Direktionen har den 8. marts 2022 besluttet at indføre en procedure for godkendelse og gennemførelse af organisationsændringer. Formålet er, at sikre en ensartet navngivning og struktur for hospitalets afdelinger og afsnit, samt at understøtte en bedre proces for afdelinger og øvrige interessenter, når ændringerne skal føres ud i livet.
Denne instruks henvender sig til afdelingsledelserne på Amager og Hvidovre Hospital til brug for godkendelse og gennemførelse af ændringer i organisationsstrukturen.
Følgende begreber anvendes i forbindelse med organisationsændringer:
Selvom organisationsændringer kan synes afgrænset, kan de have varierende karakter og vil oftest involvere mange aktører både i og uden for den berørte afdeling både før, under og efter idriftsættelsesdatoen.
Forberedelse af en organisationsændring
Såfremt en organisationsændring skal tilpasses i SOR – herunder i SP og evt. økonomi- og lønsystemer, er der en længere planlægningshorisont.
Forud for CIMT’s tidsforbrug er det vigtigt at prioritere en planlægningsperiode internt på hospitalet, hvor det skal afklares hvilke løsninger, der vil være hensigtsmæssige ved en given organisationsændring. Denne del tager også tid og varierer med kompleksiteten.
Gennemførelse af en organisationsændring
Afhængig af kompleksiteten angiver CIMT, at en organisationsændring kan tage fra 4-40 uger at få gennemført. Ved en simpel ændring, hvor et sengeafsnit og ambulatorieafsnit fx har behov for at ændre telefonnummer eller telefontid kan det tage 4-8 uger. En meget kompleks ændring, som fx en navneændring plus flytning af flere afdelinger/afsnit med medico-udstyr kan tage 20-40 uger. Hospitalsbyggerier hører under meget komplekse ændringer.
En organisationsændring kræver desuden ofte en tilpasning i diverse kliniske og administrative systemer. Fx kan det have betydning for levering af mad, kørsel, blodprøvetagning og meget mere, som der skal tages højde for i diverse systemer (fx HH-kost, Taxi, Labka og Portørsystemet).
Proces
Kontaktperson i Økonomi og Planlægning er:
###NAVN###
Tlf. ###TELEFON###