Modtagelse og registrering af prøver

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 


Målgrupper og anvendelsesområde

Instruksen gælder udpakning og registrering af komplekse og simple histologiske prøver samt anden cytologiske prøver fra Hvidovre Hospital, Amager Hospital, Glostrup Hospital og praksis.

At sikre korrekt identifikation og fordeling af prøvematerialet.

At sikre, at prøverne registreres i patologisystemet med alle relevante oplysninger fra elektronisk rekvisition eller papirrekvisition.

At sikre, at evt. fejl og mangler ved prøvefremsendelsen afhjælpes ved henvendelse eller returnering til rekvirenten.

 

 

 

Tilbage til top


Definitioner

Histologiske prøver er små og større vævsstykker, evt. hele organer, fjernet fra indlagte eller ambulante patienter.

Histologiske prøver sorteres i kompleks histologi, hvor præparatet makroskopisk beskrives af en læge, og simpel histologi, hvor præparatet makroskopisk beskrives af en bioanalytiker.

Desuden sorteres enkelte prøvetyper til bio-kompleks udskæring, der varetages af bioanalytiker, der har gennemført særligt udskæringskursus, det gælder bla. Gatrointestinale-polypper(GI) og konus.

SP forkortelse for Sundhedsplatformen.

 

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Udpakning af kuverter/blåt bæger.

•Der tømmes kun en kuvert/bæger ad gangen og kuverten tjekkes for, om den er tom.

•Det kontrolleres, at der er stregkode eller anden patient-id på hver enkelt prøve, før prøverne stilles i kurve/plastikbakker. Er prøven rekvireret i SP, SKAL der både være materiale id (f.eks NPN-nummer) og CPR.

•Hold øje med om der er et lille P (cancerpakke) eller H (haster) på stregkoden fra praksis. Disse prøver skal registreres med det samme.

•Er der fejl ved en prøve i kuverten, holdes hele indholdet samlet med kuverten for videre udredning.

•Er der en papirrekvisition med prøven, er det vigtigt, at CPR nr. på prøven og rekvisitionen sammenholdes, inden prøven sendes til videre behandling.

Kurvene stilles i skabet til uregistrerede prøver.

 

Sortering af prøver (se hospital og praksisprøver)

 

Hospitals- og praksisprøver.

•Prøverne sorteres i kurve/plasticbakker

•Konus og tarmpolypper stilles i en kurv for sig selv. Konus og polypper registreres hurtigst muligt. Efterfølgende registreres prøverne løbende hele dagen og stilles til bio-kompleks udskæring

•Lipomer stilles ligeledes i egen kurv og registreres inden kl. 11. Efterfølgende som de modtages.

•Det kontrolleres, at vævsprøverne er påhældt formalin. Er dette ikke tilfældet påhældes formalin og dette noteres i interne noter. Brug makrotekst UFO

•Molekylærprøver stilles på Mol-labs hylde i modtagelsen

•Frys, der ringes retur til OP med bekræftelse på modtagelse

•Cancertarme registreres og afleveres med udfyldt biobankseddel

 

Cytologi prøver.

•Prøverne sorteres i cervixcytologiske prøver og i anden cytologi.

•Cervixcytologiske prøver stilles i plastikbakker

•Cervixcytologiske prøver fra Grønland og Færøerne kommes i hver sin plastikbakke sammen med papirrekvisitionerne. Disse prøver skal til sekretærerne, for at få oprettet et erstatnings cpr. (Færøerne), få hentet tidligere diagnoser fra Patobank samt oprettet en elektronisk rekvisition.

•Cervixcytologiske prøver med papirrekvisition skal afleveres hos sekretærerne, for at få hentet tidligere diagnoser fra Patobank samt oprettet en elektronisk rekvisition.

•Anden cytologi prøver registreres løbende og behandles kl. 12.30.

•Hastere, børneblodudstrygninger, spinalvæsker og børstebiopsier fra galdegang og pancreas registreres og behandles med det samme.

Modtages hasteprøve senere end kl. 14, kontaktes patologen, der skal besvare prøven, som tager stilling til, om prøven skal præpareres samme dag.

Rutine anden cytologi prøver, der kommer sidst på eftermiddagen, registreres og stilles i køleskabet i anden cytologilaboratoriet til dagen efter. Læg besked på bordet om prøver i køleskabet.

 

                   

Manglende prøve(r)

Mangler der en prøve efter endt registrering, gemmes affaldssækken med kuverter, indtil rekvirent er kontaktet for be- eller afkræftelse af, om prøven skal være der eller ej. Sækkes stilles tilbagetrukket i rummet. Mærk sækken med "må ikke smides ud". Oplyser rekvirenten, at prøven eksisterer, kan det være nødvendigt at gennemgå sækkens indhold.

Findes prøven stadig ikke, registreres prøven og det noteres, at prøven aldrig er modtaget. Slet blokken som er oprettet.

 

Utætte prøver

Stilles i Biobankstinkskab med påsat seddel om utæt og dato. Registreres når prøven er tør.

 

Prøver som ikke skal modtages

•Prøver fra øre-, næse- og halslæge. Disse skal sendes retur til rekvirent.

 Disse rekvirenter starter med 08….

•Anden cytologiprøver fra thyreoidea sendes til Rigshospitalets patologi afdeling.

•Prøver fra dermatologer/hud/plastikkirurger samt øjenlæger modtages ikke, men sendes retur til rekvirent.

•Mammavæv fra kvinder modtages ikke og sendes retur til rekvirent. Mammavæv fra mænd(gynækomasti) modtages.

•Prøver fra hudklinikken afd.331 Hvidovre sendes til Rigshospitalets patologi afdeling.

 Ved modtagelse af prøver fra Bispebjerg hospital (1309) kontakt ###NAVN### (risikomanager på Bispebjerg) på tlf. ###TELEFON### og send prøven til Rigshospitalet.

•Prøver til dyrkning og resistens, klamydia og gonoré, sendes til mikrobiologi afdeling 445, med mindre der medfølger PTB, hvor der oplyses, at prøven skal til Herlev mikrobiologi. Skal de andre steder end afd. 445, sendes de retur til rekvirent. Dette gælder ikke, hvis det er hasteprøver.

•Histologiske prøver fra Grønland sendes til Rigshospitalets patologi afdeling.

•Prøver fra Bornholm skal modtages fra de praktiserende læger (ydernummer 0... ).

 

Tildeling af prøvetype

Modtagne prøver tildeles prøvetype efter, hvilket team/søjle af læger de tilhører. Dette afgøres ud fra rekvirenten samt materialets art. For de fleste prøvetyper gælder, at de på forhånd er knyttet til et bestemt team. Dette gælder ikke prøvetypen Bls/BL, her skal team vælges manuelt.

•Histologiske prøver fra Gynækologiske speciallæger ( ydernummer 2.... ) skal altid til team GYN eller team 1(simpel/kompleks), der vælges en prøvetype tilhørende gyn.

 

•Histologiske prøver fra praktiserende læger( ydernummer 0... ) fordeles efter materialets art til Team HUD/team 2(simpel/kompleks), der vælges en prøvetype tilhørende hud.

 

•Histologiske prøver fra kirurgiske speciallæger ( ydernummer 2... )fordeles efter materialets art til enten Team GAS eller HUD (simpel) (søjle 2 for kompleks).  Vær opmærksom på ved modtagelse af hæmoride/marisk, om der står noget i klinisk info  om tidligere malignitet, for så skal prøven til stor udskæring.

 

Ortopædkirurgi                                  Team HUD/2

Kirurgi (gastrorelateret fx biopsier)     Team GAS/2

 

•Histologiske prøver fra Hospitaler (Amager/Hvidovre) fordeles efter rekvirerende afdeling samt materialets art.

 

Gynækologisk amb/op                       Team GYN/1

Ortopædkirurgi                                 Team HUD/2

Gas-Kirurgi (med/amb/op)                 Team GAS/2

 

•Nålebiopsier pakkes i den simple udskæring, men kobles til kompleks team 4

 

•Anden cytologi, væsker, udstrygninger, knoglemarv skal kobles til team 4, der vælges en anden cytologi prøvetype.

Undtaget er gynækologisk relaterede væsker fx. cystevæske fra ovarie. Her vælges Team 1

 

Registrering af en elektronisk rekvisition:

 

prøvetyper feb. 2019.xlsx

 

###TABEL_1###

 

 

 Sammenfletning af rekvisitioner

Er der flere prøver på samme patient og fra samme rekvirent, men på en anden elektronisk rekvisition, tilføjes de til den først registrerede prøve. Det skal KUN gøres, hvis det er fra samme dag, samme rekvirent og står i status MODT (altså ikke gyn og hud, som typisk kommer fra hver sin rekvirent).

Øvre og nedre tarmbiopsier skal IKKE på samme rekvisition med mindre rekvirenten har gjort det.

 

Efter registrering stilles prøverne i skabet for "registrerede prøver".

 

 

Papirrekvisition

•Prøver med papirrekvisition fra praksis oprettes i patologisystemets rekvireringsbillede (alt d+r) ved indtastning af CPR-nummer. Derudover udfyldes prioritet, rekvirerende læge og klinisk info.

•Ulæselig skrift: Kan skriften på papirrekvisitionen ikke læses, sættes 3 prikker.

Papirrekvisitionen afleveres til sekretærerne som scanner rekvisitionen ind på mikroskopinummeret.

•Eventuelle flere svarmodtagere (kopisvar) udfyldes.

 

Der må IKKE modtages papirrekvisitioner på prøver, som burde være rekvireret i SP. Dette skyldes, at prøvesvaret ikke vil gå i korrekt in-basket.

Papirrekvisitioner må kun bruges som nødprocedure.

 

 

Registrering af frys

•Frys meldes fra operationsgangen pr. telefon. Der udfyldes fryseskema.

•Frysebioanalytikeren kontaktes på telefon ###TELEFON###

•Fryselægen kontaktes gyn/gas tlf ###TELEFON###.

•Registreres i modtagelsen. Der printes etiketter

•Operationsstuen informeres om, at fryset er modtaget.

 

Fryse-skema.xlsx

 

 

Registrering af tør-tarm / cancertarm

•Tør-tarm/cancertarm meldes fra operationsgangen pr. telefon.

•Bioanalytiker med "tør-tarm" funktion kontaktes på telefon ###TELEFON###

•Når prøven er kommet, registreres prøven.

•Ekstra etikette på rekvisitions-niveau printes og sættes på udfyldt bio-bankseddel.

 

Biobankseddel.docx

 

Endocytobrush.

Er prøven oprettet som histologi og i formalin, gives prøvetypen cx (cervixskrab).

 

Prøver med erstatnings-cpr.

Prøver med erstatnings-cpr skal alle ind til sekretariatet for at blive kontrolleret/oprettet.

 

 

Afhjælpning af fejl og mangler

•Manglende rekvirent

Ved manglende rekvirent på papirrekvisitioner fra praksis åbnes SP. Egen læge findes.

Prøven oprettes med egen læge som rekvirent. I kliniske oplysninger anføres: "Prøven modtaget uden rekvirentoplysninger. Svar sendes til egen læge, jf. CPR-register" (standardfrase "rm").

 

•Manglende ID

Hvis patient-id på prøven mangler, også selv om der er NPN-nummer på, kontaktes rekvirerende afdeling telefonisk, hvis prøven er fra Hvidovre hospital og rekvirent kendes. Denne anmodes om at komme til Patologi afdelingen, for at identificere prøven og korrigere data.

 

Er prøven fra praksis eller Amager/Glostrup Hospital, pakkes prøve samt følgebrev i kuvert og sendes retur, hvis rekvirent kendes. Er prøven en cervixcytologisk prøve og rekvirenten ikke kendes, kasseres prøven. Er det en histologisk prøve gemmes denne i 2 måneder i modtagelsen.

 

•"Afdeling findes ikke" - i disse tilfælde kontaktes vores IT-ansvarlig

 

Modtages en prøve uden NPN-nummer, men der er patient-id på, kan rekvisitionen fremfindes udfra CPR. Standard frasen "ubar" skrives i interne noter.

 

Udbedring af andre fejl og mangler se bilag PROBLEM og løsning 2018.docx

Brev-Returnering af prøver.doc

 

Der skal udfyldes et UTH-skema, som patientsikkerhedskoordinatoren indrapporterer senere.

 

Øvrige opgaver:

 

Udtræk af ekstraudskæringsbestillinger kl 10.30 og 13.30

 

Tilbage til top


Ansvar og organisering

 

 

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Tilbage til top


Bilag

 

Tilbage til top