Specialiseret KOL-rehabilitering på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital

Indledende samtale

Trænings- og undervisningsforløb

Afsluttende samtale

Indhold:

  • Forventningsafstemning
  • Afklaring af patientens ressourcer og motivation for KOL-rehabilitering 
  • Vurdering af funktionel muskelstyrke og -udholdenhed
  • Udarbejdelse af specialiseret genoptræningsplan
  • Medicinvejledning

Indhold:

Patienterne møder til trænings- og undervisningsforløbet 2 gange om ugen i 12 uger. Forløbet veksler mellem 3 ugers træning med fysisk fremmøde i Fysio- og ergoterapien på Bispebjerg Hospital og 3 ugers træning i patientens eget hjem via tablet (tele-træning). Pt. får IT- samt træningsudstyr leveret i hjemmet forud for træningen.

Træningen består af:

  • Opvarmning
  • Udholdenhedstræning
  • Styrketræning (10-15 RM)
  • Træning af balance
  • Udspænding/afspænding

Træningen foregår som holdtræning med individuelt tilpasset program

Patienterne opfordres til selvtræning de øvrige dage

Den strukturerede undervisning foregår som udgangspunkt kun i ugerne med fysisk fremmøde.

Der undervises i følgende emner:

  • Fysisk aktivitet
  • Dyspnøhåndtering og vejrtrækningsteknikker
  • Medicinhåndtering
  • Sygdommen KOL og håndtering af forværring
  • ADL aktiviteter og energibesparende principper
  • Kost

Undervisningen varetages af relevante faggrupper.

Indhold:

  • Evaluering af det samlede KOL-rehabiliteringsforløb
  • Revurdering af funktionel muskelstyrke og -udholdenhed
  • Medicinvejledning

Måleredskaber:

  • MRC-skala
  • CAT-score
  • 6 minutters gangtest
  • 30 sek rejse-/sætte sig test
  • Borg CR-10 dyspnø skala
  • Saturation/puls

Måleredskaber:

  • RM (Repetitions-Maksimum)
  • Borg CR-10 dyspnøskala
  • Saturation/puls

Måleredskaber:

  • MRC-skala
  • CAT-score
  • 6 minutters gangtest
  • 30 sek rejse-/sætte sig test
  • Borg CR-10 dyspnø skala
  • Saturation/puls

Målsætning:

I samarbejde med patienten sættes mål for rehabiliteringsforløbet. Målet skal være SMART (specifikt, målbart, accepteret, realistisk og tidsafgrænset)

Målsætning:

Løbende evaluering af den enkelte patients mål sat ved indledende samtale og evt. revurdering undervejs i forløbet, hvis nødvendigt.

Målsætning:

Evaluering af de mål, som patienten satte ved den indledende samtale. At hjælpe patienten med at sætte fremtidige mål vedrørende vedligeholdende træning.