Resume:
Procedure ved udpakning af instrumenter
Tælling af instrumenter før, under og efter operation, samt fremgangsmåde for hvad der gøres såfremt der mangler instrumenter ved operationens afslutning
Formål:
At vedligholde steriliteten af instrumenterne ved udpakning
At antallet af instrumenter der anvendes ved enhver operation skal stemme overens med antallet på bakkesedlen ved enhver operations start, samt ved enhver operations afslutning.
At instrumenterne skal være funktionsduelige i forhold til sædvanlig anvendelse.
Definitioner:
Den instrumenterende person: den der under operationen har ansvaret for kontrol
Instrumenter: både genanvendelige og engangsinstrumenter
Omfang/afgrænsning:
Gælder for den operationsteamet
Gældende for: (angiv personalegruppe)
Sygeplejerske, social- og sundhedsassistent, og portør med specialkompetence
Fremgangsmåde:
Hvornår kontrolleres:
Kontrol af instrumenter skal ske før-, under- og ved operationens afslutning.
Kontrol af instrumenters funktionsduelighed skal ske før instrumentets ibrugtagning.
Ansvar for instrumenter under operationen:
Den instrumenterende person har ansvaret for tælling af instrumenter.
Operationsholdet har ansvaret for løbende at holde sig orienteret om instrumenternes placering i og ved operationsfeltet.
Operatøren har ansvaret for at efterse operationsfeltet for efterladte instrumenter inden lukning påbegyndes.
Det skal respekteres af alle på operationsstuen at der bruges tid på tælling af instrumenter.
Praksis inden anvendelse af instrumenter i operationsfeltet:
Instrumenter i bakker/container er pakket og optalt af personale fra Sterilcentralen.
Der medfølger en bakkeseddel, hvor indhold er angivet ved navn og antal, samt navn på den medarbejder der har pakket bakken/containeren.
Instrumenterne pakkes ud på operationsstuen samtidig med at patienten bliver bedøvet på operationslejet. Bliver patienten bedøvet i egne seng på operationsstuen venter man med udpakning af instrumenterne indtil sengen har forladt stuen.
OBS: der kan være undtagelser vedrørende udpakning af instrumenter når det gælder isolationspatienter. Se venligst procedure kort der foreligger på isolationsvognen.
Bakkens/containerens indhold kontrolleres af den instrumenterende person. Bakkesedlen opbevares på operationsstuen til operationens afslutning og bruges ved afsluttende tælling.
Stemmer bakkens/containerens indhold ved udpakning ikke med bakkesedlen, noteres dette på bakkesedlen, samt i sygeplejejournalen.
Løst pakkede instrumenters indpakning, hvor antal og indhold er angivet, opbevares på operationsstuen til operationens afslutning og bruges ved afsluttende tælling. Stemmer indholdet ikke overens med det angivne på indpakningen, noteres dette på indpakningen.
Dersom lejringen kræver hjælp udefra såsom fra portørerne, skal instrumenterne dækkes over. Instrumenterne forbliver tildækket indtil patienten er klar til desinfektions processen, og overskydende personale har forladt stuen.
Praksis under operation:
Den instrumenterende person har løbende overblik over instrumenternes placering i og ved operationsfeltet.
Instrumenter tælles løbende, ved behov, under operationen.
Instrumenter der bliver usterile opbevares på operationsstuen til instrumenterne er talt ved operationens afslutning.
Alle instrumenter skal være synlige for den instrumenterende person under tælling.
Ved ortopædkirurgiske operationer skal instrumenterne stemme inden lukning af facien påbegyndes.
Praksis ved afløsning af den instrumenterende person:
Ved afløsning tæller både afgående og tiltrædende instrumenterende person instrumenter, i det omfang det lader sig praktisere af operationstekniske forhold. Afløsning må først foretages når tællingen anses for korrekt.
Andet:
Hvis en operationstype kræver at der opereres 2 steder på samme patient, betragtes det som 1 operation, hvorfor instrumenterne tælles samlet.
Praksis ved uoverensstemmelse i antallet af instrumenter :
Der fortages ny tælling.
Den instrumenterende person orienterer operatøren om, at antallet ikke stemmer. Der iværksættes en eftersøgning.
Patienten holdes sovende under eftersøgningen.
Hvis der er efterladt et instrument i operationsfeltet, tager operatøren stilling til videre foranstaltning.
Såfremt der gennemlyses tages et print som dokumentation til patientjournalen.
Hændelsen noteres i sygeplejejournalen af den instrumenterende person og i patientjournalen af operatøren. Hændelsen indberettes som utilsigtet hændelse.
Kontrol af instrumentets funktionsduelighed:
Hvis der er defekte instrumenter markeres disse straks og returneres med de øvrige instrumenter efter operationen.
Hvis et instrument går i stykker (knækker, skiller, eller lignende) under operationen, skal der redegøres for alle dele af instrumentet. På bakkesedlen noteres udfor instrumentet at det er itu.
Ved manglende dele under operationen, orienteres kirurgen og det noteres i sygeplejejournalen. Hændelsen indberettes som utilsigtet hændelse.
Afvigelse fra ovenstående:
Såfremt operatøren afviger fra gældende regler og rutiner, har operatøren det fulde ansvar for kontrolforanstaltningerne.
Afvigelser dokumenteres i sygeplejejournalen af den instrumenterende person.
Henvisninger:
”Vejledning om kontrolforanstaltninger ved anvendelse af servietter, tamponer, duge, instrumenter mv. i forbindelse med operationer” Sundhedsstyrelsen den 20. november 2000. Link
Dokumentation:
At der skal være redegjort for alle instrumenter/engangsartikler/utensilier med og uden røntgenfast tråd, der har været anvendt ved enhver operation, inden patienten forlader operationsstuen og den instrumenterende person skal have dokumenteret dette i sygeplejejournalen.
Dokumentation ved gennemførelse af "Sikker Kirurgi":
Bekræftelse på at alle instrumenter, udstyr og eventuelle implantater er tilstede, afgives mundtligt og dokumenteres i ORBIT, i forbindelse med gennemførelse af "Tjek ind" lige før anæstesien indledes og ved "Time out" lige før incision.
Desuden bekræftes det mundtligt samt skriftligt i ORBIT, ved "Tjek ud lige før sidste sutur sættes, at optællingen af servietter og instrumenter stemmer, samt at instrumenter og udstyr enten var uden fejl/mangler eller i modsat fald, at fundne fejl/mangler er registreret som det skal. Dobbelt dokumentation er således u-undgåelig i denne forbindelse.
DDKM-standarder:
2.11.5 Sikker kirurgi