Patienters ejendele

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

At få overblik over regler i forbindelse med opbevaring og udlevering af patienters ejendele

At sikre håndtering af patienters ejendele

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Plejepersonale i sengeafdelinger, portører, personale på kassererkontor og i Direktionssekretariatet.

Tilbage til top

Definitioner

Værdigenstande: Kontanter, hæve-/kontokort, smykker, ure, nøgler, gavekort,  m.v.

Personlige ejendele: Beklædningsgenstande, toiletartikler m.v.

Hjælpemidler: Briller, proteser, høreapparat m.v.

Computer, tablet, mobiltelefon vurderes som personlig ejendele, men hvis patienten ikke er i stand til at tage vare på sine ejendele eller er afgået ved døden tæller det som en værdigenstand. 

Tilbage til top

Fremgangsmåde

###TABEL_1###

 

Hvem har ansvaret for patientens ejendele:

Det har patienten selv. Hovedreglen er således, at hospitalet ikke er ansvarlig for ejendele, der bortkommer under indlæggelse, medmindre de er taget til opbevaring af hospitalet. Kun i særlige tilfælde er det hospitalets ansvar, fx hvis patient er/bliver ude af stand til at tage vare på sine ejendele.

 

Elektive patienter:

Patienter, der indlægges planlagt, skal i forbindelse med indkaldelse opfordres til - eventuelt via indkaldelsesbrevet - ikke at medbringe større kontante beløb og værdigenstande.

 

Akutte patienter:

Ved akut indlæggelse skal afdelingen opfordre patienten til, at ejendelene bliver afleveret til eventuelle pårørende.

 

Modtagelse af patient:

  • Information til patient og pårørende: Klar besked om ansvar for patientejendele og hvor disse opbevares og kan afhentes.
  • Hvis patienten kommer fra en anden afdeling: Tjek om patienten medbringer ejendele – se status i SP fra tidligere afdeling
  • Vurdering af patientens tilstand (Det modtagende sundhedspersonale vurderer patientens evne til at tage vare på sine medbragte ejendele og noterer dette i SP - Ejendele under punktet "patient varetager selv".

 

Patienten er i stand til at tage vare på sine medbragte ejendele:

  • Værdigenstande: Patienten tilbydes at Kassererkontoret opbevarer værdigenstande. Hvis patienten modsætter sig dette, respekteres dette ønske. Patienten er herefter selv ansvarlig for sine værdigenstande. Dette dokumenteres i SP - Ejendele under punktet "patient varetager selv" og opret notat med fritekst.
  • Benyt formularsættet "Opbevaring af værdier", og der noteres i SP at værdier sendes til Kassererkontoret. Værdigenstande lægges i aflåst kassette og sendes til Kassererkontoret.
  • Personlige ejendele og hjælpemidler: Der noteres i SP at patienten er i stand til at tage vare på sine ejendele, og at de opbevares på eget ansvar. Patienten skal, så vidt muligt, have adgang til sengebord/patientskab, der kan aflåses. Vær opmærksom på, at patienten får udleveret nøgle.

Vigtigt! Hvis personalet under indlæggelsesforløbet revurderer patientens tilstand og her beslutter, at patienten ikke længere er i stand til at tage vare på sine ejendele, forholder man sig som beskrevet i næste afsnit.

 

Patienten er ikke i stand til at tage vare på sine medbragte ejendele:

Hvis det er muligt sendes ejendele med pårørende hjem. Dette dokumenteres i SP.

  • Værdigenstande: Formularsættet "Opbevaring af værdier" benyttes, og der noteres i SP i punktet Ejendele "deponeret" at værdier sendes til Kassererkontoret. Værdigenstande lægges i aflåst kassette og sendes til kassererkontoret.
  • Personlige ejendele: Ejendelene registreres i SP og lægges i rød pose, hvor der påføres label med patient information. Det er personalets ansvar at opbevare egendelene.
  • Hjælpemidler: Ejendelene registreres i SP og lægges i rød kuvert. På kuverten afkrydses hvilke ejendele, der placeres i kuverten. Label med patientinformation sættes på kuverten.

Vigtigt! Patientejendelene skal følge patienten videre i forløbet. Vær opmærksom på at alle ejendele forlader afdelingen med patienten ved overflytning eller udskrivning i SP.

 

Dokumentation i Sundhedsplatformen

Ejendele registreres ved indlæggelsen under patientejendele i SP Ejendele -> Ejendele hos patienten-> afkryds ejendele.

I feltet "patienten "varetager selv" "noteres om patienten er i stand til at tager vare på sine medbragte ejendele og opbevarer dem på eget ansvar. Hvis patienten ikke er i stand til at tage vare på sine personlige ejendele, noteres der hvilke ejendele, der er lagt i rød pose/kuvert: tøj, overtøj, sko og hjælpemidler (briller, protese, høreapparat m.v.).

Ved overflytning eller udskrivelsen tjekkes/revideres feltet med ejendele. Der bør også ske en løbende dokumentering ved ændringer under indlæggelsen.

Hvis værdier sendes til kassererkontoret noteres dette under Ejendele - "deponeret". Ex. 1 smartphone eller kontantbeløb sendt til Kassererkontor + kassettenr. og dato.

 

Afsendelse af værdigenstande til Kassererkontoret:

De afsendte værdigenstande er optalt på afdelingen på en af de følgende 2 måder:

  1. Både patient og medarbejder skal underskrive
  2. To medarbejdere såfremt patienten ikke er i stand til selv at medvirke. Begge medarbejdere skal kvittere på formularsættet.

Ved opbevaring af værdier benyttes formularsættet "Opbevaring af værdier". Værdigenstandene lægges i kuvert påført patientens navn og sendes sammen med det røde og grønne eksemplar af formularsættet i låst kassette til Kassererkontoret. Hvidt eksemplar gives til patienten og gult eksemplar er til afdelingen.

Portør rekvireres via portørsystemet for afhentning af kassette. Portør modtager kvittering fra Kassererkontoret, når kassetten afleveres.

Den vagthavende portør i Portørkorpset udfærdiger en "Henteseddel", hvorpå portørens navn anføres, samt i hvilken afdeling/afsnit kassetten skal afhentes og kassettens nummer. En af portørkorpsets portører afleverer "Hentesedlen" som kvittering til afdelingen, der hæfter kvitteringen og afdelingens kopi af opbevaring sammen. Afdelingen er hermed frigjort fra ansvaret for kassetten.

Portøren bringer kassetten til Portørkorpset og afleverer den til den vagthavende portør. Kassetten bringes herefter i døgnboksen.

 

Opbevaring af værdigenstande hos Kassererkontoret:

Hver morgen kl. 8.00 - mandag til fredag - tømmes døgnboksen af kassereren sammen med en portør fra Portørkorpset. I denne forbindelse udfærdiges en kvittering, hvorpå de enkelte kassettenumre anføres. Kvitteringen udfærdiges i 2 eksemplarer. Kassereren og portøren får hver sit eksemplar.

Kassereren og Kasserermedhjælperen (der alene har nøgle til kassetterne) åbner herefter i fællesskab de modtagne kassetter og med den røde og den grønne kvittering. Hvis der er uoverensstemmelse kontaktes afdelingen med henblik på en nærmere undersøgelse.

Kassetter, der i løbet af dagen modtages på Kassererkontoret, åbnes kontinuerligt på samme vis.

 

Udskrivning eller overflytning:

Patienten kan selv afhente værdigenstande på Kassererkontoret mod fremvisning af kvittering.

Hvis værdigenstande skal udleveres til afdelingen så kontakt Kassererkontoret for nærmere aftale. Der gives besked til Kassererkontoret om overflytning til andet hospital, så værdigenstande sendes anbefalet til modtagende hospitals kassererkontor. /afdeling.

Afhentning af værdigenstande, skal aftales telefonisk (###TELEFON###) mandag til fredag kl. 8.00 - 14.00

 

Udlevering af værdigenstande fra Kassererkontoret:

Aconto udbetalinger/udleveringer afskrives på bagsiden af såvel patientens hvide eksemplar, som på bagsiden af Kassererkontorets grønne. Patienten kvitterer for udlevering på aconto udbetalingsblanketten.

Ved udbetaling/udlevering af hele opbevaringen påstemples patientens hvide eksemplar ”Udleveret” og patienten kvitterer for udlevering på Kassererkontorets grønne eksemplar.

 

Tilbageværende /uafhentede ejendele:

Hvis afdelingerne har ejendele fra udskrevne patienter, skal de kontakte patienten og bede denne afhente det i afdelingen. Hvis patientens identitet ikke kendes skal ejendelene sendes til kapellet i en rødpose/sæk med dato og afdeling. Effekterne opbevares i kapellet i 3 mdr. hvorefter de sendes til hittegodskontontoret. Glemte værdieffekter sendes til kassererkontoret i værdibokse med en seddel herom.

 

Procedure for afdøde patienter:

Orienter arvingerne om at de ikke kan få udleveret værdigenstande før boet er behandlet af skifteretten.

Formularsættet "Fortegnelse over efterladenskaber" udfyldes. Det skal også registreres, hvis der ikke er nogen ejendele. Formularsættet + eventuelle værdier fremsendes til kassererkontoret.

Det hvide eksemplar (blanket A) og det røde eksemplar (blanket B) fremsendes til Kassererkontoret sammen med eventuelle værdier.

Det grønne eksemplar (blanket C) udleveres til Kapellets personale sammen med eventuelle andre ejendele.

Det gule eksemplar (blanket D) er afdelingens eksemplar.

Rubrik 1. Patientens data, afdeling og dødsdato påføres.

Rubrik 2. Værdier oplistes. Såfremt afdøde allerede har værdigenstande opbevaret på Kassererkontoret, skal dette påføres.

Samtidigt skal patientens hvide eksemplar af opbevaringsblanketten medsendes til Kassererkontoret.

Rubrik 3. Øvrige efterladenskaber påføres. Disse må gerne udleveres til pårørende. Sundhedskort kan ligeledes udleveres til de pårørende.  Afdelingen skal dog sikre sig frigørende kvittering fra de pårørende.

Rubrik 4. Udfyldes af 2 plejepersonaler, der har optalt værdigenstande.

Selv om patienten ingen værdigenstande har på afdelingen, skal et formularsæt fremsendes til Kassererkontoret. Rubrik 2 udfyldes med et minus og i rubrik 4 underskrives.

 

Anmeldelse af værdigenstande til skifteretten fra Kassererkontoret:

På baggrund af den modtagne formular "Fortegnelse over efterladenskaber" og på baggrund af allerede eksisterende opbevaringer på Kassererkontoret, udfylder Kassererkontoret en anmeldelse til Skifteretten.

Originaleksemplaret og den første kopi af formularen fremsendes til skifteretten, mens den anden kopi opbevares på Kassererkontoret.

Skifteretten sender skifteretsattest til kassererkontoret og bobestyrer, hvorefter kasseren sender effekter med rekommanderende post.

 

Når patienter mister deres ejendele og ønsker at anmode om erstatning:

Det er Direktionssekretariatet, der behandler erstatningssager.

Hvis en patient/pårørende henvender sig om mistede ejendele i din afdeling, skal du udfylde og sende dette skema Anmeldelses skema -Erstatning.docx til Direktionssekretariatet. Hermed sikres det, at Direktionssekretariatet får de nødvendige oplysninger til at vurdere erstatningssagen.

Er ejendelene ikke bortkommet i din afdeling bedes du henvise patienten/pårørende til Direktionssekretariatet.

Patienten/de pårørende kan også selv kontakte Direktionssekretariatet direkte, såfremt de har behov for det. Har patienten/de pårørende spørgsmål om muligheden for erstatning, skal du henvise dem til Direktionssekretariatet.

Kontaktoplysninger til Diretionssekretær 

Mail: ###EMAIL###

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Det er afdelingsledelsernes ansvar at vejledningen følges.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Bilag

 

Tilbage til top