Mors, kapel og portørcentralens funktioner

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde

Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag

Målgrupper og anvendelsesområde

Formål

Instruksen er gældende for Portørcentralens ledelse og medarbejdere, og er underlagt Hvidovre Hospitals retningslinier beskrevet i Mors-vejledning AHH.

Instruksen beskriver Portørcentralens ansvar og opgaver omkring transport, håndtering og administration af mors/afdøde patienter på Hvidovre Hospital.

Morsrum, afsnit 138 og kapellet afsnit 158, faciliteter og portørfunktioner.

 

Der findes nedenstående særskilt instruks i relation til området:

Transport af mors ved højberedskab på Infektionsmedicinsk, afsnit 112

Tilbage til top

 

Definitioner

Ingen

Tilbage til top

Fremgangsmåde

 

 Transport af afdøde

Rekvirering

Transport - Tjekliste

  1. Spørg afdelingspersonale om særlige forhold omkring afdøde.
    • Hvis det er tilfældet følges afdelingspersonalets anvisninger.
  2. Tjek identifikationsmærke påsat ankel/håndled.
  3. Tjek identifikationsseddel under morslagen ved fodenden.
  4. Afdøde må ikke bære smykker.
    • Afdelingens ansvar at sørge for aftagning og videre formidling iht. Mors-vejledning AHH.
  5. Udover morslagen tildækkes afdøde af almindeligt lagen under transporten.
  6. Afdøde transporteres i seng via kælder, og i øvrigt så vidt muligt uden om offentligt tilgængelige områder til forrummet på afsnit 138.
  7. Afdøde forflyttes fra seng til morsbakke – (Grablift betjeningsvejledning bilag 2).
    • Stor bakke til tunge patienter.
    • Ved behov tilkaldes assistance (fra portørcentral).
  8. Afdøde køres i kølerum.
    • Identifikationssedlen under morslagenet flyttes til holder på væggen udenfor kølerum (nummereret).

 

Hygiejniske forholdsregler

 

Lokaler og faciliteter

Portørcentralen administrerer Hvidovre Hospitals lokaler og faciliteter til opbevaring, fremvisning og udlevering af afdøde patienter. Faciliteterne befinder sig i Center 1 og består af:

 

Morsadministration og kontrol

Bemanding og ekspeditionstid

Kapel og morsrum er bemandet med funktionsoplærte portører på hverdage fra kl. 7.30-15.00.
Ekspeditionstid for pårørende og bedemænd på telefon ###TELEFON###  kl. 9.00 til 14.00.

Udenfor kapellets åbningstid overgår administrationen til portørcentralen, telefon ###TELEFON###.

Mors logbog (P-drev)

Mors logbogen ajourføres i kapellets åbningstid hos portør i kapelfunktionen, og udenfor kapellets åbningstid hos ansvarshavende portør i portørcentralen. Den overdrages til ny ansvarshavende ved hvert vagtskifte.

Mors logbogens indhold:

  1. Registreringslister over mors/afdøde, transporter samt fremvisninger.

  2. Døgnrapport

     3.   Overførsler/udleveringer af afdøde/mors til Retsmedicinsk Institut o.lign.

     4.   Instrukser og vejledninger

Kontrol

Dødsattest

 

Dødsattest ved overflytning til udlandet

 

Fremvisning af afdøde

 

Pårørende, der ønsker fremvisning af afdøde skal henvende sig på afdødes stamafdeling.

Afdeling kontakter pr. telefon Kapellet på tlf. ###TELEFON### (eller Portørcentralen på tlf. ###TELEFON### udenfor kapellets åbningstid) for at aftale mulig tid for fremvisning.

  1. Når afdeling ringer noteres:
    • Navn og cpr.nr. på afdøde
    • Tidspunkt for fremvisning
    • Antal pårørende
  2. Klargør afdøde
    • Afdøde forflyttes fra bakke til katafalk.
    • OBS. Ekstra stor katafalk forefindes til store patienter
    • Der pålægges grønt morslagen.
  3. Kør afdøde til fremvisningsrummet.
  4. Kontroller at fremvisningsrum er klargjort
    • Vand til pårørende
  5. Portør tager kontakt til personale på afdeling inden pårørende følges til fremvisningsrum.

 

Afdødes ejendele/garderobe

Ved ønske om smykker påsat mors ved udlevering til bedemand, kontakter adfdelingen kapellet som henter smykkerne i Informationen.

Efter overdragelse til bedemand, underskriver kapel og bedemand relevante blanket.

 

Udlevering af afdøde

Udlevering sker oftest via bedemand, men pårørende har mulighed for selv at arrangere afhentning.

Det tilstræbes at aftaler foretages i kapellets ekspeditionstid hverdage kl. 9-14.

Udlevering af foster - se bilag 7

 

Annoncering efter pårørende og udlevering ved offentlig begravelse

 

Hvis der ikke har været henvendelser fra pårørende eller bedemand efter 5 hverdage efter dødsfald følges nedenstående anvisninger:

  1. Stamafdeling forespørges om pårørende.
    1. Afdeling kontakter eventuelle pårørende som efterfølgende kontakter kapellet.
    2. Afdeling svarer, at de ikke kan kontakte pårørende: Gå til pkt. 2
  2. Vestegnenes Politi forespørges om pårørende på telefon 0-114
    1. Vestegnens Politi vender tilbage med oplysninger om nærmeste pårørende.
    2. Kapel kontakter pårørende eller
    3. Hvis pårørende ikke er kendt annonceres.
  3.  Afdødes bopælskommune kontaktes, for at de kan foranstalte offentlig begravelse.
    • Københavns Kommune: Udfyld blanket til offentlig begravelse (Bilag 7). Blanketten vedlægges kopi af dødsattest og afsendes.
    • Øvrige kommuner kontaktes telefonisk. Telefonnumre kan findes på http://www.borger.dk/eller i Danske Bedemænds kontordagbog, der findes på kapelkontoret.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Alle medarbejdere i portørcentralen har ansvar for:

Portør i kapelfunktion:

Portørleder/anvarshavende portør i portørcentralen har ansvar for:

Chefportør har ansvar for:

Servicechef har det overordnede ansvar for:

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Mors-vejledning AHH

GLO Ligsyn og elektronisk dødsattest, Region Hovedstaden

Foster, udlevering og håndtering, lokal instruks for Serviceafdelingen

Transport af mors ved højberedskab på Infektionsmedicinsk, afsnit 112, lokal instruks for Serviceafdelingen


Bilag

Bilag 1 Oversigt kapel og morsrum.pdf

Bilag 2 Grablift.pdf

Bilag 3 Funktionsbeskrivelse portør i kapel.doc

Bilag 4 Kvittering dødsattest.doc

Bilag 5 Brev om efterladt garderobe.doc

Bilag 6 Blanket off-begravelse_kbh.pdf

Bilag 7 Udlevering af foster.doc

Tilbage til top