Hjælpemidler, håndtering af, på Bispebjerg hospital matriklen

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

At skabe en ensartet retningslinje for bestilling, levering, tilpasning og returnering af hjælpemidler på Bispebjerg matriklen.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Denne kliniske vejledning anvendes af ergoterapeuter, fysioterapeuter, sygeplejepersonale samt portører, ansat på Bispebjerg- og Frederiksberg Hospitaler, matrikel Bispebjerg, til patienter hvor der er behov for bestilling, levering, tilpasning og returnering af hjælpemidler i afdelingerne.

Tilbage til top

Definitioner

DMS – Dansk Micro Software

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Hjælpemidlerne bestilles af afdelingen eller terapeuten via DMS eller over telefon hos Hjælpemiddeldepotet.

Personalet i akutmodtagelsen og Psykiatrien kan ringe direkte til Hjælpemiddeldepotet med deres bestilling.

Levering til patienten i afdelingen sker ved Fysio- og Ergoterapi afdelingens portører eller terapeuter, som selv tager hjælpemidlet med ud i afdelingen.

Tilpasning og oplæring i brug af hjælpemidlet overfor patienten varetages af fysio- og eller ergoterapeuten i afdelingen.

Returnering til Hjælpemiddeldepotet sker ved Fysio- og Ergoterapi afdelingens portører eller undtagelsesvis terapeuter. Det kan i sjældne tilfælde være en portør fra Portørcentralen, der varetager opgaven.

Hvilke hjælpemidler kan der være tale om?

  • Kørestole
  • Rollatorer
  • Talerstole
  • Gangbukke
  • Toiletstole/ bækkenstole
  • Badebænke/taburetter
  • Albuestokke
  • Specialpuder (ROHO) inkl. betræk
  • Kugledyner inkl. inkontinensbetræk
  • Skumpuder, som ikke tages retur og genbruges
  • Toiletforhøjer, som ikke tages retur og genbruges

Herudover opbevares og udleveres en del småhjælpemidler, som gribetænger, strømpepåtager, mm fra hjælpemiddeldepotet.

Særligt for XL-hjælpemidler

XL-hjælpemidler (bariatriske hjælpemidler) bestilles i Hjælpemiddeldepotet i dagtimerne og via Portørcentralen aften, weekend og på helligdage.

Rengøring af hjælpemidler i afdelingen efter patientens brug af dem

Alle kontaktflader rengøres med Triamin klude, inden hjælpemidlerne forlader sengestuen i afdelingen. Dette er et fælles ansvar og udføres af det personale, som stiller hjælpemidlerne til afhentning.

Hvis der er tale om en kørestol, rollator, talerstol eller gangbuk, så skal den hvide seddel i plastlommen vendes, så teksten ” Retur til Hjælpemiddeldepotet” vender udad og kan ses af alle.

Valget af det rigtige rengøringsmiddel kan findes ud fra

vejledningen:  isolationskrævende mikroorganismer og infektionssygdomme (mistænkt eller bekræftet)

 

Særligt for returnering af hjælpemidler der har været på isolationsstue

Se vejledningen  hjælpemidler, isolation, anvendt til patienter i, på Bispebjerg matriklen, Vejledning for håndtering af      

 

Holdeplads for/opbevaring af urene hjælpemidler:

Alle hjælpemidler (med undtagelse af kugledyner og specialpuder) afhentes i de kliniske afdelinger udenfor den enkelte afdeling.

Returnering af specialpuder og kugledyner, se afsnittet ”Special siddepuder/ROHO puder” og ”kugledyner”

 

Returkørsel af urene hjælpemidler fra afdelingerne til Hjælpemiddeldepotet

Portørerne afhenter urene hjælpemidler udenfor alle afdelinger hver morgen samt flere gange i løbet af dagen på alle hverdage i dagtimerne. Returkørsel foregår bl.a. i forlængelse af at rene hjælpemidler leveres i afdelingerne.

Hjælpemidlerne er placeret på etagerne udenfor hver afdeling og er synligt markeret med sedlen ”Retur til Hjælpemiddeldepotet”.

Se Vejledning for hjælpemidler, isolation, anvendt til patienter i, på Bispebjerg matriklen, Vejledning for håndtering af  i forhold til returkørsel og mærkning af disse hjælpemidler.

Rene og urene hjælpemidler transporteres altid helt adskilt.

I weekenden tager vagthavende portør i Portørcentralen hjælpemidler med retur til Hjælpemiddeldepotet, hvis det er foreneligt med det øvrige portørarbejde i vagten.

 

Særligt for Neurologisk afdeling

I Neurologisk afdeling er forbrug og flow af hjælpemidler særlig stort, og afdelingen kan ofte have mange hjælpemidler stående til afhentning. Afdelingen kan derfor ringe til Hjælpemiddeldepotet alle hverdage i dagtimerne og bede om akut afhentning af hjælpemidler, denne aftale gælder også hvis hjælpemidlerne har været i brug hos isolationspatienter.

Neurologisk afdeling er ligeledes meget velkommen til at stille deres hjælpemidler ned i kælderen under bygn.1 og evt. under bygn.3, hvis der er brug for det, så afhentes hjælpemidlerne der af portør. Dette gælder alle hverdage i dagtimerne.

På øvrige tidspunkter må neurologisk afdelings afdelingsportør meget gerne sætte returhjælpemidler ned i kælderen under bygning 1 og 3 eller køre hjælpemidlerne over til Hjælpemiddeldepotet.

I weekenden tager vagthavende portør i Portørcentralen hjælpemidler med retur til Hjælpemiddeldepotet, hvis det er foreneligt med det øvrige portørarbejde i vagten.

 

Rengøring af hjælpemidler når de er modtaget i Hjælpemiddeldepotet

Alle hjælpemidler damprenses af et personale fra Rengøringsafdelingen jf. vejledningen for Utensiliedesinfektion, BBH og FRH

Herefter ses hjælpemidlet efter for fejl og mangler, repareres og sættes på rette plads i Hjælpemiddeldepotet af portøren tilknyttet Hjælpemiddeldepotet.

 

Procedure for løbende rengøring og vedligehold af ganghjælpemidler i de kliniske afdelinger

Ganghjælpemidler til afprøvning og træning, som har fast ophold i den enkelte kliniske afdeling, bringes af Hjælpemiddeldepotets portører successivt ned til rengøring, funktions- og sikkerheds eftersyn ca. 1 x månedligt og bringes retur til den givne afdeling. Hjælpemiddeldepotet mærker hjælpemidlerne med en farvet mærkat, som skiftes ud ved næste tjek.

 

Special siddepuder/ROHO puder

Bestilling af specialpuder fremgår af ”link til anden vejledning ”

Efter endt brug hos patienten lægges puden på en uren seng og transporteres efterfølgende til Vaskeriet af Portørcentralens portører, hvor den rengøres.

Efter vask og tørring transporteres ROHO puden til Hjælpemiddeldepotet af Portørcentralen, hvis den ikke allerede er afhentet og bragt til Hjælpemiddeldepotet af Fysio- og Ergoterapi afdelingens egen portør.

 

Kugledyner

Kugledyne kan bestilles i Hjælpemiddeldepotet af terapeut eller personale i afdelingen.

Kugledynen leveres til patienten i afdelingen af Fysio- og Ergoterapiens portør.

Efter endt brug hos patienten lægges kugledynen altid på en uren seng og transporteres derefter til vask i Vaskeriet af Portørcentralens portører.

Efter endt vask og tørring i Vaskeriet, bringes kugledynen til Hjælpemiddeldepotet af Portørcentralens portører.

Kugledyner må aldrig gå med patienten hjem, på plejehjem eller på rehabiliteringsophold!

 

Reparation af defekte hjælpemidler

Er et hjælpemiddel defekt, bør der vedlægges en synlig note til Hjælpemiddeldepotet sammen med retursedlen på hjælpemidlet.

En anden mulighed er, at ringe besked til Hjælpemiddeldepotet med det samme, så vil de snarest muligt afhente hjælpemidlet til reparation.

 

Særligt til terapeuter i vagt

Udlån af hjælpemidler fra Hjælpemiddeldepotet i weekend- og helligdagsvagten

Fysio- og ergoterapeuter skriver hjælpemidler til hjemlån på listen i Hjælpemiddeldepotet. Her skrives ligeledes de ganghjælpemidler, som patienterne låner til brug i afdelingen, og som terapeuterne henter i Hjælpemiddeldepotet i vagten.

Patienten skal, af terapeuten være mundtligt orienteret om, at det midlertidige hjælpemiddel er et udlån i 3 mdr., samt at man som patient derefter selv skal sørge for at transportere hjælpemidlet tilbage til Hospitalets Hjælpemiddeldepot. Terapeuten udfylder en Følgeseddel/Lånebevis, som følger med alle udlånte hjælpemidler, hvorpå praksis er beskrevet.

Følgeseddel/Lånebevis er udstyret med telefonnummer og adresse til Hjælpemiddeldepotet samt mailadresse.

 

Udlån af hjælpemidler ”Kun til låns, når du er indlagt”

Hvis pt tidligere har fået udleveret et tilsvarende hjælpemiddel fra hospitalet til midlertidig brug i hjemmet, så skal det hjælpemiddel der udleveres i vagten, monteres skiltet "Kun til låns, når du er indlagt". Dette for at optimere anvendelsen af det eksisterende antal af hjælpemidler på Hospitalet og samtidigt minimere antallet af ens hjælpemidler til den enkelte patient.

Både patienten, evt. pårørende og afdelingens personale skal mundtlig informeres om, at hjælpemidlet kun er til låns, imens patienten er indlagt i afdelingen, da patienten har et tilsvarende hjælpemiddel i hjemmet.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Afdelingsledelsen i Fysio- og Ergoterapi afdelingen har ansvaret for at vejledningen implementeres samt har ansvaret for at personalet kender og anvender vejledningen.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag