Denne instruks retter sig til anæstesisygeplejersker,der opsætter det MR kompatible anæstesiapparat og øvrige udstyr forud for MR-scanning af patienter med anæstesi.
Anæstesiapparat og monitor testes i MR-scannerrummet om morgenen, samme dag som MR-scanningen skal foretages.
MR-apparatet står fast i MR-scannerrummet, og monitor og spaceinfuser står låst i el-rummet for enden af gangen lige efter glasdøren.
Der er kode på dørhåndtaget. Få koden oplyst inden scanning af røntgen personale eller MR-ansvarlige.
Røntgen holder morgenmøde fra 7.30-7.40, og derfor skal MR-apparatet opsættes og testes i dette tidsrum.
Hvis glasdøren ind til el-rummet er låst, kan nøgle lånes af CT-sekretær (kontor ve side inden MR-scanner)
Nøgle til selve MR-scanneren aftales ligeledes med rgt ell MR-ansvarlige dagen før.
Første patient til MR-scanneren er ofte booket fra 7.45, og hvis anæstesisygeplejerske ikke kan nå at teste anæstesiapparatet færdigt mellen 730-745, må hun/han stå inde i scannerrummet og teste færdigt, mens scanneren kører. Man må ikke forlade rummet, mens scanneren kører, men skal afvente at scanningen er færdig eller at radiograf siger OK for det. Røngtenafdelingen udleverer ørepropper og høreværn.
Personale involveret i MR scanning af patienter skal have gjort sig fortrolig med røntgen afdelingens instruks. MR-skanning sikkerhed
OBS; Da apparatet har været slukket helt, skal det tjekkes fuldstændigt igennem med alle tests inden brug.
Der skal være MR-cirkel samt ekstra forlængerslanger på apparatet samt filter.
Ekstra MR-cirkel samt forlængerslanger findes i øverste skab 19. Husk evt. at gemme, afvaske og genbruge de små plastikconnectors. Vi har lidt ekstra, men det har været svært at få fat i dem, så vask og genbrug.
Skuffer tjekkes for indhold - Rubens ballon samt engangsventilationssystem hænger på siden af anæstesiapparatet samt lang hvid O2 slange, som kan nå fra gangen ind i scannerrummet.
Apparatet skal ikke leak-teste med samplerslange påsat - derfor bevar prop på samplerslangehullet på cirklen.
CO2 observation sker via den transportable monitor og en samplerslange op til filtret ved tuben. (eller lang CO2 iltbrille og monitoren hvis pt ikke er intuberet)
Der bedøves kun med TIVA, AGS afkast kan ikke kobles til på røntgen. Der kan ikke bruges sug fra anæstesiapparatet,men der er et sug på væggen i MR-rummet.
Ved brug af O2 på vej ind og ud af scanner, bruges det eksterne O2 aggregat på anæstesiapparatet. Der er kun 1 O2 udtag på væggen i scannerrummet, og det er koblet til anæstesiapparatet og må IKKE tages ud, før vi er færdige.
HUSK - anæstesiapparatet er ikke så avanceret som vores vanlige Primus. Højeste O2 flow er 12 l. Hvis større flow må iblandes atmosfærisk luft.
OBS Der må ikke køres low flow på MR-anæstesiapparatet.
Tests af anæstesiapparat;
Følg skriftlige anvisninger for tests på skærmbilledet.
Hvis alt går igennem- dvs INGEN alarmer - er anæstesiapparatet klar til brug. Lad det gerne stå tændt på PC med testlungen på.
Skub anæstesiapparatet lidt over mod væggen på højre side af scanneren ved udtagspanelet og husk hele tiden på, at gaussmarkør-linierne IKKE må overskrides, og apparatet må ikke stå i vejen for, at røngten kan komme ud og ind af døren - eller blive ramt af noget.
Monitoren køres også ind, sættes i stik og placeres også på hø side , så det ikke forstyrrer røngenafdelingen, indtil det skal bruges.
Efter anæstesiapparat og monitor er testet i scannerrummet, kører anæstesisygeplejersken spaceinfuseren ud på gangen foran døren til scanneren og sætter denne i stik.
Anæstesisygeplejersken optrækker 2 sæt P/U i 50 ml sprøjter. Det ene sæt med en dobbeltslange og to enkeltslanger påsat. Det andet sæt er ekstra medicin.
(Intensiv patienter kommer efter instruks med deres løbende medicinpumper med 3 infusionsslanger sat sammen, så de er lige til at klikke ind i spaceinfuseren.)
(Hvis pt først skal bedøves i POA, kan man med fordel bruge TIVA-sættet med de 3 infusionsslanger både i POA og på Rtg.- dvs. efter bedøvelse i POA tages det med ned til scanneren og klikkes i spaceinfuseren på gangen, inden der køres ind)
Hvis der skal gives anden medicin fx efedrin eller bolus propofol inde i scanneren, da husk at sætte plastikpropper på istedet for kanyler.
OBS - husk at aftale hvem der medbringer den røde akuttaske.
Så hurtigt som muligt efter endt scanning køres monitor og spaceinfuser ud på gangen, så røngten kan komme videre i deres program.
Monitoren og spaceinfuseren køres rengjorte tilbage i det aflåste el-rum. Alle apparater sættes til opladning i stikkontakt, og der fyldes op i skuffer mm og apparaterne tildækkes med plast. Husk at monitor batteriopladeren også skal sættes i stik.
Anæstesiapparatet påsættes ny cirkel - aftal med Rtg. hvornår du kan komme til i scannerrummet.
MR apparatet testes først næste gang det skal i brug.
Monitor:
Den transportable monitor har batterier, der sættes i EKG og sat-boksen - husk først at klikke dem i lige før pt starter i scanneren. Batterierne holder et par timer, inden de skal genoplades.
Den transportable monitor inde i scanneren skal være tændt først, inden man tænder for skærmen ude i obsrummet. Der kan afstilles og ændres værdier mm fra skærmen udenfor.
Spaceinfuseren = et MR-kompatibelt pumpehus.
Da vores medicinpumper IKKE er MR-kompatible, SKAL de sættes ind i spaceinfuseren ude på gangen, dvs INDEN der køres ind i scanneren.
Der er plads til ialt 4 pumper - sprøjte eller infusionspumper. Efter aftale med Rtg., kan der åbnes for spaceinfuseren og ændres på pumperne/sættes nye sprøjter ind, hvis spaceinfuseren køres over til døren ved obs-rummet med bagsiden vendt mod MR-scanneren.
Det er anæstesisygeplejerskens ansvar at alt udstyr er testet og virker inden en MR-scanning. Røntgenafdelingen er medansvarlig for at passe på udstyret, mens det står i scannerrummet, så dette ikke ødelægges.