Formålet er at sikre, at implementeringen af antistoffer til immunhistokemisk farvning er i overensstemmelse med afdelingens profil og satsningsområder under hensyntagen til afdelingens økonomiske rammer.
Ansøger: Personen, der ønsker et nyt antistof indført.
Indførelse af nyt antistof til rutine-immunhistokemisk brug
En ansat i patologiafdelingen, der ønsker et nyt antistof indført til rutine-immunhistokemisk brug, bedes redegøre herfor i form af nedestående bilag stilet til afdelingsledelsen. I bilaget besvares følgende punkter:
Såfremt afdelingsledelsen på baggrund af det fremsende bilag finder, at det ønskede antistof bør indføres i afdelingen, meddeles denne beslutning til ansøgeren, afdelingsbioanalytiker og faglig ansvarlig i immunhistokemi, der sørger for at bestille antistoffet via indkøbsafdelingen.
Den faglig ansvarlige titrerer antistoffet, så det om muligt fungerer inden for rammerne af patologiafdelingens rutine-immunhistokemiske metode. Dette arbejde udføres i tæt samarbejde med ansøgeren, der som udgangspunkt er ansvarlig for fremskaffelse af egnet, positivt kontrolmateriale.
Faglig ansvaglig sikrer, at antistoffet indskrives i fortyndingslisten og at kontrolglas bliver skåret samt at antistoffet oprettes i immunfarvemaskinernes IT-system.
Faglig ansvarlig opretter det nye antistof i Patologisystemet sammen med IT-ansvarlig person.
Når alle ovenstående punkter er udført, sørger den lægelige immunansvarlig for at sende en mail til afdelingens interessenter (afdelingsledelse og læger) hvori der adviseres om, at et nyt antistof er indført.
Den faglige ansvarlig orienterer immunbioanaltykergruppen samt afdelingsbioanalyker om indførelsen af antistoffet.
Instruktionen gælder for indførelse af nye antistoffer til rutine-immunhistokemisk brug.
Vedhæftet bilag: