Alle medarbejdere i Lungemedicinsk afdeling L, Bispebjerg Hospital.
Håndtering af sygefravær for medarbejdere og ledere.
Sygefravær er:
En situation, hvor en medarbejder af helbredsmæssige grunde ikke kan varetage sit arbejde.
Formålet med instruksen er:
Ved sygefravær skal medarbejderen meddele dette telefonisk til sit afsnit og den nærmeste leder eller dennes stedfortræder så tidligt som muligt samme dag. Dette er af hensyn til at sikre vagtdækning.
Til dagvagten: Inden / ved dagvagtens start
Til aftenvagten: Inden kl. 10.00 samme dag før aftenvagtens start
Til nattevagten: Inden kl. 12.00 på dagen for nattevagten
Til forvagten personsøger 4949 inden 07.45.
For sekretærerne:
Til ledende lægesekretær på 3232 ved dagvagtens start.
For alle gælder:
Det forventes, at den ansatte, om muligt, orienterer lederen om sygdommens varighed. Er dette ikke muligt, aftales det hvornår man igen taler sammen. Det er naturligt, at der opretholdes kontakt mellem lederen og den ansatte i sygeperioden, og at kontakten kan gå begge veje.
Ved sygefravær længere end 14 kalenderdage kan medarbejderen opfordres til at sende lægeerklæring fra egen læge om forventet varighed til nærmeste leder. Betaling for erklæringen kan fås enten ved at vedlægge girokort til lægen eller kvittering for egenbetaling.
Ved sygefravær på mere end 4 uger vil medarbejderen blive indkaldt til en lovpligtig samtale med henblik på eventuel mulighedserklæring.
Efter 4 uger sendes brev fra kommunen til medarbejderen, som også vil modtage et skema fra Personale- og Lønafdelingen mhp. refusion fra medarbejderens kommune.
Medarbejderen opfordres til at meddele dette til nærmeste leder eller dennes stedfortræder så hurtigt som muligt af hensyn til vagtdækning, dog gælder følgende:
Til dagvagt: Dagen før inden kl. 12.00
Til aftenvagt: Dagen før inden kl. 12.00
Til nattevagt: Senest samme dags morgen inden kl. 10.00
Ved 10 sygefraværsdage eller 4 sygefraværsperioder inden for de seneste 6 måneder afholder nærmeste leder samtale om fraværets karakter. Nærmeste leder har altid lov til / mulighed for at tilbyde samtale ud fra kendskabet til medarbejderens situation, den aktuelle personalemæssige situation og arbejdsbyrden.
Udgangspunktet for samtalen er at identificere årsagen (”tage hånd om” medarbejderen), og der kan tilbydes hjælp/vejledning i forsøg på at bryde sygefraværsmønsteret, f.eks. tilbud om ændring af arbejdstid/nedsat tid eller omplacering.
Medarbejderen skal tilbydes at have tillidsrepræsentant/bisidder med til samtalen.
Der udfærdiges referat af samtalen. Referatet gennemlæses og underskrives af alle deltagere og vedlægges medarbejderens personalesag.
Såfremt medarbejderen ikke ønsker at underskrive referatet, noteres dette samt årsagen nederst på referatet.
L-MED, Afdelingsledelsen og teamansvalige afsnitsledere er ansvarlige for kendskab til instruksen.
Regional sygefraværspolitik.