At skabe en ensartet retningslinje for bestilling, levering, tilpasning og returnering af hjælpemidler på Bispebjerg matriklen, som har været anvendt til isolations patienter.
Denne kliniske vejledning anvendes af ergoterapeuter, fysioterapeuter, sygeplejepersonale samt portører ansat på Bispebjerg- og Frederiksberg Hospitaler, matrikel Bispebjerg, til patienter hvor der er behov for bestilling, levering, tilpasning og returnering af hjælpemidler i afdelingerne.
DMS – Dansk Micro Software
Isolations patienter - Patienter med isolationskrævende mikroorganismer og/eller infektionssygdomme.
Se vejledningen isolationskrævende mikroorganismer og infektionssygdomme (mistænkt eller bekræftet)
Herudover opbevares og udleveres en del småhjælpemidler, som gribetænger, strømpepåtager, mm fra Hjælpemiddeldepotet.
XL-hjælpemidler - (Bariatriske hjælpemidler) bestilles i Hjælpemiddeldepotet i dagtimerne og via Portørcentralen aften, weekend og på helligdage.
Hjælpemidlerne bestilles af afdelingen eller terapeuten via DMS eller over telefon hos Hjælpemiddeldepotet.
Personalet i Akutmodtagelsen og Psykiatrien kan ringe direkte til Hjælpemiddeldepotet med deres bestilling.
Levering til isolationspatienten i afdelingen sker ved Fysio- og Ergoterapi afdelingens portører eller terapeuter, som selv tager hjælpemidlet med ud i afdelingen.
Tilpasning og oplæring i brug af hjælpemidlet overfor patienten varetages af fysio- og/eller ergoterapeuten i afdelingen.
Returnering til Hjælpemiddeldepotet sker ved Fysio- og Ergoterapi afdelingens portører eller undtagelsesvis terapeuter. Det kan i sjældne tilfælde være en portør fra Portørcentralen.
Hjælpemidler der har været på isolationsstue, hvor der er tale om mave- og tarm infektion, skal som udgangspunkt forblive på stuen indtil stuen er blevet rengjort med Rhea Jf. vejledningen Isolationsstuer, Daglig rengøring og slutrengøring af samt vejledningen Rumdesinfektion
Sendes et hjælpemiddel retur til Hjælpemiddeldepotet fra en isolationsstue, så skal alle kontaktflader aftørres med klor inden hjælpemidlet forlader isolationsstuen i afdelingen – medmindre der er udført Rhea. Klor aftørring udføres af plejepersonalet eller rengøringspersonalet.
Rengøring med klor forud for portør-afhentning anvendes jf. aftale med Hygiejneorganisationen ved hjælpemidler fra isolationsstuer.
se vejledning:
Alle retur-hjælpemidler placeres samme sted udenfor den enkelte afdeling, og det er ikke muligt for de afhentende portører at se, om det enkelte hjælpemiddel har været anvendt på en isolationsstue eller ej.
Returnering af specialpuder og kugledyner, se særskilte afsnit om dette.
Rene og urene hjælpemidler transporteres helt adskilte.
Efter endt brug hos isolations patienter lægges specialsiddepuden og betræk i en klar pose og placeres på den uren seng og transporteres efterfølgende til Vaskeriet af Portørcentralens portører, hvor den rengøres. Det er vigtigt at posen mærkes, så det tydeligt fremgår at den har været på en isolationsstue.
Efter endt brug hos patienten lægges kugledynen og betræk ned i en pose og mærkes ”kugledyne” på den uren seng og transporteres derefter til vask i Vaskeriet af Portørcentralens portører. Det er vigtigt, at det på posen tydeligt fremgår at kugledynen har været brugt på en isolationsstue.
Kugledyner må aldrig gå med patienten hjem, på plejehjem eller på rehabiliteringsophold!
Findes der defekter på hjælpemidlerne, så kan det skrives som en note til Hjælpemiddeldepotet på retursedlen på hjælpemidlet. Hjælpemidlet vil efter korrekt rengøring blive tilset og repareret.
Skulle et hjælpemiddel kræve reparation mens det er i brug på en isolationsstue, må den tilknyttede fysio- eller ergoterapeut kontakte Hjælpemiddeldepotet med det samme, så der kan laves en aftale for snarlig reparation.
Hvis pt tidligere har fået udleveret et tilsvarende hjælpemiddel til midlertidig brug i hjemme, så skal det hjælpemiddel der udleveres i vagten, monteres skiltet "Kun til låns, når du er indlagt" på hjælpemidlet. Dette for at optimere anvendelsen af det eksisterende antal af hjælpemidler på Hospitalet og samtidigt minimere antallet af ens hjælpemidler til den enkelte patient.
Returnering af hjælpemidler, som har været udlånt til en isoleret pt og dermed er blevet anvendt på en isolationsstue, foregår på samme måde som øvrige hjælpemidler. Se ovenstående afsnit om returnering af hjælpemidler.
Ganghjælpemidler til afprøvning og træning, som har fast ophold i den enkelte kliniske afd., bringes af Hjælpemiddeldepotets portører successivt ned til rengøring, funktions- og sikkerheds eftersyn ca. 1 x mdl. i Hjælpemiddeldepotet, mærkes med en farvet mærkat, som skiftes ud ved næste tjek, hvorefter hjælpemidlerne bringes retur til den givne afdeling.
Det anbefales ikke at anvende disse ganghjælpemidler på isolationsstuer.
Afdelingsledelsen i Fysio- og Ergoterapiafdelingen har ansvaret for at vejledningen implementeres samt har ansvaret for at personalet kender og anvender vejledningen.