DETTE DOKUMENT ER UDELUKKENDE GÆLDENDE FOR BBH MATRIKEL
Formålet med denne vejledning er at skabe grundlag for at:
Alt personale på intensiv afsnittet med kontakt til pårørende (læger, sygeplejersker, portører, fyiso-og ergoterapeuter og sekretærer).
Baggrund
Som pårørende til en patient indlagt på intensiv, oplever man angst og uvished. Undersøgelser viser, at man kan føle sig afmægtig, ulykkelig, utålmodig og bange. Uvisheden er et centralt omdrejningspunkt for pårørendes oplevelser (1). Undersøgelser fremhæver betydningen af information og god kontakt med personalet. Desuden vises, at der er forventninger til, at sygeplejersken ser de pårørende som individer med problemer og behov, der ikke alene knytter sig til patientens tilstand.
For patienterne betyder de pårørendes tilstedeværelse sikkerhed og tryghed, at der er nogen som kan være et talerør for patienten. Nogen, som bedst kan forstå, hvad patienten mener. F.eks. at nogen kæmper sammen med patienten, og som holder patienten i kontakt med livet og omverdenen (2,3).
Det styrker tilliden mellem patient og sygeplejerske, når sygeplejersken tager godt imod de pårørende (3). Når det gælder om at involvere de pårørende, er det vigtigt at inddrage det kendskab, de har til patientens vaner, ønsker og præferencer (2).
Det kan være en balance at varetage patientens behov for pleje, observation og behandling - og samtidig de pårørendes behov for information, støtte og omsorg (4). En balance vi på intensiv afsnit vil gøre meget for at opnå.
Modtagelse af de pårørende
Sygeplejersken udreder ved starten af indlæggelsen, hvem der er patientens nærmeste pårørende, og om patienten ønsker, at de pårørende bliver informeret. Oplysningerne noteres i CIS under indlæggelse og pårørendes oplysninger for indlæggelse. Afsnittes pårørendefolder udleveres. Der gives information om afsnittes telefonnummer, henvendelse til sekretærer og dørtelefon. Der er som udgangspunkt fri besøgstid. Hvis der skal modtages mere end 2 pårørende ad gangen, skal det planlægges i forhold til patientens behov, medpatienter og den fysiske plads på patientstuen. Børn kan ligeledes være pårørende, og modtages gerne i afsnittet sammen med en voksen.
De pårørende informeres om afdelingens pårørenderum, om muligheden for overnatning i kritiske døgn i gæsteværelser i bygning 50.
Information
De pårørende får tilbudt samtale med en af afsnittes læger og sygeplejersker indenfor de første 24 timer. Der gives endvidere løbende information om patientens tilstand i pleje- og behandlingstiltag. Det er vigtigt at overveje mængden af information, og hvad de pårørende har brug for at vide. Der kan arrangeres samtale med stamafdelingens læger. Information til pårørende om patientens tilstand/prognose bør ikke foregå hos patienten, med mindre patienten er vågen og vurderes til at kunne forstå den information der gives.
De pårørende opfordres til at aftale, hvem der har den daglige telefoniske kontakt til afsnittet.
Inddragelse af de pårørende
De pårørendes tilstedeværelse kan give patienten en følelse af tryghed og noget at kæmpe for. Derfor er det vigtigt at inddrage de pårørende som støtte i omsorgen for patienten. De pårørende kan hjælpe med at kortlægge patientens vaner, ønsker og præferencer. De pårørende besidder også værdifuld viden om patientens habituelle status, som både læger og sygeplejersker tager udgangspunkt i i den indledende læge- og sygeplejevurdering.
Balancering af patientens og de pårørendes behov
Når der skal udføres pleje og behandlingsprocedurer, hvor patienten af flere årsager bliver blottet, eller patienten har brug for ro og hvile, beder vi de pårørende om at forlade patientstuen for en periode. Har man brug for at koncentrere sig udelukkende om patientens pleje og behandling, kan det ligeledes være nødvendigt at de pårørende forlader patientstuen. Der vil individuelt blive taget stilling til, hvorvidt pårørende skal forblive på patientsstuen i tilfælde af akutte eller kritiske situationer.
Overnatning på patientstuen hos patienten kan finde sted, hvis det har et terapeutisk eller palliativt formål, og man skal da være opmærksom på, om patienten stadig kan få den observation, pleje og behandling, som er nødvendig. Det er vigtigt at hjælpe og støtte de pårørende til evt. at være hos patienten på skift, så de har mulighed for at hvile og komme hjem indimellem.
Det er personalets ansvar at sikre at pårørende sørger for god håndhygiejne før og efter besøg. Se vedhæftede vejledninger.
Pårørende informeres om håndhygiejne og brug af overtrækskittel, handsker og evt. mundbind ved besøg. Dette afhænger af hvad patienten er isoleret for.
Pårørendessamtaler afholdes i pårørenderummet.
Pårørende bør som udgangspunkt forlade hospitalet efter besøg uden at have kontakt med andre patienter på hospitalet. Man kan afvige fra dette i særlige kritiske situationer.
Pårørende kan anvende toiletter på offentlige arealer. Ex. kiosk eller andre fælles arealer.
Det personale, som har ansvaret for patientens pleje og behandling i pågældende vagt. Det er vores strategi, at al kontakt til pårørende på intensiv afsnit så vidt muligt afspejler denne vejledning.