vikarkorpset er en serviceenhed som leverer sygeplejevikar til BFH for at være med til sikre stabilitet i plejepersonalebemandingen ud fra afdelingernes bemandingsbehov og et dækningsgradsmål på 90 %.

     

  • Vikarkorpset giver mulighed for fleksibilitet i forhold til ændringer af vagtbestillinger og arbejdsopgaver for at minimere anvendelse af sygeplejefaglige ressourcer overordnet på BFH.

     

  • Vikarkorpset sikrer rekruttering, introduktion og kompetenceudvikling af sygeplejevikarer, således at sygeplejevikarernes faglige niveau matcher aktuelle kompetencebehov i vagterne og afspejler faglige indsatsområder i BFH og i RegionH.

 

  • Vikarkorpset kan indirekte facilitere afdelingerne i at rekruttere sygeplejepersonale til fastansættelse i afdelingerne.

     

Vagtbestilling

 

Når afdelingerne bestiller vagter skelnes mellem 2 typer bestillinger:

 

Akutte bestillinger: Vagter som bestilles grundet kortidssygemeldinger, barn syg, overbelægning, fastvagt behov o. lign.

 

Langtidsbestillinger: Vagter som bestilles grundet langtidssygemeldinger, vakante stillinger, særtilladelser, kursusaktivitet, temadage o. lign.

Langtidsbestillinger kan være enkelte vagter eller udlån af sygeplejevikarer til en afdeling over længere tid.


Vagttyper


Vikarkorpset leverer følgende vagttyper som vist i figur 1:

 

 

 

Figur 1. Vikarkorpset vagtbestilling med farveindikator. Rød/Grøn indikerer mulighed for både akutte og langtidsvagtbestillinger

 

Sygeplejerskevagt

  • Sygeplejersken - basisvagt erstatter som udgangspunkt en sygeplejerskes funktion på den enkelte afdeling. Basis sygeplejersker varetager aktuelle sygeplejeopgaver for tildelte patienter inklusive medicinhåndtering, stuegang og evt. gruppelederfunktion.

 

  • Sygeplejerske – ansvarshavende vagt varetager en visiterende/ansvarshavende/koordinerende funktion. I denne funktion tildeles det overordnede ansvar den pågældende sygeplejerske, som skal kunne overskue, prioritere og fordele afdelingens opgaver på en sådan måde, at patienterne modtager den mest optimale pleje og behandling ud fra de tilstedeværende ressourcer. 

 

Gangvagt  


En gangvagt erstatter som udgangspunkt en SOSU-assistents funktion som gangvagt på den enkelte afdeling. Gangvagten varetager basale sygeplejeopgaver og refererer til en sygeplejerske med gruppelederfunktion.

 

Fastvagt

  • Fastvagt til en patient er lægeordineret i journalen og indikerer, at patienten har behov for uafbrudt observation og pleje.

 

  • Fastvagt til en patient kan omfatte 24 timer i døgnet eller dele af døgnet.

 

  • Fastvagt funktionen består i, at en sygeplejevikar kontinuerligt observerer og plejer 1-2 patienter på samme stue. Den faste vagt har ikke samtidigt har andre arbejdsopgaver end at tage sig af de pågældende 1-2 patienter.

 

  • Den faste vagt arbejder under patientens primære sygeplejerskes ansvar (sygeplejerske med gruppelederfunktion).

 

  • Den faste vagt kan udføres af fastansat sygeplejepersonale, afdelingens timelønnede, Vikarkorpsets sygeplejepersonale, FADL-vagter og plejeportører.

 

  • I somatisk afdeling, hvor ordinationen af fastvagt er begrundet i somatisk behandling, er det afdelingslæge/vagthavende læge, der er ansvarlig for ordinationen af fastvagt.

 

  • I somatisk afdeling, hvor ordinationen af fastvagt er begrundet i psykiatrisk behandling, ordineres den faste vagt af den tilsynsførende læge fra psykiatrisk afdeling. I dette tilfælde er patienten dobbeltindlagt, dvs. patienten er på samme tid både indlagt i en psykiatrisk afdeling og i en somatisk afdeling. Udgiften for fastvagt afholdes af psykiatrien.

 

Der skelnes mellem 2 typer fastvagt ud fra patientens tilstand, og hvilke faglige kompetencer der påkræves:

 

Opmærksomhedsvagt

Ved opmærksomhedsvagt har patienten behov for kontinuerlig tilstedeværelse og opsyn af én person i form af fastvagt.

 

Patienten kan have en uhensigtsmæssigt adfærd som; 

  • obstruerer eller forlænger patientens behandlingsforløb,
  • er til skade for patienten,
  • er til gene eller skade for medpatienter.

 

Den uhensigtsmæssige adfærd kan være;

  • seponering af sonder, kateter- og drop,

  • sengeflygtige, dørsøgende, afdelingsflygtige,

  • udadreagerende og verbalt turdende.

     

    Patienterne er ofte i akut konfusion/delirium. Den faste vagt funktion er, at observere og aflede uhensigtsmæssige adfærd ved at skærme og afhjælpe uro og angst.

     

Fastvagt ved akut kritisk tilstand

Det kan f.eks. være i følgende tilfælde:

Forgiftningspatienter, NIV-patienter, komapatienter, patienter med esophagusvaricer med eller uden Sengstaken sonde med behov for skylleregime, intensiv regi, kontinuerlig observation og hyppige EWS f.eks. hver halve eller hele time., behov for C-pap, sugning, hyppige målinger som glukose, venepunktur og a-punktur m.m.

Akut psykiatriske tilstande, der er livstruende. Patienten kan være til fare for sig selv, suicidaltruet, ikke korrigerbar, udadreagerende, verbalt truende og afværger behandling samt har evt. behov for kortvarig bæltefiksering.

 

Fremgangsmåde
 

Vurdering – Bestilling – Prioritering – Afbestilling – Betaling og Priser


Vurdering af bemandingsbehov

Ved fastvagt ordinationer, personalefravær eller overbelægning vurderer afdelingssygeplejersken/ansvarshavende sygeplejerske om sygeplejeopgaverne kan løses af det tilstedeværende personale, eller om der skal tilkaldes ekstra bemanding.

Forud for ordinationen af fastvagt til patienter med hukommelsesvækkelse, cerebral påvirkning, postoperativ desorientering og/eller organisk delirium eller lign. har afdelingen iværksæt non-farmakologiske tiltag og fulgt farmakologiske anbefalinger for at behandle og forebygge forværring af patientens tilstand:

  • Forebyggelse og årsagsidentificering af f.eks. organisk delirium
  • Screening og søvnskema i Sundhedsplatformen
  • Overvejelser om hvad der kan skabe ro, skærme og berolige patienten, f.eks. enestue, musik, fastholdelse af døgnrytme og inddragelse af patientens pårørende ang. patientens habituelle tilstand
  • Brug af generiske sygepleje dokumentation på Intesite ”Sygepleje i fokus” og generiske lommekort
  • Hyppige tilsyn
  • Rådgivning fra Deliriumindsatsgruppen nedsat af ESFE
  • Sikring af korrekt medicinering

Ved ordination af fastvagt kan det anbefales fra afdelingssygeplejersken/ansvarshavende sygeplejerske at tilkalde/bestille ud fra følgende prioriterede rækkefølge:

  1. Eget personale, herunder timelønnet personale

  2. Intern sygeplejevikar via Vikarkorpset (sygeplejersker, SOSU-assistenter, sygeplejestuderende)

  3. FADL-vagt (bestilles via Vikarkorpset)

  4. Plejeportør (bestilles via Vikarkorpset)

  5. Eget personale til overarbejde

Ved behov for fastvagt bør det vurderes, om dette gælder hele døgnet eller kun i dagtimerne, om aftenen eller om natten. Afdelingssygeplejersken/ansvarshavende sygeplejerske skal i samarbejde med vagthavende læge i hver vagt vurdere, om behovet for fastvagt fortsat er gældende. Den fortsatte indikation dokumenteres i Sundhedsplatformen.

Såfremt der er flere patienter med behov for fastvagt i afdelingen, bør afdelingssygeplejersken/ansvarshavende sygeplejerske vurdere, om 2 patienter kan ligge på samme stue og om fastvagtfunktionen kan varetages af én fastvagt.

Ifølge psykiatriloven skal patienter, som er bæltefikseret, have enestue, og den faste vagt til en bæltefikseret patient må kun være fastvagt for den ene patient.

 

Bestilling af vagter

 

###TABEL_1###

 

Afdelingen bestiller sygeplejevikarvagter via Vikarkorpsets bookingsystem i SD Tjenestetid.

Afdelingens vagtplanlægger (ofte afdelingssygeplejerske/assisterende afdelingssygeplejerske) introduceres til samarbejdet med Vikarkorpset og til vikarbookingsystemet i SD Tjenestetid.
Dette gøres via HRU Gentofte (tlf. ###TELEFON###) og ledende oversygeplejerske for Vikarkorpset ###NAVN### (tlf. ###TELEFON###).

Nye oversygeplejersker og afdelingssygeplejersker introduceres til det overordnede samarbejde med Vikarkorpset ved ledelsen i Vikarkorpset.

Rekvirerende afdeling er ansvarlig for at følge med i bookingsystemet om vagter er dækket af Vikarkorpset.

Bestillinger i SD ses kun af vagtbookeren i Vikarkorpsets kontoråbningstider.

Efter Vikarkorpsets kontoråbningstider træffes den koordinerende vagt via telefonen i alle ugens syv aftenvagter samt dagvagten på lørdage, søn-og helligdage.


I aftenvagterne modtager den koordinerende vagt kun akutte bestillinger og afbestillinger til og med næste dagvagt. Den koordinerende vagt i aftenvagterne betjener mobiltelefonen ud fra lister over det næste døgns booking af vikarer og varetager samtidig sin gangvagt på en afdeling. Vikarkorpset sørger for en jævn fordeling af hvilke afdelinger, som den koordinerende vagt har aftenvagt på.

 

Sygeplejerskevagt bestilles som:

Basisvagt sygeplejerske eller Ansvarshavende sygeplejerske

 

Gangvagt bestilles som:

Basisvagt sosu-assistent

 

Fastvagt bestilles som: 

Fastvagt opmærksomhedsvagt eller Fastvagt kritisk sygdom

 

Ved bestilling af fastvagt til en psykiatrisk patient, som er dobbelt indlagt på Bispebjerg matriklen, oplyses om patientens navn og fødselsdagsdato til bookingen.

Hvis der er særlige risici i vagten, f.eks. smittefare, voldsomme og udadreagerende patienter eller patienter i cytostatikabehandling, skal dette også meddeles dette ved vagtbestillinger.

 

Mødetider

Afdelingen kan bestille vagter i forhold til deres egne mødetider, dvs. hhv. halve og hele mødetider.

 

Hele tider:   Dagvagt 07.00-15.00 – aftenvagt 15.00-23.00 – nattevagt 23.00-07.00

Halve tider:  Dagvagt 07.30-15.30 – aftenvagt 15.30-23.30 – nattevagt 23.30-07.30

 

Obs: Alle fastvagter bestilles til halve tider, også i de afdelinger som har mødetider på hele timer.

 

Vikarkorpset tilstræber, at matche afdelingens mødetider. Som udgangspunkt møder sygeplejevikarerne til afdelingernes hele eller halve mødetider. De fastansatte sygeplejevikarer følger dog en overenskomstmæssig vagtplan, som er planlagt en måned frem med mødetider på halve tider. Så vidt det er muligt, tilpasser de fastansatte sygeplejevikarer deres mødetider til afdelinger med hele timer som mødetider, på trods af at deres vagtplan er på halve timer.

 

Prioritering af vægtdækning

Vikarkorpset støtter afdelingerne med både akutte- og langtidsvagtbestillinger. Der prioriteres ud fra ”først til mølle” princip, men også ud fra en jævn fordeling af vagter på BFH samt ud fra overordnede situationer:

 

Akutte bestillinger:

 

A. Fastvagt til patienter, der har en akut kritisk tilstand jf. ovenstående, og som personalet på afdelingen ikke selv kan dække uden at bringe andre patienters eller andres sikkerhed i fare.

 

B. Markant difference mellem fremmødeplan og aktuelt fremmøde

 

C. Høj belægningsprocent

 

Langtidsbestillinger:

 

A. Forudgående aftaler med direktionen om særlige driftsproblemer/indsatsområder.

 

B. Særlige problemstillinger med rekruttering eller fravær, der påvirker drift patientsikkerhed eller kvalitet på den enkelte afdeling.

 

C. Særlige aftaler om støtte til afdelinger i forbindelse med uddannelsesmæssige arrangementer f.eks. temadage.

 

Prioriter


Hvis Vikarkorpset ikke kan dække en vagt med afdelingens første prioritet af kompetencer, adspørger Vikarkorpset afdelingen om vikarer med andre kompetencer ønskes til vagten.  Vikarkorpset arbejder ud fra bedste mulige kompetencematch og ud fra økonomiske at vælge den billigste vikarkompetence først. Prioriteterne ses i Figur 2.

 

 

 

 

Figur 2. Prioriteringer *efter aftale med afdelingen i forhold til kompetencer og priser

                                   **kun ved akut behov indenfor 1 døgn                     

 

Afdelingen vurderer det aktuelle plejebehov, øvrige sygeplejekompetencebehov og evt. mer- eller mindre udgift, og giver Vikarkorpset besked om en evt. anden prioritet skal forsøges anskaffet til at dække vagten.

 

Afdelingen kan vælge, at en basis sygeplejevagt dækkes af en SOSU-assistent/sygehjælper, en sygeplejestuderende, en FADL-vagt eller en portørvagt, afhængig af afdelingens plejebehov og øvrige sygeplejekompetencer i den pågældende vagt.

 

Dette markeres ved at skrive ”ok sosu.” i ”afdelingens bemærkning” i bookingsystemet i SD Tjenestetid. Hvis vagten dækkes af en SOSU-assistent skriver Vikarkorpset ”er sosu.” i ”afdelingens bemærkning”

 

En gangvagt dækkes fortrinsvis af en SOSU-assistent/sygehjælper eller en sygeplejestuderende, men kan efter aftale med afdelingen dækkes af en FADL-vagt, afhængigt af afdelingens plejebehov og øvrige sygeplejekompetencer i den pågældende vagt.

 

Afbestilling af vagter

Afbestillingsfrister:

 

###TABEL_2###

 

Hvis afbestillingsfristen er overskredet kontakt altid bookingen telefonisk, da det ofte vil være muligt for Vikarkorpset, at ombooke sygeplejevikaren til anden vagt. Desuden undgås derved omkostning for afdelingen, som har afbestilt en vagt efter afbestillingsfristen.

 

Afbestillingsmåde:

 

Hvornår afbestilles telefonisk og hvornår i bookingsystem:

###TABEL_3###

 

Såfremt afdelingen ikke har brug for sygeplejevikaren, kan bestillingen slettes i bookingsystemet i SD Tjenestetid, hvis der er mere end 48 timer til vagtbegyndelse. Hvis afbestillingen finder sted mindre end 48 timer før vagtens påbegyndelse, bedes afdelingen samtidig oplyse bookingen per. telefon om aflysningen af vagten.

Dette giver mulighed for ombooking af sygevikaren, hurtigt muligt til en anden afdeling.

Hvis en sygeplejevikar afmelder en vagt, forsøger Vikarkorpset at finde anden sygeplejevikar hurtigst muligt.

Afdelingen får telefonisk besked, hvis vagten afmeldes inden for en uge.

Hvis en sygeplejevikar afmelder en vagt med over en uge til vagten, sættes vagten til ombooking i systemet. Vikarkorpset arbejder forsat på at få vagten dækket af en anden sygeplejevikar.

Hvis Vikarkorpset meddeler afdelingen, at det er tvivlsomt om vagten kan dækkes, kan afdelingen vælge at afmelde vagten eller lade den forsætte som bestilling. Hvis afdelingen vælger at lade bestillingen forsætte, vil afdelingen blive kontaktet pr. telefon af Vikarkorpset, hvis en meldt tvivlsom vagt kan dækkes alligevel.

Betaling og priser

Betaling for vagter dækket af Vikarkorpsets sygeplejevikarer foregår automatisk via SD Tjenestetid bookingsystemet.

Betaling for vagter dækket af plejeportør faktureres med ompostningsbilag via Vikarkorpset.

Betaling for vagter dækket af FADL foregår via fakturering direkte mellem afdelingen og FADL´s vagtbureau. Den enkelte FADL-vagt vil medbringe en gul kvitteringsseddel på hver vagt, hvorpå afdelingen underskriver, at FADL-vagten har gennemført vagten.   

Prisliste for vagter dækket af Vikarkorpsets vikarer (sygeplejestuderende, social- og sundheds assistent/sygehjælpere og sygeplejersker) samt plejeportør og FADL-vagter udarbejdes af økonomiafdelingen.

 

Betaling for dobbeltindlagte patienter på Bispebjerg matriklen

Fastvagt ordineret i henhold til Psykiatriloven til patienter, som er dobbeltindlagte, betales af psykiatrien.

Når en fastvagt bestilles til en dobbelt indlagt patient på Bispebjerg matriklen, oplyser afdelingen om patientens navn og cpr. nr.

Såfremt afdelingen selv dækker fastvagt til en dobbeltindlagt, gives Vikarkorpset besked om dato og tid for vagten samt patientens navn og cpr.nr. Vikarkorpset sørger for psykiatrien betaler afdelingen for vagter, som afdelingen har dækket selv. Afdelingen krediteres for ”dækker selv” vagter er svarende til Vikarkorpsets priser for SOSU-assistenter.

Vikarkorpset er ansvarlig for, at vagterne på Bispebjerg matriklen sendes til godkendelse i psykiatrien.

Psykiatrien godkender betaling for vagterne ud fra patientens indlæggelsesstatus i journalen.

Afdelingerne ”lægger ud” for betaling af den faste vagt til dobbeltindlagte patienter i SD. Vikarkorpset sørger for, at psykiatrien faktureres, således at afdelingen krediteres i SD, efter psykiatrisk afd. har godkendt vagterne.  

Når den faste vagt til den dobbeltindlagte patient er dækket af en FADL-vagt, betaler afdelingen faktura fra FADL. Vikarkorpset sørger for, at psykiatrien faktureres, således at afdelingen modtager tilsvarende beløb.   

Når den faste vagt til den dobbeltindlagte patient er dækket af en plejeportør, sørger Vikarkorpset for, at psykiatrien faktureres, således at afdelingen modtager tilsvarende beløb.  

 

Ansvar og organisering

Det er gældende for alle vagttyper, at det er afdelingens ansvar at få løst behovet for bemanding af sygeplejepersonale.

Ved fastvagt til dobbeltindlagte patienter på Bispebjerg matriklen er den somatiske afdeling selv ansvarlig for at få vagten dækket. Afdelingen kan forsøge skaffe fastvagt via Vikarkorpset. (udgiften betales af psykiatrien)

Kan Vikarkorpset ikke dække afdelingens evt. større behov, kan afdelingsledelsen forsøge at lave særlige aftaler med direktionen i forhold til Vikarkorpset prioriteringer af vagtdækninger.

 

Afdelingen er ansvarlig for:

  • at bestille vagter via bookingsystemet i SD Tjenestetid og løbende følge op på, om vagterne er dækket af Vikarkorpset.
  • at genbestilling af fastvagt skal ske dagligt til Vikarkorpset efter en faglig vurdering, og den fortsatte indikation skal dokumenteres i Sundhedsplatformen.
  • at vurdere, såfremt der er to patienter med behov for fastvagt i afdelingen, om sygeplejeopgaver forsvarligt kan varetages af én fastvagt.   
  • at forventningsafstemme med sygeplejevikarende om sygeplejeopgaver og prioriteringer af opgave og patienter ved vagtbegyndelse og løbende i vagterne.
  • at sygeplejeopgaverne for hver enkelt patient bliver præciseret for den faste vagt ved hvert vagtskifte.
  • at primærsygeplejersken/gruppeledersygeplejersken har sygeplejeansvaret for patienter med fastvagt.
  • at primærsygeplejersken/gruppeledersygeplejersken har sygeplejeansvaret for patienterne i gruppen, som gangvagten arbejder under.
  • at give konstruktive tilbagemeldinger til Vikarkorpsets ledelse ved manglende kompetencematch eller ønsker om kompetenceudvikling af vikarer i forhold til ændrede kompetencebehov i afdelingen.
  • at sikre et godt arbejdsmiljø og forebygge arbejdsskader for sygeplejevikarerne i samarbejde med Vikarkorpset.
  • at hvis sygeplejevikarerne er udsat for en arbejdsskade at meddele dette med det samme til Vikarkorpset via bookingen i dagvagterne på hverdage eller den koordinerende vagt i aftenvagterne og weekend og helligdage. Ledelsen i Vikarkorpset og eller Vikarkorpset AMIR vil derigennem blive kontaktet og kan følge op med sygeplejevikaren med det samme mht. til behov for tilsyn af læge, defusing, debriefing, psykisk førstehjælp, vurdering af om sygeplejevikaren kan forsætte vagten og anmeldelsen af arbejdsskade.


 

Ansvar og organisering: 

Vikarkorpset er ansvarlig for:

  • at rekruttere kompetente sygeplejersker, SOSU-assistenter og sygeplejestuderende, der trives med afveksling og faglige udfordringer, og hvor fleksibilitet og stabilitet er i højsæde.
  • at sygeplejevikarer introduceres via introduktionsprogram og føl-dag (introduktionsvagt) ved behov samt får løbende kompetenceudvikling i forhold til afdelingerne kompetencebehov i vagterne.
  • at sygeplejevikarer introduceres til:

A. Obligatoriske kurser: Genoplivning og brandkursus

B. E-learninger: Brand, Håndhygiejne, Sundhedsplatformen, Forflytning, Undgå stikskader, Modtagelse og behandling af akut syg patient, Anlæggelse af perifere venekatetre (PVK), Informeret samtykke, Forebyggelse af tryksår, Fast vagt for dobbeltindlagte patienter, Generelle sygeplejekompetencer, Accu-Chek (glukosemåling) og Clinitek.

C. Alarmering, akutkald og ISBAR, hygiejniske principper, korrekt uniformsetikette, fastvagtfunktionen, relevante instrumentelle færdigheder og speciale viden, brug af Sundhedsplatformen, VIP-portalen samt Virtuel arbejdsplads.

  • at sygeplejevikarer får udleveret lommebøger og ID-kort.
  • at indhente skriftlige evalueringer på sygeplejevikarens opstart i afdelingerne samt løbende evaluere sygeplejevikarens kompetencer.
  • at sygeplejevikarernes personalesager vedr. CV, ansøgning, autorisation, referencer, overholdelse af timeantal, dokumentation af introduktion og obligatoriske kurser og e-learninger.
  • at betalingen for vagterne til dobbeltindlagte patienter på Bispebjerg matriklen sendes til godkendelse i psykiatrien, og at psykiatrien efterfølgende faktureres og afdelingerne krediteres.
  • at samarbejde med afdelingerne om sygeplejevikarernes sygeplejeopgaver og kompetencer, forventningsafstemning og samarbejdskompetencer og adfærd i det professionelle rum via konstruktiv feedback.
  • at sikre et godt arbejdsmiljø og forebygge arbejdsskader for sygeplejevikarer i samarbejde med afdelingerne.
  • at følge op på og støtte sygeplejevikaren i forbindelse med arbejdsskader og udfyldelse af arbejdsskadeanmeldelse. Ledelsen i Vikarkorpset og eller Vikarkorpset AMIR, som er blevet informeres om en arbejdsskade via bookingen, den koordinerende vagt, sygeplejevikaren selv og afdelingen følger op med sygeplejevikaren med det samme mht. til behov for tilsyn af læge, defusing, debriefing, psykisk førstehjælp, vurdering af om sygeplejevikaren kan forsætte vagten og anmeldelsen af arbejdsskade.
  • at være i dialog med afdelingen og sygeplejevikar om utilsigtede hændelser (UTH), hvor en sygeplejevikar er involveret eller har indberettet opdaget UHT i en afdeling. Vikarkorpset samarbejder med arbejderne ud fra at skabe patientsikkerhedskultur og fælles læring.

Ledelsen af Vikarkorpset samt afdelingsledelserne på de kliniske afdelinger har ansvaret for at sikre implementering af denne vejledning.