Formål
Tilbage til top
Målgrupper og anvendelsesområde
Tilbage til top
Definitioner
Tilbage til top
Fremgangsmåde
• Mappe ryg
Reference
Generelt
Patienter skal som hovedregel selv opbevare og dermed også påtage sig ansvaret for sine ejendele.
Ved planlagt indlæggelse, skal patienter, i forbindelse med indkaldelse, opfordres, via patientvejledning, til ikke at medbringe større kontante beløb og værdigenstande.
Ved akut indlæggelse skal afdelingen opfordre patienten til at værdierne bliver udleveret til eventuelle pårørende. Mener personalet ikke at dette tjener patientens tarv, kan personalet undlade at opfordre de pårørende.
Afdelingen skal i forbindelse med indlæggelsen af en patient i afdelingen oplyse patienten om, at hospitalet ikke er erstatningsansvarlig for værdier, der bortkommer under indlæggelsen, såfremt disse ikke er taget til opbevaring af hospitalet. Der kan henvises til velkomstpjecen.
Definitioner.
værdigenstande: kontanter (såvel danske som udenlandske), bankbøger, checkhæfter, hæve-/kontokort, værdipapirer, smykker, ure, nøgler, mobiltelefoner, computere m.v.
beklædningsgenstande: tøj, sko, briller, punge, proteser m.v.
Journal læge- og sygeplejejournal
Hospitalets erstatningsregler.
Hvis ejendele ikke medtages af pårørende, orienteres patienten samt eventuelt de pårørende om hospitalets regler for erstatning, der lyder:
HOSPITALET ER IKKE ANSVARLIG FOR VÆRDIER, DER BORTKOMMER UNDER INDLÆGGELSE, SÅFREMT DISSE IKKE ER TAGET TIL OPBEVARING AF HOSPITALET.
Vurdering af patientens tilstand.
Den modtagende sundhedspersonale vurderer patientens evne til at tage vare på sine medbragte ejendele og noterer dette i sygeplejejournalen.
Vurderingen tager udgangspunkt i værdien på patientens simple hukommelsestest.
Sundhedspersonalet kan til enhver tid revurdere patientens tilstand.
Patienten er i stand til at tage vare på sine medbragte ejendele.
Patienten har sin frie dispositionsret over sine ejendele, også med hensyn til oplysning herom overfor hospitalet, men har fortsat ansvaret for ejendelene.
Hospitalet har hverken ret eller pligt til at betvivle patienten og således ingen adkomst til at undersøge patientens tøj.
Patienten skal tilbydes, at hospitalet kan opbevare patientens værdigenstande. Hvis patienten modtager dette tilbud, skal personalet forholde sig som angivet i punktet: "Værdigenstande til opbevaring".
Opbevaring af beklædningsgenstande.
Pt anbringer, eller hjælpes til anbringelse af beklædningsgenstande i garderobeskabet.
Patienten tilbydes nøgle til garderobeskab og er selv ansvarlig for dette.
Der udfyldes ikke garderobeseddel.
Patienten er ikke i stand til at tage vare på sine medbragte ejendele.
Hospitalet er dermed at betragte som en slags værge for patienten. Hospitalet skal derfor tage patientens ejendele forsvarligt i opbevaring. Dette gælder såvel værdi- som beklædningsgenstande.
Undtaget herfor er patientens briller og proteser.
Såfremt patienten modsætter sig dette, respekteres patientens ønske, og patienten er selv ansvarlig for sine ejendele. Dette noteres i journalen.
Briller kan, hvis det er muligt, forsynes med patientetiket.
Eventuelt kan patientens tandprotese - efter aftale med odontologisk afdeling - indgraveres med patientens cpr.nr .
Hvis de pårørende ikke medtager patientens værdi- og beklædningsgenstande, undersøger plejepersonalet tøjet for værdigenstande og tager eventuelle værdigenstande til opbevaring, jvf. "Værdigenstande til opbevaring" og "Beklædningsgenstande til opbevaring".
Beklædningsgenstande til opbevaring.
Modtagelse.
Patientens beklædningsgenstande noteres på garderobesedlen 2, som består af 3 sider.
Hvid eksemplar: til patienten.
Gul eksemplar: kopi til afdelingen. Sættes i mappen: "Patientejendele – opbevaret"
Rød eksemplar: når beklædningsgenstande: udleveres til patienten eller på rørende,
sendes til kapellet,
overflyttes til anden afdeling.
Beklædningsgenstande m.v. lægges i plastpose, der lukkes med en plastplombe og forsynes med patientens navn og cpr. nr. (patientetiket). Har afdelingen aflåselige garderobeskabe, placeres tøjet i det til den pågældende seng hørende skab og aflåses af personalet, således at tøjet m.v. er udenfor patientens, pårørendes og andre patienters rækkevidde.
PATIENT/PÅRØRENDE ORIENTERES OM, AT HOSPITALET IKKE PÅTAGER SIG ANSVARET FOR BRILLER, PROTESER O.L., SOM PATIENTEN ANVENDER UNDER INDLÆGGELSEN.
Udlevering.
Ved senere udlevering af tøj m.v. til patienten eller pårørende skal disse kvittere for modtagelsen af garderobesedlen, på det røde eksemplar, som derefter sættes i mappen: " Patientejendele – udleveret".
Sker udleveringen fra modtageafdelingen kvitteres på det gule eksemplar, som derefter sættes i mappen: "Patientejendele – udleveret". Det røde eksemplar kan herefter makuleres.
Det hvide eksemplar (patientens) skal i begge tilfælde afleveres til afdelingen.
Overflytning af patientens ejendele til anden afdeling.
Ved overflytning til et af de øvrige afsnit, sendes det gule og det røde eksemplar med.
Der kvitteres for modtagelsen af tøjet m.v. på det gule eksemplar. Kvitteringen foretages i feltet "kvittering for udlevering af effekter ".
Det kvitterede eksemplar returneres herefter til afsenderafsnittet.
Patientens tøj m.v. medfølger i den uåbnede pose for at forhindre, at noget bliver væk undervejs.
Værdigenstande til opbevaring.
Ved modtagelse af værdier til opbevaring skal afdelingen benytte formularsættet (varenr. 022041), som består af 4 sider.
Hvid eksemplar: udleveres til patienten.
Rød og grøn eksemplar: sendes til kassererkontoret.
Gul eksemplar: kopi til afdelingen. Sættes i mappen: "Patientejendele – opbevaret"
Optælling af værdierne.
De modtagne værdier optælles på afdelingen på en af de følgende 2 måder:
1. En medarbejder og patienten i fællesskab
2. To medarbejdere såfremt patienten ikke er i stand til selv at medvirke. Begge medarbejdere skal kvittere på formularsættet.
Værdier til kassererkontoret.
Alle værdigenstande SKAL som hovedregel sendes til kasserekontoret. Undtagelser herfra ses i "Midlertidig opbevaring i afdelingen".
OBS. vedrørende kontanter skal patienten oplyses om at beløbet (som hovedregel) indsættes på patientens NEM- konto og at de derfor ikke er tilgængelige
Det røde og det grønne eksemplar samt patientværdier i pose (prøvekuvert) påført patientens navn (gerne stor navneetiket), sendes i forseglet kassette.
Forsendelsen sker som følger:
- Hverdage mellem kl. 8.00 og kl. 14.00 (om fredagen dog kun til kl. 13.00)
Afdelingens portør bringer kassetten til kassererkontoret og modtager kvittering fra kassererkontoret, når kassetten afleveres.
-
Udenfor normal arbejdstid.
Afdelingen kontakter portørkorpset, lokalnummer 2424, og meddeler, at en værdikassette ønskes afhentet. Samtidig oplyses nummeret på værdikassetten (nummeret står på låget af kassetten). Ved afhentning aflevere portøren en "Hentesedlen", som kvittering til afdelingen. Kvitteringen vedhæftes afdelingens kopi (det gule eksemplar).
Udbringning/udlevering af værdier via kassererkontoret.
Kassererkontoret har åbnet for afhentning af værdier: mandag til torsdag kl. 9.00 - 14.00, fredag kl. 9.00 - 13.00.
Afdelingen kan mandag til torsdag fra kl. 8.00 til kl. 10.00 og om fredagen fra kl. 8.00 til kl. 9.00 på lokalnummer 2410 bestille værdier udbragt til afdelingen samme dag via hospitalets Økonomisekretær.
Ved udlevering af værdier fra kassererkontoret skal patienten medbringe/fremvise/aflevere originalkvitteringen (den hvide).
A conto udbetalinger/udleveringer afskrives på bagsiden af såvel patientens hvide kvittering, som på bagsiden af kasserekontorets grønne kvittering. Patienten kvitterer for udlevering på a conto udbetalingsblanketten.
Ved udbetaling/udlevering af hele opbevaringen skal patienten aflevere den hvide kvittering, og kvittere for udlevering på denne.
Ved indlevering af kontanter på kasserkontoret, skal patienten oplyses om at beløbet bliver indsat på patientens NEM-konto
Midlertidig opbevaring i afdelingen.
Definition af afdelingsopbevaring.
Afdelingen kan i særlige situationer:
- når patienten indlægges og udskrives samme dag
- når patienten midlertidigt er ude af afdelingen, f.eks. i forbindelse med undersøgelse/operation m.v.
- når patienten skal udskrives i weekenden e.l.
opbevare patientens værdier i afdelingen, dog maksimalt kr. 500,- i kontanter.
Opbevaringsprocedure.
Afdelingen skal udfylde formularsættet (varenr. 022041) i lighed med øvrige opbevaringer.
Værdierne opbevares i afdelingens værdiskab.
Ved udlevering skal patienten kvitterer på det gule eksemplar, som derefter sættes i mappen: "Patientejendele – udleveret".
Bliver patienten mod forventning alligevel ikke udskrevet, eller kommer patienten ikke som ventet umiddelbart tilbage efter undersøgelse/operation m.v., skal afdelingen sørge for at de deponerede værdier bliver afleveret til opbevaring.
Ved intern flytning kvitterer det modtagende personale for modtagelsen i rubrik "kvittering for udlevering …" på det gule eksemplar og der udfyldes et nyt formular sæt. Husk at inddrage patientens hvide eksemplar og udlever det nye. (skriv evt. hvilket nummer den nye erstatter).
Afdelingen skal endvidere sørge for, at patientens øvrige ejendele tages i opbevaring, mens patienten er fraværende fra afdelingen.
Beløb til småfornødenheder.
Det accepteres, at afdelingen - uden for denne forretningsgang - for en patient kan administrere et mindre beløb (op til ca. 100,- kr.) til små fornødenheder. Afdelingen må sørge for, at en sådan administration registreres.
Udbetalinger afskrives på bagsiden af såvel patientens hvide kvittering, som på bagsiden af afdelingens gule kvittering. Patienten kvitterer for udlevering på beløbet.
Ved udbetaling/udlevering af hele opbevaringen skal patienten aflevere den hvide kvittering, og kvittere for udlevering på den gule.
Procedure ved afdøde patienter.
Afdelingen udfylder formularsættet "Fortegnelse over efterladenskaber" (varenr. 022107).
Det hvide eksemplar (blanket A) og det røde eksemplar (blanket B) fremsendes til kasserekontoret sammen med eventuelle værdier.
Det grønne eksemplar (blanket C) udleveres til kapellets personale sammen med eventuelle efterladenskaber.
Det gule eksemplar (blanket D) er afdelingens eksemplar og sættes i mappen "Patientejendele – mors".
Rubrik 1. Patientens data, afdeling og dødsdato påføres. Afdelingen kan benytte små etiketter.
Rubrik 2. For bankbøger og hævekort noteres bankens navn og kontonummer.
For checkhæfter noteres bankens navn, kontonummer og antal checkblanketter.
For kontokort noteres firma og kontonummer.
For fremmed valuta noteres møntsort og beløb.
For værdipapirer noteres papirets navn (præmieobligation, statsobligation, kreditforening e.l.),serienummer og pålydende værdi.
Kontante beløb påføres endvidere.
Såfremt afdøde allerede har penge og/eller andre værdigenstande opbevaret på kassererkontoret, skal dette påføres. Samtidigt skal patientens hvide kvittering medsendes til kasserekontoret.
Rubrik 3. Øvrige efterladenskaber påføres. Disse må gerne udleveres til pårørende. Afdelingen skal dog sikre sig frigørende kvittering fra de pårørende på blanket D. I denne situation kan blanket C kasseres.
Rubrik 4. Udfyldes af plejepersonalet, der har optalt værdigenstande m.m.
Værdier.
For afdøde patienter optælles eventuelle værdier på afdelingen af 2 medarbejdere og formular sættet udfyldes, og begge medarbejder kvitterer for opgørelsen.
Selv om patienten intet har på afdelingen, der skal anmeldes til skifteretten, skal et formularsæt hvor kun rubrik 1 og 4 udfyldes fremsendes til kasserekontoret. Dette blanketsæt skal fremsendes i lukket kuvert.
Værdigenstande skal fremsendes til kassererkontoret som ovenfor beskrevet.
Kassererkontoret vil foretage anmeldelse af værdigenstandene til skifteretten, der efter behandling af boet vil give arvingerne fuldmagt til at få værdigenstandene udleveret.
Beklædningsgenstande til kapellet, patientgarderoben.
Beklædningsgenstande, der skal til kapellet, patientgarderoben, skal lægges i dragtplastpose og plomberes, hvorefter afdelingsportøren bringer det til kapellet. Det grønne eksemplar af efterladenskabssedlen (blanket C) skal være påsat posen, subsidiært udleveres til kapellets personale.
Afdelingen skal ved udlevering af beklædningsgenstande til kapellets personale sikre sig frigørende kvittering på blanket D
Opbevaring af dokumentation
Kvittering for udleverede værdi og beklædningsgenstande opbevares i 5 år hvorefter de makuleres.
Kvalitetskontrol
Der foretages, efter aftale med Afdelings M's kvalitetsråd, stikprøve kontrol i de enkelte afsnit.
Denne kontrol omfatter følgende:
Tilbage til top
Ansvar og organisering
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Tilbage til top
Akkrediteringsstandarder
Tilbage til top
Bilag
Tilbage til top