Rumdesinfektion på Amager og Hvidovre Hospital

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder, henholdsvis DDKM

 

Rhea

Målgrupper og anvendelsesområde

Instruksen henvender sig til personale på afdelinger med isolationspatienter efter ophævelse af isolation eller supplerende forholdsregler pga. infektion med Clostridium Difficile/VRE.

Kun efter aftale med Hygiejneorganisationen/Klinisk Mikrobiologisk afdeling kan rumdesinfektion anvendes i andre situationer.

Tilbage til top


Definitioner

Desinfektion: Proces, der er i stand til at dræbe patogene mikroorganismer i et sådan omfang, at det desinficerede kan benyttes uden risiko for infektion.

Rhea: system til ensartet at sprede en sikker brintoveriltebaseret opløsning/tåge (hydrogenperoxid og pereddikesyre), som effektivt dekontaminerer miljøet.

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Amager Hospital:

Hvordan rekvireres rumdesinfektion med Rhea

Rhea rumdesinfektion kan bestilles alle dage i tidsrummet kl. 07:00-21:00

Rengøringsfirmaet står for kørsel med Rhea og kan kontaktes på tlf. nummer: ###TELEFON### 

Udenfor dette tidsrum, skal der ved ophævelse af isolation, tages kontakt til rengøringen ganske som normalt, for at bestille en slutrengøring med klor.

Hvad skal afdelingen gøre inden bestilling af desinfektion med Rhea

Plejepersonalet skal sørge for, at stuen og evt. badeværelse klargøres.

Sengebord skal være afryddet, patientskabe skal tømmes, og skab med utensilier skal ligeledes tømmes.

Desuden skal plejepersonalet sørge for, at aftage lagen, dyner og puder, samt at disse lægges i en tøj pose og anbringes i skyllerummet.

Alt udstyr, (infusionspumper, hjælpemidler o.l., seng og sengebord), skal forblive på stuen.

Hvor lang tid går der typisk fra bestilling til stuen er klar til brug

Efter endt klargøring og rengøring sættes selve rumdesinfektionen med Rhea i gang - der skal påregnes 2 til 3 timer til hele processen.

 

Hvidovre Hospital:

Hvordan rekvireres rumdesinfektion med Rhea

Rhea rumdesinfektion kan bestilles hele døgnet, alle ugens 7 dage. Bestilling foretages til rengøringsfirmaet på CSL.

 

Udenfor disse tidsrum, skal der ved ophævelse af isolation, tages kontakt til rengøringen ganske som normalt, for at bestille en slutrengøring med klor. Døren holdes lukket under slutrengøring

 

Hvad skal afdelingen/rengøringsfirmaet gøre inden bestilling af desinfektion med Rhea

Plejepersonalet skal sørge for, at stuen og evt. badeværelse klargøres.

Sengebord skal være afryddet og patientskabe skal tømmes.

Desuden skal plejepersonalet sørge for, at aftage lagen, dyner og puder, samt at disse lægges i en tøj pose og anbringes i skyllerummet.

Alt udstyr (infusionspumper, hjælpemidler o.l., seng og sengebord), skal forblive på stuen.

Rengøringsfirmaet skal ringe til TC-vagten på lokal 25845 / telefon ###TELEFON### inden opstart af Rhea, da brandalarm skal deaktiveres. Der skal ligeledes ringes til TC vagten for at aktivere brandalarmen, efter endt kørsel.

Hvor lang tid går der typisk fra bestilling til stuen er klar til brug

Efter endt klargøring og rengøring sættes selve rumdesinfektionen med Rhea i gang - der skal påregnes 2 til 3 timer til hele processen.

 

Infektionsmedicinsk afdeling på Hvidovre Hospital

Rhea på Infektionsmedicinsk afdeling, som varetager det østdanske beredskab i for alment farlige sygdomme, foretages efter afdelingens direktiver i forhold til specielle værnemidler. På Infektionsmedicinsk afdeling skal specielle værnemidler anvendes, disse værnemidler udleveres af afdelingen som også instruerer i korrekt adfærd i forbindelse med isolation og afspærring.

 

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Afdelingsledelserne er ansvarlige for at personalet har kendskab til instruksen og dermed korrekt rekvirering af Rhea.

Afdelingspersonalet er ansvarlige for at stuen forberedes til Rhea kørsel som beskrevet i denne instruks.

Rengøringsfirmaet har ansvar for kørsel med Rhea og ringe til TC-vagten på HVH, på lokal ###TELEFON### / telefon ###TELEFON### inden opstart af Rhea, da brandalarm skal deaktiveres og ved reaktivering ringe til TC vagten, når RHea er færdig, så brandalarm kan tilkobles.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

www.airinspace.com 

www.ssi.dk

Tilbage til top


Bilag

Tilbage til top