Fysio- og ergoterapiafdelingen på Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler
Action-card: Handlingsanvisende instruks til en specifik funktion/ansat om, hvad pågældende har af opgaver, ansvar og kompetence i tilfælde af varsling/alarmering ved beredskabshændelser.
Det samlede beredskab i Region Hovedstaden koordineres operativt af Akut Medicinsk Koordinationscenter (AMK) beliggende på Rigshospitalets Traume Center.
Beredskabsplanerne for begge matrikler kan ses på intranettet via Insides startside – under ”alarm”
Eller via:
http://bbh-intranet.regionh.dk/menu/Organisationen/Beredskab/Alarm.htm
Ved en konkret beredskabshændelse anvender personalet, handlingsanvisende nummererede action cards, hvor det fremgår hvilke ansvar og opgaver den pågældende har i situationen.
Alle action cards er centralt placeret i holdere på alle afdelinger.
1. Placering
Denne instruks med tilhørende alarmeringsliste skal være placeret i:
Den ledende terapeut mobil: ###TELEFON###
eller sekrætær kontor bygning 10 – BBH sekretær bygning 10 - ###TELEFON###
2. Alarmering
Afdelingen alarmeres via den ledende terapeut på mobil nr. ###TELEFON### af beredskabsledelsen, der straks eller senere meddeler, hvilken bistand afdelingen skal yde.
(Udenfor dagarbejdstiden alarmeres efter alarmeringsliste.)
3. Personale
Personalet alarmeres i henhold til alarmeringslisten.
4. Telefoni
Hospitalets telefonanlæg må kun benyttes til samtaler, der har direkte berøring med katastrofen.
Et stort antal patienter inden for hospitalets speciale kan modtages i løbet af den første time med tilkald af ekstra personale og fastholdelse af eksisterende personale. Patienterne kan være svært tilskadekomne eller syge af/udsat for kemikalier/stoffer/biologisk agens. Elektive operationer indstilles.
Sundhedsfaglige situationer:
Alt efter situationen, iværksætter beredskabsledelsen hospitalets beredskab i nødvendigt omfang ved: bemanding af behandlingsafsnit og sengeafsnit, herunder afgivelse af personale afdelingerne imellem til
###TABEL_1### ###TABEL_2###
1. Placering
Denne instruks med tilhørende alarmeringsliste skal være placeret i:
Den ledende terapeutens kontor – rum 30.1.221
2. Alarmering
Afdelingen alarmeres via den ledende terapeut på mobil nr. ###TELEFON###
af beredskabsledelsen, der straks eller senere meddeler, hvilken bistand afdelingen skal yde. (Udenfor dagarbejdstiden alarmeres efter alarmeringsliste.)
3. Personale
Personalet alarmeres i henhold til alarmeringslisten.
4. Telefoni
Hospitalets telefonanlæg må kun benyttes til samtaler, der har direkte berøring med katastrofen.
Da Frederiksberg Hospital ikke har et akutberedskab i form af intensiv afdeling eller et på hospitalet placeret døgndækket anæstesiberedskab, er den primære opgave at modtage evt. selvhenvendere, samt at modtage overflyttede patienter fra andre hospitaler.
Ved alarmering af beredskabet for større ulykker og katastrofer vil hospitalets opgaver være
Da hospitalets daglige beredskab ikke omfatter indlæggelse af akutte kirurgiske patienter og patienter, der har været udsat for fysiske traumer, er der kun planlagt modtagelse og indlæggelse af følgende selekterede patienttyper:
Sundhedsfaglige situationer:
”CBRN” selvhenvendere
###TABEL_3### ###TABEL_4###
Den ledende terapeut er ansvarlig for,
for begge Matrikler.