Forflytningsinstruks

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 


Målgrupper og anvendelsesområde

Instruksen er gældende for personale på Amager og Hvidovre Hospital, hvis arbejdsområder omfatter forflytning af patienter.

I henhold til forflytningspolitikken, skal der arbejdes på et arbejdsmiljø, hvor patientsikkerhed, patientoplevet kvalitet og forebyggelse af nedslidning og arbejdsulykker er i fokus.

Som følge deraf beskriver forflytningsinstruksen:

Tilbage til top


Definitioner

Forflytning: Er teknikker, hvor man tager udgangspunkt i det naturlige bevægemønster og patientens ressourcer. Patienten aktiveres mest muligt og friktionen mellem patient og underlag nedsættes. Ved brug af forflytningsteknik ruller, trækker eller skubber personalet patienten, hvorved den fysiske belastning på personalet reduceres til et minimum, og patienten skånes mest muligt.

Hjælpemidler: Hjælpemidler til brug ved forflytninger i det daglige arbejde for personalet, f.eks. glidestykker, senge og lifte.

Personale: Portører, plejepersonale, terapeuter, radiografer m.m.

Forflytningsorganisation: Forflytningskoordinator, forflytningsvejledere og portører.

 

Hovedprincipper for den gode forflytning:

Hjælpemidler vælges i forhold til:

Hjælpemidler er som udgangspunkt placeret i de enkelte afsnit.

Det er vigtigt at alle medarbejdere har fået tilstrækkelig hensigtsmæssig introduktion og oplæring i brug af de hjælpemidler der anvendes på afsnittet.

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Forflytningsorganisationen er forankret i Hjælpemiddelcentret på Hvidovre Hospital hos forflytningskoordinator. Forflytningskoordinator er tovholder for den strategiske planlægning af uddannelse og undervisning i forflytning, herunder brug af forflytningsrelaterede hjælpemidler i samarbejde med forflytningsvejlederne på de enkelte afsnit.

 

Forflytningsvejledere

Det tilstræbes at der er minimum én forflytningsvejleder på hvert afsnit, hvor der foretages forflytninger. Det er dog hensigtsmæssigt med flere forflytningsvejledere, da det giver mulighed for sparring og videndeling og giver mindre sårbarhed, hvis der skal dækkes flere vagtlag, eller hvis der opstår fravær ved barsel eller lignende.

Som forflytningsvejleder er forflytningsvejlederuddannelse obligatorisk og man skal som minimum være tilmeldt et uddannelsesforløb.

Uddannelsen består af 2 moduler fordelt på 3 dage, og sikrer at forflytningsvejlederne opnår praktiske færdigheder og pædagogiske kompetencer.

Tilmelding sker via Kursusportalen.

Der afholdes desuden temadage for forflytningsvejledere 1-2 gange årligt.

Der afholdes desuden netværksmøder for forflytningsvejledere 6 - 8 gange årligt på de enkelte matrikler. Netværksmøderne arrangeres af forflytningskoordinatoren og formålet er faglig oprustning og erfaringsudveksling.

 

Obligatorisk undervisning af nyansatte

Der afholdes undervisning fast 1 dag pr. måned på Hvidovre Hospital i Undervisningsbygningen, med mulighed for deltagelse enten formiddag eller eftermiddag. Derudover tilbydes undervisning på Amager Hospital 8 x årligt. Undervisningen er obligatorisk for alt nyansat persoanle der arbejder med forflytninger og det anbefales at deltage i obligatorisk forflytningsundervisning som genopfriskning hvert 5. år.

Efter gennemført kursus registreres det i Kursusportalen og diplom sendes til personalemappen.

Følgende er undtaget den obligatoriske deltagelse:

- Læger. Undervisningen tilbydes, men det er ikke obligatorisk for denne målgruppe.

- Plejepersonalet på Børne- og Ungeafdelingen. Deltagelse i obligatorisk forflytningsundervisning målrettes til det plejepersonale, der er i direkte kontakt med børn med CP, samt børn med større ortopædkirurgiske operationer. Det er Oversygeplejersken i Børne og Ungeafdelingen der har ansvar for at relevant personale tilmeldes undervisningen.

Tilmelding i Kursusportalen.

 

Afsnitsrelaterede initiativer

Der arrangeres afsnitsrelaterede initiativer i de enkelte afsnit, efter behov med forflytningsvejlederne som tovholdere og forflytningskoordinatoren som inspirator. Initiativerne kan være i form af undervisning af kolleger og udvikling hos forflytningsvejlederne.

Det er som udgangspunkt forflytningskoordinatoren der kontakter forflytningsvejlederne for at igangsætte forberedelserne til initiativerne.

Portørerne

Som en særlig ressource på forflytningsområdet kan portørerne varetage forflytningsopgaver der kræver ekstra ekspertise. Derved har afdelingerne mulighed for at tilkalde portører ved forflytningssituationer som afdelingens personale ikke selv kan håndtere. Derfor tilstræbes det at minimum 50 % af portørerne har gennemført forflytningsvejlederuddannelsen og kan bidrage til en god forflytningspraksis på afsnittene.

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Forflytningsorganisationen er forankret i Hjælpemiddelcentret og varetages af forflytningskoordinator.

Forflytningskoordinatoren har ansvaret for:

HR-Arbejdsmiljø har ansvaret for:

Afdelingsledelsen har ansvaret for:

Forflytningsvejlederen har ansvar for:

Forflytningsvejlederen skal have lyst til og flair for at vejlede og motivere kolleger, være løsningsorienteret og have naturlig autoritet og opbakning i personalegruppen.

Medarbejderen har ansvar for:

Klinisk underviser har ansvaret for:

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Tilbage til top


Bilag

Forflytningskultur 2020.pdf

Kompetencekort - Forflytning (AHH) januar 2021.pdf

Forflytningspyramiden 2018.pdf

Guide til forflytningsvejlederen 2020.pdf

Forflytningsguiden 2020.pdf

https://www.hvidovrehospital.dk/for-ansatte/pas-paa-dig-selv/Sider/sengens-funktioner.aspx

Tilbage til top