12.2.BFH.6.2 ASD 200, Punktsug

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag

Formål

Formålet med denne instruks er at beskrive brugen af ASD 200 punktsug fra ULT (Umvelt-Lufttechnik).

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Denne procedurevejledning gælder for klinisk fysiologisk/nuklearmedicinsk afdeling, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital.

 

Tilbage til top

Definitioner

 Ikke relevant.

 

Tilbage til top

Fremgangsmåde

ASD 200 punktsug tændes og slukkes på den gule power-knap på forsiden.

Placer udsugningen over patientens hoved imens inhalationen af Technegas foregår.

Når punktsuget flyttes, må det ikke trækkes i udsugningsarmen, da den kan blive utæt i samlingerne eller helt kan knække af. Benyt derfor håndtagene på kassen hvor filteret er monteret.

Vær opmærksom på gammakamerarets bevægelser når punktsuget er i brug, for at undgå kollision!

 

Rengøring

Punktsuget kan aftøres på alle overflader, og tåler alle rengøringsmidler. Punktsuget må ikke blive fugtigt indvendigt da filteret kan gå i stykker.

 

Udskiftning af filter

Punktsugets filter er monteret i kassen under udsugningsarmen og bør skiftes efter 4 - 5 års brug.

For at skifte filteret, åbnes de 2 bindinger på siden af kassen så toppen kan nu tages af. Bindingerne er lavet af blødt gummi, og løsnes ved at tage fat nederst og vride den op ad til den er fri. 

En brun kasse er nu blottet og filteret udgøre den hvide firkant nede i kassen. Filteret er ikke spændt fast, og kan derfor blot løftes op og kasseres.

Under filteret ligger et lag vat som ikke skiftes.  

Det nye filter kan nu monteres hvor det gamle sad.

Vær opmærksom på mærkningen på filteret som indikere "CLEAN AIR SIDE". Denne side skal vende ned mod vattet i bunden af den brune kassen.

Når filteret er på plads i bunden af kassen, kan toppen med udsugningsarmen igen sættes på og spændes fast med gummi bindingerne. 

 

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Afdelingens fysikere har ansvar for at udarbejde og vedligeholde denne procedurevejledning i samarbejde med kvalitetskoordinatoren.
Afdelingens ledelse har ansvar for at godkende denne procedurevejledning.
Alle medarbejdere har ansvar for at følge denne procedurevejledning.

 

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

 

Tilbage til top

Bilag

Ikke relevant.

 

Tilbage til top