Målgrupper og anvendelsesområde
Målgrupper og anvendelsesområde
Medarbejdere i Serviceafdelingen AMH
Tilbage til top
Definitioner
Vold og trusler om vold defineres som:
- Begivenheder hvor personer krænkes, trues eller overfaldes i forbindelse med deres arbejde under omstændigheder, der indebærer en direkte eller indirekte trussel mod deres sikkerhed, velbefindende og sundhed.
Der er således tale om vold uanset om det omhandler fysiske eller psykiske overgreb, og uafhængigt af om voldsmanden er bevidst om sine handlingers karakter og konsekvenser. Utilsigtet vold fra f.eks. en senil dement patient defineres derfor stadig som vold.
Vold og trusler om vold over for hospitalets ansatte kan ofte være udtryk for en afmagt, frustration eller fortvivlelse, som kan være knyttet til eget eller en pårørendes sygdomsforløb. Der skelnes ikke som udgangspunkt mellem om voldsudøveren er patient, pårørende eller har et andet ærinde på hospitalet.
Definition på mindre hændelser
Nedsættende tiltaleform
Puf og dask
Krads, riv, bid og spyt
Tilbage til top
Fremgangsmåde
Forebyggelse
I serviceafdelingen på Amager Hospital bestræber sig på at forebygge voldsepisoder gennem professionel adfærd, uddannelse, organisering af arbejdet og tilpasning af de fysiske rammer.
Professionel adfærd:
- Vi møder patienten/den pårørende med respekt og åbenhed.
- Vi optræder professionelt.
- Vi anvender konfliktdæmpende adfærd (”jeg” sprog, enkelt og konkret sprogbrug).
- Vi møder konflikter åbent (erkender uenighed) og er villige til at undersøge og forstå baggrunden for konflikten.
- Vi bestræber os på at skabe ro og forudsigelighed for patienterne.
Organisering af arbejdet:
Serviceafdelingen på Amager Hospital tilstræber at tilrettelægge arbejdet, så aggressiv adfærd og vold forebygges. Det kan bl.a. ske ved at sikre korte ventetider og undgå skiftende personale omkring patienter og pårørende.
Fysiske rammer:
Afdelingerne/afsnittene indrettes, så risikoen for vold reduceres mest muligt og så hensyn til såvel patienten som den ansatte tilgodeses. Dette kan bl.a. ske ved, at lokaler (f.eks. vente- og opholdsrum) indrettes på en måde, der giver patienter/pårørende et roligt og venligt indtryk og som giver de ansatte sikkerhed og tryghed. Risikofyldt arbejde foregår i egnede lokaler. Etablering af flugtveje og fysisk afskærmning mellem de ansatte og patienter/pårørende overvejes.
Serviceafdelingens LMU-udvalg drøfter hvilke handlinger og tiltag der skal iværksættes for at forebygge vold og trusler, herunder hvordan arbejdet kan tilrettelægges og den fysiske indretning kan ændres.
Håndtering
Hvem kan tilkalde hjælp:
Alle ansatte.
Hvornår tilkalder man hjælp:
Når den ansatte føler sig udsat for trusler om vold, vold eller aggressiv adfærd.
Hvem kan tilkaldes:
- Nærmeste kollegaer.
- Politi og portør – skal tilkaldes samtidig.
Hvad er de tilkaldtes opgaver:
- Kollegaer og portører fungerer som præventiv foranstaltning.
- Politiet opretter ro og orden.
Hvad kan du selv gøre indtil hjælp ankommer:
- Kom til undsætning
Opstår der pludselig en voldelig episode i afsnittet/afdelingen, hvor en kollega er i alvorlig fare, alarmeres der med det samme. Det er de nærmeste kollegaers pligt at forsøge at komme til undsætning, hvis der er alvorlig fare for liv og helbred. Hjælp udefra kan ikke altid afventes - den kan komme for sent.
- Isolér den voldelige
Går volden ud over døde genstande som møbler, inventar eller lignende, forsøges voldsudøveren isoleret fra patienter eller personale indtil vedkommende er faldet til ro eller der er tilstrækkelig hjælp tilstede.
- Bliv ved voldsramte og giv psykisk førstehjælp
Bliv ved den voldsramte og lad aldrig denne alene. Giv psykisk førstehjælp ved bl.a. at være nærværende, spørge til situationen og lytte, vise omsorg og ring til familie.
- Underret
Hvis nærmeste leder ikke er tilstedet, underrettes vedkommende straks efter voldsepisoden.
Hvad gør man efter voldsepisoden:
Den voldsramte:
- Efter en voldsom hændelse, er det vigtigt, at du lytter til din krop og accepterer situationen.
- Undgå at isolere dig, men fortæl om oplevelsen til din(e) kollega(er) og nærmeste leder, og hvordan den har påvirket dig. Hverken kollegaer eller leder kan vide, hvordan du har det, tænker og føler.
- Tag dig selv og dine reaktioner alvorligt. Det er vigtigt ikke at overhøre kroppens signaler. Har du hjertebanken, ryster dine hænder eller kan du ikke slippe hændelsen og har koncentrationsbesvær, er det vigtige faresignaler. Du bør drøfte hændelsen med en anden person.
- Kontakt evt. Falck Healthcare.
Kollega til den voldsramte:
- Din voldsramte kollega har brug for din hjælp og din accept.
- Spørg ind til situationen, lyt og vær nærværende, men pres ikke din kollega til at fortælle.
- Er nærmeste leder ikke tilstede, kontaktes vedkommende, alternativt ansvarshavende sygeplejerske eller vagthavende læge.
Leder til den voldsramte:
- Er du ikke tilstede, så mød op, hvis det er nødvendigt.
- Sikre at der iværksættes den fornødne psykiske førstehjælp.
- Skab ro og få overblik over situationen.
- Koncentrer dig om praktiske følger af episoden. Overlad gerne den psykiske førstehjælp til de/den nærmeste kollega(er).
- Overvej om hændelsen har en sådan karakter, at der er behov for et efterfølgende opsamlingsmøde/debriefing for relevante medarbejdere. Har medarbejdere fra andre afsnit/afdelinger været involveret i hændelsen, gives også besked om debriefing til dennes/disses leder.
- Bed evt. medarbejderen om at kontakte Falck Healthcare.
Anmeldelse:
Alle voldsepisoder anmeldes til politiet. Anmelderen er den enkelte afdeling og ikke skadelidte. Alle ansatte er omfattet af privatadressebeskyttelsen, således at de i politirapporterne alene identificeres ved navn og arbejdsadresse. Ved fysisk vold er det vigtigt at opsøge Akutmodtagelsen og benytte skadesedlen som dokumentation, evt. suppleret med fotos.
I situationer, hvor skadelidte ikke ønsker at anmelde episoden, men hvor afdelingsledelsen skønner det hensigtsmæssigt, forelægger afdelingsledelsen sagen for Direktionen til endelig beslutning.
Alle episoder med vold og trusler om vold skal anmeldes som arbejdsulykke. Anmeldelse sker sammen med repræsentant fra afdelingens arbejdsmiljøgruppe. Anmeldelsen videresendes til Arbejdstilsynet og Forsikringsselskab.
Tilbage til top
Ansvar og organisering
Arbejdsmiljøgrupperne under Serviceafdelingen, AMH
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
Instruks til portørerne på Amager Hospital 2016.docx
Tilbage til top