Formålet med pacemaker-vejledningen er at sikre ensrettede retningslinjer og krav til personalets kvalifikationer, overvågnings- og behandlingsudstyr, dokumentation og ansvar.
Med hensyn til indikation, pacekode og valg af pacesystem henvises til den nationale behandlingsvejledning (NBV) for Pacemakerbehandling på Dansk Cardiologisk Selskabs hjemmeside.
Patienter til batteriskift, følger denne vejledning. Patienterne kan udskrives når patienten er velbefindende og cic. er pæn, medmindre andet er angivet af lægen.
Eksterne henvisninger sendes elektronisk.
I særtilfælde, hvor det ikke er muligt at henvise elektronisk, kontaktes Hjertelaboratoriet BBH på telefon ###TELEFON###.
Henvisningerne SKAL indeholde følgende:
Der skrives et oplæg (se ovenstående) med kort resumé i journalen. Hjertelaboratoriet kan kontaktes på tlf. ###TELEFON###.
Henvisninger visiteres samme dag, som de modtages, og det tilstræbes, at patienterne tildeles en operationsdato umiddelbart herefter. Arbejdsgangen er således:
Akutte pacemakere konfereres med visiterende pacemakerlæge på mobil SH ###TELEFON###, UD ###TELEFON###, MK ###TELEFON###.
Fremgangsmåde:
Akutte ændringer i dagens pacemakerprogram meddeles umiddelbart efter morgenkonferencen til afdelingssygeplejersken i Hjertelaboratoriet på mobil ###TELEFON### eller ###TELEFON###.
Sekretæren booker og indkalder visiterede patienter elektronisk, pr. post eller ved telefonisk kontakt til henvisende afdeling.
Pacemakerprogram for dagen findes i SP statustavlen (BFH Kard. Lab. all Cases)
Forholdsregler ved overflytning såsom, bestilling af transport, lægeledsagelse, monitorering, risikovurdering m.v., påhviler den henvisende afdeling.
Overflyttede patienter skal generelt indlægges på Hjerteafdelingens sengeafsnit.
Stabile patienter, der indlægges fra hjemmet, kan indlægges på Y65. Disse patienter møder på afsnittet på selve implantationsdagen kl. 07:00 eller kl. 14:00 (alt afhængig af implantationstidspunktet).
Patienter, som har isoprenalin infusion, temporær pacemaker/Zoll eller er særligt plejekrævende, bør møde dagen før planlagt pacemakerimplantation.
Afvigelse fra ovenstående skal konfereres med pacemakeransvarlig overlæge eller afdelingssygeplejersken i Hjertelaboratoriet på mobil ###TELEFON### eller visiterende sygeplejerske (Y12/Y21/Y22) på ###TELEFON###.
Ved indlæggelsen modtages og klargøres patienten af en sygeplejerske, og der dokumenteres i SP jf. Hjerteafdelingens sygeplejefaglige "støttekort" (se mere information herom under afsnittet sygeplejeforberedelse.
Hjertelaboratoriet kontaktes, når akutte patienter er ankommet.
Der lægges vægt på følgende i AOP:
OBS: AK-behandling skal hos atrieflimmerpatienter pauseres 3 dage før.
Med det stigende forbrug af lavmolekylært Heparin, ses et øget antal behandlingskrævende hæmatomer hos især patienter, som ud over lavmolekylært Heparin også er i behandling med Marevan/Marcoumar og evt. Magnyl/Plavix. Det drejer sig typisk om patienter med mekaniske hjerteklapper.
Studier og klinisk erfaring har vist, at man med omhyggelig kirurgisk teknik sikkert kan implantere PM/ICD ved INR op til 3.
Derimod synes kombination af let AK-behandling og lavmolekylært Heparin at give et øget antal blødningskomplikationer, og anbefales derfor heller ikke mere i internationale guidelines.
AK-behandling hos patienter med atrieflimmer, aorta og/eller mitralklapprotese: AK-behandlingen tilpasses, så INR < 2,5 (2,5 – 3,0 for mitralklapper) på dagen for implantationen. Hjertelab anbefaler 3 dages pause.
AK-behandling med DOAC: Dabigatran (Pradaxa)/ Rivaroxaban (Xaralto) / Apixaban (Eliquis) / Edoxaban (Lixiana*):
normal nyrefunktion: pause 1 døgn
nedsat nyrefunktion: pause 2 døgn
OBS! ved svært nedsat nyrefunktion, konferer med pace-læge
Lavmolekylært Heparin må ikke gives på operationsdagen!
Behandling med Clopidogrel (Plavix)/Prasugrel (Brilique)/Ticagrelor (Efient): Generelt kan operationen gennemføres med de nævnte stoffer, om end det givet medfører en øget blødningsrisiko. Må IKKE pauseres hvis de gives efter stentanlæggelse.
Hvis der i forbindelse med indgrebet har været pågående blødning hhv. INR højere end 2, bør der udvises stor omhu med at opnå hæmostase (evt. brug af hæmostasemidler).
Der lægges komprimerende forbinding efterfølgende (2-4 timer).
Peroral AK-behandling genoptages om aftenen på operationsdagen som regel med vanlig vedligeholdelsesdosis med mindre andet angives.
*ved e-GFR < 50 kontaktes operatøren.
Patienter med Isoprenalin-infusion og transkutan pacing/Zoll skal følges af læge eller sygeplejerske til Hjertelaboratoriet.
Patienter med velfungerende temporær pacemaker skal ikke have følge til Hjertelaboratoriet.
Se vejledningen Transport i, til og fra Hjerteafdeling Y*.
*Vejledningen er ved at blive publiceret (09-03-2020)
Sygeplejersken følger og dokumenterer i SP præprocedure loggen og tjeklisten ved PM:
I.v. Cefuroxim 1.5 gr. infusion gives inden for 1 time før indgreb. Ved cephalosporin allergi gives i.v. Vancomycin 1 gr., 2 timer før indgreb. Kun ved lægeordination.
Den regionale vejledning Sedation af patienter til procedurer eller indgreb uden medvirken af anæstesipersonale følges.
Patienten skal give samtykke til sedation/smertestillende.
Inden proceduren foretages en lægelig vurdering i forhold til:
Monitorering/observation: hjerteovervågning, BT, RF v. sedation/smertestillende, SAT-måling, bevidsthedsniveau, hudtemperatur, farve samt smerter.
”Sygeplejersker, der administrerer sedation og overvåger sederede patienter, skal være uddannede og trænede i genoplivning (som minimum på basalt niveau), at anvende ventilations- og overvågningsudstyr, samt uddannes i de sedationslægemidler, der administreres for at kunne varetage korrekt observation af sederede patienter.” Citat fra vejledningen Sedation af patienter til procedurer eller indgreb uden medvirken af anæstesipersonale.
Personalet skal være bekendt med virkning og bivirkning af disse medikamenter. Der skal foreligge certificeret uddannelse i håndtering af medikamenterne samt sygepleje til patienter under indflydelse af disse.
OBS! Generelt må Dormicum og Haldid ikke gives samtidigt.
Bensodiazepiner:
Morfica:
Antidoter:
Se NBV'en for pacemakerbehandling.
Der tilstræbes:
Ved betydende pneumothorax, store hæmatomer i pacemakerlommen, elektrodedisplacering, mistanke om pacemakerdysfunktion m.v., kontaktes primært den læge, der har foretaget implantationen eller anden pacemakerimplanterende læge. Eventuelle komplikationer registreres i databasen af pacemakerspecialisterne.
Komplikationer indberettes løbende til Dansk Pacemaker Register.
Pneumothorax ses stort set kun i forbindelse med punktur af v. subclavia.
Ved mistanke om pneumothorax skal røntgen af thorax vurderes af røntgenafdelingens respektive vagthavende 1.reservelæge afdeling I. Pneumothorax > 3 cm vil generelt kræve drænanlæggelse. Se Afdeling L’s vejledning Pneumothorax.
2 – 3 % får lommehæmatom. Det kræver sjældent udtømning, med mindre cikatricen eller huden er truet. Skal altid bedømmes af pace-læge.
Sivende hæmatomer komprimeres evt. med spongostan (fås i Hjertelaboratoriet).
Infektion forebygges ved antibiotisk profylakse i forbindelse med proceduren. Ved tidligt tegn på infektion, kan det være nødvendigt med fjernelse af hele systemet.
Tegn på overfladisk infektion (rødme, hævelse, ømhed i pacelommen/cikatricen), skal altid konfereres med pace-læge.
Husk relevant dyrkning, venyler og infektions-parametre.
Hjertetamponade
Se vejledningen Pacemaker Hjertetamponade og Perikardiocentese.
Mors
Ved udfærdigelse af dødsattest hos pacemakerbærere skal det klart fremgå af dødsattesten, at patienten har pacemaker. Patologisk afdeling forestår fjernelse af pacemakeren, og returnerer denne til pacemakerambulatoriet.
Fjernelse af pacemaker hos patienter, der dør i hjemmet, på plejehjem etc. kan effektueres ved at tilkalde pacemakertekniker på telefon ###TELEFON### i dagstiden. I alle andre tilfælde kontaktes praktiserende læge.
Operatøren (læge) dokumenterer i SP, inklusiv postoperative medicinordinationer:
Alle indlagte patienter telemetreres i minumum 2 timer med henblik på identificering af permanent eller intermitterende exitblok, under- og oversense, fusionspace etc. Eventuelle arytmier observeret under telemetrering, og kan konfereres med paceteknikkerne/operatøren.
Ved aftenstuegang tilses patienten og evt. røntgen af thorax vurderes mhp. evt. elektrodedisplacering eller pneumothorax (adgang via vena subclavia).
Patienter til batteriskift og ILR-procedure kan generelt gå hjem umiddelbart efter proceduren, med mindre andet angives af operatøren.
Hjemkontrol udføres umiddelbart efter implantation. Ved denne kontrol gennemmåles pacemakeren og programmeres ud fra målingerne og de medfølgende data. Sygeplejersken informerer om resultatet af kontrollen. Herefter vil pacemakerpatienterne løbende blive kontrolleret i pacemakerambulatoriet. Den første kontrol foretages efter 3 måneder. Efterfølgende overgår patienterne til årskontroller indtil batteriet viser faldende batterikapacitet.
Patienten informeres ud fra vejledningen ICD og pacemaker - observation og procedurer efter anlæggelse - sygepleje - voksne.
Herudover informeres om:
Magnettesten udføres under konstant overvågning af telemetri / EKG.
Ved mistanke om dysfunktion af pacemaker i vagten (aften, nat, weekend), kan man bruge magnetpålægning. Der bruges enten lille firkantet eller stor rund magnet (de findes i pacemakerambulatoriet Y65). Magneten pålægges over pacelommen i ca. 10 sek., og generelt vil pacemakeren gå i fixed-rate (dvs. pace uanset egen rytme).
Husk magnetpålægning ved ICD-enheder vil medføre afbrydelse at ATP- og shockterapi, men ikke bradyterapi.
Under pålagt magnet kontrolleres at:
Patienten kommer næstfølgende hverdag eller efter nærmere aftale i pacemakerambulatoriet.
For information om kørekortsregler ift. pacemakerimplantation se den nationale behandlingsvejledning (NBV).