Formålet med denne instruks er en ensartet procedure for inklusion af patienter til telemedicinsk løsning NetKOL.
Det sundhedsfaglige formål for patienten, som inkluderes i NetKOL er som følger:
Instruksen henvender sig til sygeplejersker ansat i Lungemedicinsk Daghospital afd. 255 Hvidovre Hospital, som er tilknyttet NetKOL og som varetager inklusion af nye patienter.
NetKOL er et tilbud med telemedicinsk hjemmemonitorering til borgere med KOL.
De nationale strategiske målsætninger er som følger:
Inklusionskriterier:
Eksklusionkriterier:
Henvisning:
Patienter, som i hospitalsregi – på lungemabulatoriet og på lungemedicinsk sengeafsnit – vurderes at opfylde inklusionskriterierne, kan henvises direkte til det telemedicinske tilbud. Der sendes besked herom via Inbasket. Henvisningen bør bl.a. indeholde følgende oplysninger:
Opstart og inklusion:
Se bilag 1.
Målinger, klokker, korrigering af baseline:
Patienten indsender som udgangspunkt målinger 2 x pr uge i den første måned og herefter 1 x pr uge. Målingerne triageres ud fra individuelt fastsatte grænseværdier, farvede klokker indikerer om værdierne ligger indenfor området af grænseværdier eller udenfor. Måleregimet kan evt tilpasses efter behov.
Såfremt målingerne afviger fra de fastsatte grænseværdier over længere tid, kan disse korrigeres. Se bilag 2
Videokonsultation:
14 dage efter opstart i den telemedicinske løsning laves der opfølgning på inklusion via video. Smartphrase i SP. .teleopfølgninginklusion anvendes. Her gennemgåes tilbuddet samt eventuelle udfordringer for patienten klarlægges. Der planlægges næste videokonsultation samt tjekkes at patienten har tid til årskontrol.
Efter opfølgning på inklusion afholdes der almindelige videokonsultationer hvor patientens aktuelle tilstand drøftes, herunder CAT-score, MRC-score, lungefunktion samt medicingennemgang/inhalationstjek. I ”indled besøg” vælges ”videokonsultation” under konsultationstype. Når konsultationen er overstået sendes notatet til praktiserende læge. Se bilag 3
Udmeldelse/mors
Opfylder patienten ikke længere kritrierne til den telemedicnske løsning eller ønsker patieten ikke at deltage længere, skal patienten udmeldes. Udmeldelse samt årsag dokumentres i SP. Herefter gives der besked til CEJ via mail.
Dør patienten tages der kontakt til pårørende efter 8-14 dage. Her tales forløbet igennem såfremt de pårørende ønsker det og der informeres om at de vil blive kontaktet af CEJ i nær fremtid. CEJ orienteres via mail med navn på pårørende samt tlf nr og evt træffetid. Se bilag 4
Fejlmelding
Fejl og mangler ved udstyr/tablet forsøges først og fremmest løst af sygeplejersken tilknyttet det telemedicinske tilbud. Er det ikke muligt for sygeplejersken at løse problemet rettes der henvendelse til CEJ via mail. Ved fejl i medarbejderløsningen kontaktes CIMT. Se bilag 5
Afsnitsledelsen har ansvar for, at personalet er oplært til varetagelse af denne opgave.
Det Sundhedsfaglige grundlag, version 2.0
https://www.lunge.dk/sites/default/files/Rapport_Palliativ_indsats_til_kol-patienter_0.pdf
Telemedicinsk hjemmemonitorering til borgere med KOL i hovedstadsregionen
https://www.regionh.dk/Sundhedsaftale/Vaerktoejskasse/Tvaersektorielt-samarbejde-om-telemedicin/telemedicinsk-hjemmemonitorering/PublishingImages/Sider/Sundhedsfagligt-grundlag/Sundhedsfagligt%20grundlag%202019%20(pdf-fil%20%C3%A5bner%20i%20nyt%20vindue).pdf
Bilag 1: Inklusion.docx
Bilag 2: Målinger.docx
Bilag 3: Video.docx
Bilag 4: Udmeldelse.docx
Bilag 5: Fejlmedling.docx