Vold - Trusler om vold - Amager Hospital

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 


Målgrupper og anvendelsesområde

Målgrupper og anvendelsesområde

Medarbejdere i Serviceafdelingen AMH

Tilbage til top


Definitioner

Vold og trusler om vold defineres som:

Der er således tale om vold uanset om det omhandler fysiske eller psykiske overgreb, og uafhængigt af om voldsmanden er bevidst om sine handlingers karakter og konsekvenser. Utilsigtet vold fra f.eks. en senil dement patient defineres derfor stadig som vold.

Vold og trusler om vold over for hospitalets ansatte kan ofte være udtryk for en afmagt, frustration eller fortvivlelse, som kan være knyttet til eget eller en pårørendes sygdomsforløb. Der skelnes ikke som udgangspunkt mellem om voldsudøveren er patient, pårørende eller har et andet ærinde på hospitalet.

 

Definition på mindre hændelser

Nedsættende tiltaleform

Puf og dask

Krads, riv, bid og spyt

 

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Forebyggelse

I serviceafdelingen på Amager Hospital bestræber sig på at forebygge voldsepisoder gennem professionel adfærd, uddannelse, organisering af arbejdet og tilpasning af de fysiske rammer.

Professionel adfærd:

Organisering af arbejdet:

Serviceafdelingen på Amager Hospital tilstræber at tilrettelægge arbejdet, så aggressiv adfærd og vold forebygges. Det kan bl.a. ske ved at sikre korte ventetider og undgå skiftende personale omkring patienter og pårørende.

 

Fysiske rammer:

Afdelingerne/afsnittene indrettes, så risikoen for vold reduceres mest muligt og så hensyn til såvel patienten som den ansatte tilgodeses. Dette kan bl.a. ske ved, at lokaler (f.eks. vente- og opholdsrum) indrettes på en måde, der giver patienter/pårørende et roligt og venligt indtryk og som giver de ansatte sikkerhed og tryghed. Risikofyldt arbejde foregår i egnede lokaler. Etablering af flugtveje og fysisk afskærmning mellem de ansatte og patienter/pårørende overvejes.

Serviceafdelingens LMU-udvalg drøfter hvilke handlinger og tiltag der skal iværksættes for at forebygge vold og trusler, herunder hvordan arbejdet kan tilrettelægges og den fysiske indretning kan ændres.

 

Håndtering

Hvem kan tilkalde hjælp:

Alle ansatte.

 

Hvornår tilkalder man hjælp:

Når den ansatte føler sig udsat for trusler om vold, vold eller aggressiv adfærd.

 

Hvem kan tilkaldes:

Hvad er de tilkaldtes opgaver:

Hvad kan du selv gøre indtil hjælp ankommer:

 

Hvad gør man efter voldsepisoden:

Den voldsramte:

Kollega til den voldsramte:

Leder til den voldsramte:

 

Anmeldelse:

Alle voldsepisoder anmeldes til politiet. Anmelderen er den enkelte afdeling og ikke skadelidte. Alle ansatte er omfattet af privatadressebeskyttelsen, således at de i politirapporterne alene identificeres ved navn og arbejdsadresse. Ved fysisk vold er det vigtigt at opsøge Akutmodtagelsen og benytte skadesedlen som dokumentation, evt. suppleret med fotos.

 

I situationer, hvor skadelidte ikke ønsker at anmelde episoden, men hvor afdelingsledelsen skønner det hensigtsmæssigt, forelægger afdelingsledelsen sagen for Direktionen til endelig beslutning.

Alle episoder med vold og trusler om vold skal anmeldes som arbejdsulykke. Anmeldelse sker sammen med repræsentant fra afdelingens arbejdsmiljøgruppe. Anmeldelsen videresendes til Arbejdstilsynet og Forsikringsselskab.

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Arbejdsmiljøgrupperne under Serviceafdelingen, AMH

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Bilag 

Instruks til portørerne på Amager Hospital 2016.docx

 

 

Tilbage til top