Patientinformation, overordnede retningslinjer for

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

Vejledningen fastlægger en overordnet og samlet procedure for patientinformationen på Amager og Hvidovre Hospital.

Vejledningen samler hvordan skriftligt og mundtlig patientinformation på Amager og Hvidovre Hospital behandles. Formålet er at understøtte processen for optimal information til patienter.

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Gælder for kliniske afdelings- og afsnitsledere samt for det sundhedsfaglige personale, som udarbejder og videregiver information til patienter og pårørende, mundtligt og skriftligt om kliniske tilstande, behandling samt patientrettigheder. Hvor det er relevant, udarbejdes skriftlig information i samarbejde mellem det kliniske personale og de tværgående afdelinger.

Tilbage til top


Definitioner

Skriftlig patientinformation er henvendt til patienter og omhandler diagnostik og behandling. Hospitalets skriftlige informationsmateriale udarbejdes i samarbejde med Kommunikationsenheden og fag personer.

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Der skal tages højde for at:

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Afdelingsledelsen har ansvaret for afdelingens skriftlige patientinformation, og at den skriftlige patientinformation opfylder de lovpligtige krav. 

Spejderfunktion

Hver afdeling skal udpege en person, som har en spejderfunktion. En spejder er den person, som koordinerer opgaven med at udarbejde, revidere og kvalitetssikre den skriftelige patientinformation mellem afdelingens fagpersoner og Kommunikationsenheden, samt bestille patientinformation. Kommunikationsenheden sørger herefter at foretage de ændringer og ønsker, som afdelingen har.

Det skriftlige informationsmateriale skal vedligeholdes for at sikre fortsat gyldighed og opdatering, jævnført dokumentstyring i Region Hovedstaden. Herunder skal der også tages stilling til patientprofil, patienttilfredshedsundersøgelser samt evt. klager. 

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil 

 

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

Tilbage til top


Bilag

Tilbage til top