Kvalitets- og patientsikkerhedsarbejde i Serviceafdelingen, Amager og Hvidovre Hospital

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag

Målgrupper og anvendelsesområde

Instruksen gælder for Serviceafdelingen, og beskriver afdelingens lokale kvalitetsarbejde.

Tilbage til top

Definitioner

VIP (Kvalitetshåndbogen):
Findes på Amager og Hvidovre Hospitals Intranet, der samler alle Region Hovedstadens dokumentstyring i et elektronisk system regionale, tværgående og lokale politikker, vejledninger og instrukser. 

Kvalitetshåndbogen er organiseret, så man kan søge målrettet efter emne eller efter de dokumenter, der gælder for den enkelte afdeling.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Der afholdes månedlige møder i de enkelte afsnit i Serviceafdelingen, hvor kvalitets- og driftsmål samt halvårlige trivselsmålinger gennemgås.

Arbejdet med kvalitetsudvikling og kvalitetskontrol skal som minimum stile mod at opfylde følgende standarder:

Kvalitetshåndbogen (VIP)

Alle retningsgivende kvalitetsdokumenter (vejledninger, instrukser, politikker) gældende for afdelingen skal godkendes af Serviceafdelingens kvalitetsråd (alternativt Servicechefen) og publiceres.

Retningslinier for udgivelse af kvalitetsdokumenter findes i instruksen

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Servicechefen har det overordnede ansvar for kvalitetssikring og patientsikkerhed i afdelingen.

Kvalitets- og patientsikkerhedsarbejdet varetages overordnet af Serviceafdelingens kvalitetsråd/koordinator og lokalt af afsnitslederne i samarbejde med medarbejdere og afdelingens kvalitetskoordinator.

Serviceafdelingens kvalitetsråd

Formål:

Opgaver:

Faste medlemmer:

Derudover deltager relevante ad hoc ledere eller medarbejdere.

Mødeaktivitet:

Patientsikkerhedskoordinatorer

Der er 3 patientsikkerhedskoordinatorer i Serviceafdelingen:

Kvalitetskoordinatoren
- refererer til Servicechefen og har følgende opgaver i relation til afdelingens kvalitetsarbejde:

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Tilbage til top


Bilag

Tilbage til top