Transport - akuttaske i Hjerteafdelingen

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

At ensrette indholdet og benyttelsen af transport/akuttaske i forbindelse med transport af intensive og/eller overvågningskrævende patienter i-, til- og fra Hjerteafdelingen.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Læger og sygeplejersker ansat i Hjerteafdelingen.

I tilfælde af at en patienttransport kræver monitorering og følge af læge eller sygeplejerske, skal transport/akuttasken medbringes, så det er muligt at udføre hurtig relevant intervention.

Tilbage til top

Definitioner

Akuttaske: En altid klargjort taske, som anvendes til iværksættelse af behandling af akut livstruende tilstande hos patienter, pårørende eller personale. 

Tilbage til top

Fremgangsmåde

 

Tasken findes i:

  • Hjertelaboratoriet (1 stk.)
  • Sengeafsnit Y12 (2 stk.)
  • Sengeafsnit Y22 (2 stk.)
  • Sengeafsnit Y21 (1 stk.)
  • Akutmodtagelsen (2 stk.)

Hvert afsnit i Hjerteafdelingen er selv ansvarlig for kvalitetskontrol og vedligeholdelse, samt kontrol efter brug.

Det enkelte afsnit er selv ansvarlig for alt øvrigt indhold i tasken.

Tasken skal opbevares i et aflåst rum eller i et kontor med konstant overvågning.

 

Lægemidler i transport/akuttasken:

###TABEL_1###


Specielt på sengeafsnittene:

 

Tjek og kontrol af transport/akuttasker:

  • Alle transport/akuttasker på Y12/Y22/Y21 og i Akutmodtagelsen (ialt 7 stk.) kontrolleres fast af en farmakonom én gang om måneden med hensyn til udløbsdato af medicin.
  • Den medicinansvarlige sygeplejerske kontrollerer udløbsdatoen for sterile varer 1 gang om måneden på både Y12/Y22 og Y21 samt i Akutmodtagelsen.
  • En sygeplejerske tjekker udløbsdatoen for medicin og sterile varer 1 gang om måneden i Hjertelaboratoriet.

 

Anbrudte transport/akuttasker:

 

Når transport/akuttaske fra Y12/Y22/Y21 er anbrudt (plombering fjernet), skal tasken straks returneres til det afsnit hvor den hører hjemme. Tasken skal genopfyldes af den sygeplejerske der modtager tasken. Har denne sygeplejerske ikke mulighed for dette skal det uddelegeres til en anden sygeplejerske på vagt. Det endelige ansvar for at tasken er genopfyldt og plomberet ligger hos den ansvarshavende sygeplejerske.

Taskerne fra Akutmodtagelsen genopfyldes af sygeplejerske eller ansvarshavende på Y22, inden de sendes retur til Akutmodtagelsen.

Tasken skal altid PLOMBERES med klips. 

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag