Instruksen gælder bioanalytikere og assistenter i Hvidovre Hospitals Patologiafdeling, som afhenter kuverter med prøver til patologiafdelingen (post) i Hvidovre Hospitals postafdeling.
Hvidovre hospitals postafdeling ligger i Logistik i Center 1.
Prøver sendt til patologiafdelingen fra alment praktiserende læger og praktiserende speciallæger transporteres i orange prøvekuverter med en kørselsordning. Kørselsordningens chauffør afleverer patologiprøverne i Hvidovre Hospitals Postafdeling og placerer dem i Region Hovedstadens plastikkasser opsat specielt til dette formål.
Plastikkasserne er placeret i en dertil indrettet reol inden for døren i postafdelingen og har mærkning på foran i form af en orange prøvekuvert, så man kan skelne plastikkasserne til Patologiafdelingen fra andre lignende plastikkasser.
Patologiafdelingen henter prøverne i Postafdelingen alle hverdage hhv. kl. 7.30, kl. 14.00 og kl. 15.30.
Patologiafdelingen transporterer plastikkasserne med prøvekuverterne fra Postafdelingen til Patologiafdelingens prøvemodtagelse. Prøverne transporteres på et rullebord. 3 plastikkasser ad gangen (man skal kunne se hen over plastikkasserne).
Der skal være låg på plastikkasserne.
I Patologiafdelingens prøvemodtagelse tager bioanalytiker/assistent prøvekuverterne op af plastikkasserne og pakker dem ud. De tømte plastikkasser tages med retur til Postafdelingen når der næste gang hentes post med patologiprøver i Postafdelingen.
Er der ingen prøvekuverter i plastikkasserne til Patologiafdelingen, når bioanalytiker/assistent henter post i Postafdelingen, skal afdelingsbioanalytiker og modtagelsen informeres.
Afdelingsbioanalytiker og patientsikkerhedskoordinator vil så i samarbejde undersøge, hvorfor der mangler post og informere/involvere afdelingsledelsen, hvis dette vurderes relevant.