Hjælpemidler, rengøring af

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 


Målgrupper og anvendelsesområde

Formålet med denne instruks er at forebygge smittespredning via hjælpemidler.

Formålet er desuden, at sikre ensartet arbejdsrutiner for rengøring af hjælpemidler der anvendes på Amager og Hvidovre Hospital.

Instruksen omfatter arbejdsgange ved og principper for udførelse af rengøring af hjælpemidler.

Denne instruks er gældende for sundhedspersonale og rengøringspersonale, der håndterer hjælpemidler på Amager og Hvidovre Hospital.

Tilbage til top


Definitioner

Hjælpemiddel: Ethvert produkt (herunder genstande, udstyr, redskaber, teknologi og software) - specielt produceret eller almindeligt tilgængeligt, som forhindrer, kompenserer, kontrollerer, letter eller neutraliserer funktionsnedsættelser, aktivitetsbegrænsninger og/eller deltagelsesbegrænsninger.

Rengøring: Proces, der fjerner støv, smuds og mikroorganismer for dermed at forhindre en opformering.

Forpræpareret engangsklud: Klud, som er imprægneret med rengøringsmiddel og klar til brug.

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Alle hjælpemidler skal rengøres efter brug/mellem hver patient.

Hjælpemidler der er udlånt fast til afdelingerne (grundpakker), rengøres dagligt på afdelingerne af rengøringspersonalet med universalrengøring eller med for præpareret engangsklud.

Hvidovre Hospital

Udlånte hjælpemidlerne som skal leveres tilbage til Hjælpemiddelcentret efter endt brug, bringes af portør til uren kælder i Center 3, udlånserklæringer/mærkater m.m. fjernes herefter, hvor de derefter rengøres enten manuelt eller maskinelt inden de afhentes af Hjælpemiddelcentret.

Inden manuel rengøring, fjerner rengøringsfirmaet udlånserklæringer/mærkater m.m. såfremt disse stadigvæk sidder på hjælpemidlerne. Hjælpemidlerne rengøres herefter med universalrengøringsmiddel og børste eller klud.

 

STAR puder - Anbefales der mauelt vask:

 

  1. Luk luftventilen inden vask i hånden.
  2. Brus med koldt vand.
  3. Vask med opvaskemiddel og lunkent vand.
  4. Betrækket: Maskinvaskes ved 80 grader med vaskemiddel til kulørt vask. Tørretumbles eller dryptørre.

(Hvis du ikke kan komme ordentlig til mellem cellerne, så luk mere luft ud af puden og luk herefter ventilen).

 

ROHO puder - Anbefales der mauelt vask:

 

  1. Fjern betrækket og luk ventilen/ventilerne og læg dem i en stor vask.
  2. Vask i hånden, brug mild flydende håndsæbe, opvaskemiddel, vaskemiddel eller universalrengøringsmiddel (følg vejledning på produktets etiket)
  3. Skrub forsigtigt alle pudens overflader, ved hjælp af en blød plastikbørste, ensvamp eller en klud. Skyl grundigt med rent vand, da resterne fra vaskemiddel kan medføre, at luftcellerne klæber sammen.
  4. Lad lufttørre. Må IKKE udsættes for direkte sollys.
  5. Betrækket: Håndtørres eller maskinvaskes ved koldt vand 30 grader.

 

Standard siddepude (skumpude) - Mauelt vask:

  1. Vask i hånden, brug mild flydende vaskemiddel.
  2. Aftør betrækket/puden grundigt.

 

Amager Hospital

Udlånte hjælpemidler som skal leveres til Hjælpemiddellageret efter endt brug, bringes af portør til uren afdeling i Sengeredningen. Her rengøres de manuelt, inden de sættes på lager af portørfunktionen.

Ved manuel rengøring af hjælpemidler rengøres med universalrengøringsmiddel og børste og/eller klud. Hjælpemidlerne tørres grundigt efter endt rengøring.

Der foretages stikprøvekontrol på rengøringskvaliteten 4 gange årligt.

Kontrollen foretages af Rengøringssupport.

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at kende og følge instruksen.

Afdelingsledelsen er ansvarlig for at instruksen efterleves

Rengøringspersonalet har ansvar for dagligt at rengøre hjælpemidlerne på afdelingerne

Ligeledes er det rengøringspersonalet som rengør hjælpemidlerne i Sengeredningen

Portørcentralen har ansvar for at de urene hjælpemidler bringes til uren sengekælder

​​​​​​​Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

HMI.dk

SSI.dk

Dansk Standard: INSTA 800:2000.

"Nationale Infektionshygiejniske retningsliner for rengøring i hospitals- og primærsektoren, herunder dagtilbud og skoler" (NIR) (Amager Hospital)

Regional vejledning: Håndhygiejne og brug af handsker

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

DDKM