Formål
- At sikre det mest hensigtsmæssige patientforløb underindlæggelsen.
- At sikre optimal pleje og behandling af patienten.
- At tilrettelægge arbejdsgange der minimerer forstyrrelse og spildtid hos læger, plejepersonalet og lægesekretærer.
- At optimere ressourceforbrug.
Tilbage til top
Definitioner
Stuegang:
- Stuegang er en kerneopgave, som kræver tilstedeværelse af patient, evt. pårørende, læge og plejepersonalet.
- Ved stuegang er der fokus på tværfagligt samarbejde mellem læger og plejepersonalet, hvor patientens tilstand vurderes og hvor pleje, udredning, behandling og udskrivning planlægges. I stuegangen indgår også information til patienten om udrednings-, pleje- og behandlingsforløbet.
Tavlemøde:
- Et tavlemøde er en tværfaglig konference på sygeplejekontoret med deltagelse af læger, plejepersonalet og sekretærer. Her gennemgås alle indlagte patienter kort ud fra de kriterier som er skitseret på lommekort (se bilag 1).
- Tavlemøder skal skabe overblik og anvendes til prioritering af de enkelte patienter til stuegang. Patienterne prioriteres ud fra aktuelle kliniske tilstand, udskrivelser osv.- denne prioritering skrives på tavlen.
- Tavlestuegangen ledes af den ansvarshavende sygeplejerske eller af sygeplejersken med klinisk specialfunktion.
- Alt plejepersonale, læger og lægesekretærer deltager i tavlemøderne.
- Andre samarbejdspartnere kan også deltage ved behov (følge-hjem sygeplejersker, diætist, fysioterapeuter, studerende m.m.).
- Tavlemøder afholdes alle ugens dage kl.8.45 – 9.00.
- Det tilstræbes at det er den person med størst kendskab til patienterne som fremlægger denne. Det kan både være plejepersonale eller læge.
- Patienterne præsenteres som udgangspunkt kronologisk fra laveste stuenummer og fremefter. Er sygeplejersken forhindret i at deltage overtager ansvarshavende eller den stuegangsgående læge hvis denne kender patienten. Alternativt ventes der med præsentation af denne patient til sygeplejersken kan deltage.
- Aftalte retningslinjer og brug af patienttavle se bilag 2 og 3.
Sygeplejekonference:
- En sygeplejekonference er en monofaglig konference for plejepersonalet i afsnittet.
- Der er fokus på sygeplejefaglige problemstillinger, som enten kan være udpeget på forhånd eller tage udgangspunkt i udfordringer i forhold til plejen af afsnittets patienter.
- Konferencerne afholdes alle hverdage kl. 9.15- 9.30 undtagen torsdag.
Lægekonference - morgen:
- En lægekonference er en monofaglig konference for afsnittets læger.
- Her gennemgås særligt dårlige/behandlingskrævende patienter som er indlagt aftenen eller natten forinden. Disse præsenteres af forvagten.
- Der gennemgås allerede indlagte patienter som har været særligt dårlige/behandlingskrævende patienter efter kl. 21 aftenen før. Disse præsenteres af bagvagten.
- Konferencen afholdes hverdage kl. 08.00-08.30 i konferencerummet i bygning 67, i weekender afholdes konferencen kl. 08.30-09.00 i personalerummet på Y12.
Lægekonference – eftermiddag:
- En lægekonference er en monofaglig konference for afsnittets læger.
- Her gennemgås de patienter som er blevet indlagt i løbet af dagen, herunder evt. om behov for at blive tilset af overlægevagten eller mulige gennemgange. Disse patienter præsenteres af forvagten.
- Der gennemgås de patienter der er gået tilsyn på i løbet af dagen. Dette præsenteres af bagvagten.
- Konferencen afholdes alle ugens dage kl. 15.30-16.30 i personalerummet på Y12.
Tilbage til top
Fremgangsmåde
Stuegang:
- Plejepersonalet har ved dagvagtens start fået tildelt patienter af nattevagten ud fra kompleksitet, kontinuitet og kompetencer.
- Plejepersonalet inddeler sig ved vagtens start i makkerpar. Makkeren bruges til faglig sparring og hjælp til forflytninger, sengebad og lignende. (Så vidt muligt går makkerparret stuegang med samme læge.)
- Plejepersonalet identificerer eventuelle sygeplejefaglige problemstillinger i forhold til sine tildelte patienter ud fra dialog med patienten og observationer (EWS og SP dokumentation). Ved behov diskuteres disse med makkeren, og/eller fremlægges til sygeplejekonferencen.
- Ved tavlemødet fremlægger plejepersonalet kort sine patienters sygehistorie og foreløbige plan for pleje, udredning og behandling (se bilag 1).
- Under tavlemødet fordeles patienterne mellem de stuegangsgående læger, så vidt muligt ud fra kontinuitet for både læger og plejepersonalet. Det tilstræbes at en læge tildeles patienterne i den ene ende af afdelingen, men dette kan fraviges i forhold til opnåelsen af kontinuitet i patientens forløb.
- Ud fra tavlemødet planlægges prioriteringen af dagens stuegang mellem den stuegangsgående læge og plejepersonalet, der passer de patienter, lægen skal gå stuegang på.
- Kritisk syge patienter og patienter, der skal udskrives eller overflyttes, har umiddelbart højeste prioritet. Det aftales ved tavlemødet, hvis der er patienter, hvor det ikke skønnes nødvendigt at plejepersonalet deltager i stuegangen. Lægens initialer står på tavlen på de patienter, han/hun skal gå stuegang på.
- Ved stuegangen gennemgås patientens aktuelle problemstillinger. Udrednings- og behandlingsplan justeres ud fra observationer og undersøgelsesresultater. Dato for forventet udskrivning fastsættes. Medicinstatus i MDA gennemgås. Patienten informeres og samtykke til nye tiltag sikres og dokumenteres.
- Det vurderes ved læge og plejepersonale individuelt ved hver patient om der er behov for stuegang i enerum eller om denne kan foregå på stuen. Medpatienter og pårørende kan eventuelt guides ud af stuen.
- Som udgangspunkt deltager både læge som plejepersonalet i samtalen med patienten. Der kan dog være situationer, hvor plejepersonalet tilstedeværelse ikke skønnes nødvendig eller hvor hun/han må prioritere sin tid i forhold til andre plejeopgaver, dette aftales imellem læge og plejepersonalet. Læge og plejepersonalet er altid i dialog både før og efter patienten er tilset, uanset om man har været fysisk til stede.
- Læger, plejepersonale og sekretærer sidder på samme kontor. Er man særligt lydfølsom kan læge, plejepersonale og/eller sekretærer sætte sig ind på andet kontor.
- Er plejepersonalet akut blevet forhindret i at deltage i stuegangen informerer hun/han så vidt muligt lægen eller den ansvarshavende sygeplejerske.
- I forbindelse med stuegangen planlægges det, hvor vidt patienten skal ses i vagten.
- Ved stuegang om fredagen og hverdagen før en helligdag vurderes behovet for stuegang i weekenden og på helligdage. Er der ikke behov for daglig stuegang, angives næste dato for stuegang på tavlen samt dokumenteres i SP af læge. Ikke alle patienter tilses fysisk i weekend og helligdage, idet det kan give mening med kontorstuegang (tilse blodprøver ect.). Plejepersonalet kontakter lægen hvis patientens tilstand ændrer sig i løbet af weekenden. Patienten skal informeres hvis ikke der gås stuegang.
- Plejepersonale har telefoner på sig både dag, aften og weekend, så lægen kan komme i kontakt med det plejeansvarlige personale.
- Plejepersonalets og lægens telefonnummer skal fremgå på patienttavlerne.
- Efter stuegang justerer plejepersonalet planen for sygeplejen, opdaterer patienttavlen, informerer patienten og dokumenterer det løbende i SP.
Organisering af vagtarbejde i hverdage:
- Overordnet forstås vagtarbejde som gennemgange på nyindlagte patienter som er modtaget af forvagten, patienter hvis tilstand forværres hvis de først tilses dagen efter samt udskrivelser. Afvigelser kan forekomme og defineres af den vagthavende overlæge.
- Det tilstræbes at de vagthavende overlæger som det første sammen besøger de tre afsnit for at afklare hvor der ligger de største og fleste arbejdsopgaver. Det plejeansvarlige personale identificerer om der er behov for at patienten tilses i vagten. Det plejeansvarlige personale informerer ansvarshavende som dermed kan informere de vagthavende overlæger om den arbejdsbyrde der venter på det pågældende afsnit. Efterfølgende afklares de identificerede problemstillinger hos den pågældende patient i samarbejde med det plejeansvarlige personale.
Tilbage til top
Ansvar og organisering
Lægernes ansvarsområder:
- Lægen er orienteret om den foreløbige plan for udredning og behandling og evt. resultater inden samtale med patient og plejepersonalet. Dette gøres ved hjælp af den elektroniske dokumentation. Lægen orienterer sig i SP i vurderingsskemaet under hjerterytme med henblik på hændelser på telemetri jævnfør vejledning.
- Lægen inddrager patientens perspektiv i forbindelse med stuegangen samt inddrager pårørende. Lægen orienterer plejepersonalet, hvis han/hun må forlade afsnittet i løbet af stuegangen på grund af akut tilsyn, assistance eller lignende.
- Lægen ordinerer hvilke blodprøver og undersøgelser patienten skal have lavet den/de følgende dage.
- Lægen informerer patienten om eventuelle medicinændringer.
- Lægen ajourfører FMK listen og udskriver denne når patienten er klar til udskrivelse og udleverer listen til plejepersonalet.
- Lægen gennemgår kort patientplanerne med det plejeansvarslige personale inden denne forlader afsnittet.
- Lægen sikrer, at hans/hendes telefonnummer fremgår på tavlen. Lægerne aftaler indbyrdes hvem, der tømmer InBasket for alle tre sengeafsnit for alle patienter og tidligere patienter hvor eventuelle resultater nu er fremkommet.
- Lægen resultat-signerer løbende de prøvesvar, der foreligger på de patienter, som lægen er ansvarlig for.
Plejepersonalets ansvarsområder:
- Plejepersonalet kender planen for sygeplejen.
- Plejepersonalet er orienteret om seneste EWS-scoring, og sikrer at algoritmen er fulgt. Plejepersonalet inddrager patientens perspektiv i forbindelse med stuegangen samt inddrager pårørende.
- Plejepersonalet sikrer sig at man som makker hjælper hinanden, når man går stuegang, tager hinandens klokker med mere.
- Plejepersonalet deltager i timeout dagligt kl 13.00 og kl 20.00
- Plejepersonalet har sin telefon på sig, samt logger telefonnummer ind i SP i starten af vagten.
- Ajourførte FMK liste udleveres til patienten og gennemgås af plejepersonalet.
- BES udleveres til patienten og heri også fremtidige ambulante tider.
Sekretærens ansvarsområder:
- Lægesekretæren laver best/ord på blodprøver, undersøgelser med videre ordineret inden kl. 14 (OBS: Bilag med specificering af dette er under udarbejdelse).
- Lægesekretæren sørger for at usignerede prøveresultater der fremkommer i tidsrummet mellem at lægen har udskrevet patienten til patienten administrativt, udskrives og/eller forlader afsnittet, skal sendes til den fælles in-basket til signering.
- Læge-/sygeplejesekretæren besvarer telefoner, dog har den ansvarshavende sygeplejerske altid enten ”den ansvarshavende telefon” eller ”visitationstelefonen” på sig.
- Sygeplejesekretæren bestiller akutte prøver og undersøgelser, andet bestiller lægesekretærerne.
- Sygeplejesekretæren bestiller diverse ting såsom til køkkenet, i reflex og andet.
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Stuegang en fælles opgave. Sygeplejersken 2007: (1) 48-50 ved Inger Kuch Poulsen, klinisk uddannelsesansvarlig sygeplejerske, ###NAVN###, psykolog: https://dsr.dk/sygeplejersken/arkiv/sy-nr-2007-1/stuegang-en-faelles-opgave (sidst set 29.10.2019)
Tilbage til top
Akkrediteringsstandarder
Tilbage til top
Bilag
Tilbage til top