Kvalitets og patientsikkerheds organisation Afd. Z

 

 

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag

 

Formål

At beskrive rammer og indhold for kvalitetsorganisationen i Anæstesiologisk afd. Z, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital, herunder kompetence-, ansvars- og opgavefordeling samt forankring i medarbejderstaben.

Der henvises til De 8 Nationale mål for Sundhedsvæsenet

Tilbage til top

 

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Alle ansatte i afdeling Z.

Tilbage til top

 

 

Definitioner

Kvalitetsarbejdet dækker områderne patientsikkerhed udvikling og kvalitet.

Organiseringen beskrives nedenfor.

Tilbage til top

 

 

Fremgangsmåde

Formålet med kvalitetsarbejdet i Z

At følge den nationale og regionale kvalitetspolitik, og de af hospitalet bestemte opgaver i relation hertil, med det formål at sikre pleje og behandling af høj kvalitet i afdeling Z.

 

Kvalitetsorganisationen i afd. Z består af følgende nøglepersoner:

  • Afdelingsledelsen
  • Kvalitetsansvarlige læge og kvalitetsansvarlig sygeplejerske
  • Afsnitsledelserne
  • Specialeansvarlige sygeplejersker
  • Patientsikkerhedsrepræsentanter
  • Hygiejnekoordinatorer

 

Afdelingsledelsen:

Afdelingsledelsen er ansvarlig for den overordnede patientsikkerhed og kvalitet i afdeling Z og medvirker til:

  • At sikre, at fastsatte nationale kvalitetsindikatorer og nøgletal indhentes og afrapporteres til relevante databaser herunder Dansk anæstesiologisk/intensiv database
  • At sikre kontinuerlig kvalitetsudvikling i afdeling Z og overvåger resultatet, herunder opfyldelse af de fastsatte nationale kvalitetsindikatorer og nøgletal
  • Formulering af lokale kvalitetsmål med udgangspunkt i ”De 8 nationale mål for Sundhedsvæsenet”

 

Kvalitetsansvarlig læge og sygeplejerske

Den kvalitetsansvarlige læge og sygeplejerske arbejder på tværs i Z og har sammen med afdelingsledelsen ansvaret for kvaliteten og patientsikkerheden i afdeling Z. De medvirker til:

  • Formulering, indhentning og opfølgning af lokale kvalitetsprojekter og indsatser
  • Formulering af lokal monitoreringsplan med aktuelle kvalitetsprojekter og indsatser med udgangspunkt i de 8 nationale mål
  • Behandling, overvågning og allokering af utilsigtede hændelser (UTH) i DPSD og iværksættelse af understøttende tiltag
  • Udarbejdelse af handleplaner for ikke opnåede mål, fx efter Risikobaseret tilsyn og ud fra kvalitetsdata fra relevante databaser
  • At implementere hospitalets strategier/fokusområder
  • Deltagelse og afholdelse af div. møder med relevante instanser f.eks. PUK-gruppe og patientsikkerhedskoordinatorer.
  • At holde fokus på hygiejne og infektionsprofylakse i samarbejde med afdelingens hygiejnekoordinatorer
  • Undervisning ved mortality-morbidity møder
  • Formidling af ”kvalitetsnyheder” og kvalitetsprojekter (hvad laver vi aktuelt) i NewZ og div. nyhedsbreve.
  • Introduktion af nye medarbejdere i afdeling Z hver måned
  • Deltagelse i etablering af lærings- og kvalitetsteams på udvalgte områder

 

Patientsikkerhedsrepræsentanter

Hvert afsnit har patientsikkerhedsrepræsentanter som behandler lokale UTH. De samarbejder tæt med den kvalitetsansvarlige læge og sygeplejerske.

 

PUK gruppen

Gruppen består af den kvalitetsansvarlige læge og sygeplejerske, patientsikkerhedsrepræsentanter og specialeansvarlige sygeplejersker i Z. Det overordnede formål med PUK-gruppen er, at fremme, styrke og koordinere områder indenfor patientsikkerhed, udvikling og kvalitetsopgaver i afdeling Z. Gruppen medvirker til at:

  • Være et fælles forum for drøftelse af kvalitetsudvikling på tværs i afdeling Z
  • Identificere og initiere at udfordringer relateret til kvalitet og patientsikkerhed bliver løst
  • Drøfte indkomne UTH på tværs af Z og iværksætter relevante tiltag
  • Sikre at kvalitetsmål bliver fulgt og forbedret løbende
  • Sikre at udstyr så vidt muligt er ens på tværs af afdeling Z
  • Drøfte indløb af nyt udstyr
  • Arbejde med systematisk, kontinuerlig kvalitetsudvikling eksempelvis gennem PDSA-modellen (Plan – Do – Study – Act)
  • Udvikle strategier for implementering af tiltag til forbedring af kvaliteten f.eks. ved patient overgange
  • Kvalificere pågående udviklingstiltag i de enkelte afsnit, f.eks. datadrevet ledelse
  • Motivere medarbejderne til aktivt at deltage i kvalitetsforbedringer

Organisatorisk:

  • Afdelingsledelsen og den kvalitetsansvarlige sygeplejerske og læge mødes en gang om måneden
  • PUK gruppen mødes ca 4 gange årligt

 

 

 

 

Ansvar og organisering

 

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

 

Bilag