Instruksen gælder for Serviceafdelingen, og beskriver afdelingens lokale kvalitetsarbejde.
VIP (Kvalitetshåndbogen):
Findes på Amager og Hvidovre Hospitals Intranet, der samler alle Region Hovedstadens dokumentstyring i et elektronisk system regionale, tværgående og lokale politikker, vejledninger og instrukser.
Kvalitetshåndbogen er organiseret, så man kan søge målrettet efter emne eller efter de dokumenter, der gælder for den enkelte afdeling.
Der afholdes månedlige møder i de enkelte afsnit i Serviceafdelingen, hvor kvalitets- og driftsmål samt halvårlige trivselsmålinger gennemgås.
Arbejdet med kvalitetsudvikling og kvalitetskontrol skal som minimum stile mod at opfylde følgende standarder:
Kvalitetshåndbogen (VIP)
Alle retningsgivende kvalitetsdokumenter (vejledninger, instrukser, politikker) gældende for afdelingen skal godkendes af Serviceafdelingens kvalitetsråd (alternativt Servicechefen) og publiceres.
Retningslinier for udgivelse af kvalitetsdokumenter findes i instruksen
Servicechefen har det overordnede ansvar for kvalitetssikring og patientsikkerhed i afdelingen.
Kvalitets- og patientsikkerhedsarbejdet varetages overordnet af Serviceafdelingens kvalitetsråd/koordinator og lokalt af afsnitslederne i samarbejde med medarbejdere og afdelingens kvalitetskoordinator.
Serviceafdelingens kvalitetsråd
Formål:
Opgaver:
Faste medlemmer:
Derudover deltager relevante ad hoc ledere eller medarbejdere.
Mødeaktivitet:
Patientsikkerhedskoordinatorer
Der er 3 patientsikkerhedskoordinatorer i Serviceafdelingen:
Kvalitetskoordinatoren
- refererer til Servicechefen og har følgende opgaver i relation til afdelingens kvalitetsarbejde: