Hygiejne på patientstuer

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Plejepersonale på MMA, BBH

At understøtte ensartet og korrekt hygiejne i forbindelse med klargøring af patientstuer på MMA, BBH

Tilbage til top

Definitioner

Monitor: Blodtryk-, puls- og saturations apparat

Fremgangsmåde

Klargøring af patientstue:
Det er plejepersonalets ansvar at klargøre patientstuen efter udskrivelse af en patient/ overflytning af en patient.


Efter udskrivelse af en patient/ overflytning af en patient skal patientstuen klargøres til næste patient.
Dette indebærer:

  • Plejepersonalet rengører med engangsklude med vand og sæbe på alle vandrette flader, dvs. panelet med ilt, sug, monitor og vindueskarm.
  • Plejepersonalet rengører klokkesnor med engangsklude med vand og sæbe
  • Plejepersonalet rengører patientlampen med engangsklude med vand og sæbe
  • Plejepersonalet rengører med engangsklude med vand og sæbe monitor, ilt og sug. OBS vi har éngangsblodtryksmanchetter på MMA, disse kasseres derfor eller medgives til patienten ved overflytning til anden afdeling
  • Plejepersonalet rengører med engangsklude med vand og sæbe sengebordet og lader dette stå på stuen
  • Plejepersonalet lægger gennemsigtigt plastikstykke på sengen samt bestiller afhentning af uren seng. Dette gøres via sekretæren.
  • Plejepersonalet bestiller ren seng til patientstuen via sekretæren, hvis behov for dette
  • Såfremt der fjernes organisk materiale, kræves der en efterfølgende desinfektion af det rengjorte område.

Klargøring af en isoleret patientstue indebærer:

 

  • Plejepersonalet rengører monitor med wetwipe servietter. Der vælges wetwipe servietter, der passer til den isolation, der er tale om (kan ses på skiltet der hænger på døren).
  • Plejepersonalet sørger for, at der er ryddet op på stuen. Dette betyder, at al affald, sengetøj og service er fjernet.
  • Al affald emballeres i plastpose på stuen, inden det bringes til skyllerum/affaldsdepot. Affaldet kasseres som almindelig dagrenovation.
  • Tøj lægges i vasketøjssæk. Tøjsækken lukkes på stuen, inden den fjernes og anbringes i det urene skyllerum.
  • Fjernelse af serveringsbakke, service og bestik skal anbringes direkte i opvaskemaskine.
  • Plejepersonalet sørger for at klargøre isolationssengen til afhentning. Med dette menes, at lagnet tages af og lægges i vasketøjssæk. Tøjsækken lukkes på stuen, inden den fjernes og anbringes i det urene skyllerum. Dyne og hovedpude puttes i en klar plasticpose og ligges ovenpå sengen (hvis der er sengetøj på dyne og hovedpude, aftages dette og lægges i vasketøjssæk).
  • Plejepersonalet lægger et isolationsskilt på sengen (man finder et, der er magen til det, der hænger på døren ind til patientstuen) og lægger et plastikstykke på sengen.  
  • Herefter sørger plejepersonalet for, at der bestilles afhentning af isolationsseng. Dette gøres via sekretær.
  • Rengøringspersonalet rengører alle vandrette flader (dog SKAL plejepersonalet sørge for, at alle de vandrette flader er til at komme til, dvs. der må ikke lægge NaCl sprøjter osv. på fx panelet med ilt, sug og monitor - er dette tilfældet rengøres fladen IKKE)
  • Rengøringspersonalet rengører evt. hjælpemidler, der måtte være på stuen fx bækkenstol, transportabelt dropstativ
  • Rengøringspersonalet rengører klokkesnor
  • Rengøringspersonalet fjerner forhæng og sætter et nyt op.
  • Rengøringspersonalet rengører sengebord og lader det stå på stuen
  • Rengøringspersonalet rengører monitor, ilt og sug
  • Efter slutrengøring ved rengøringen har plejepersonalet ansvaret for at bestille ren seng. Dette gøres via sekretæren.
  • OBS skab med patientartikler tømmes IKKE, da indholdet er ”rent” og kun tilgås med rene hænder/handsker.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Afnitssledelsen/ de kliniske sygeplejespecialister er ansvarlig for implementeringen af instruksen
Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at kende og anvende instruksen 

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag