Instruksen er gældende for sundhedspersonale, der arbejder i MRSA VidenCenter, Hvidovre Hospital og som håndterer lægemidler.
Sundhedspersonale: Alt personale, der varetager opgaver med pleje, undersøgelse og behandling af patienter.
Håndhygiejne: Håndvask eller hånddesinfektion, som skal foretages før alle rene procedurer og efter alle urene procedurer.
FIFU- princippet: ”Først ind, først ud”. Anvendes ved håndtering af lægemidler og medicinsk udstyr for at sikre, at de ældste lægemidler/produkter anvendes først. Lægemidlerne/produkterne distribueres fra venstre mod højre.
Ved al håndtering af lægemidler skal de infektionshygiejniske retningslinjer for håndhygiejne og FIFU-principperne følges.
Modtagelse af lægemidler fra Region Hovedstadens Apotek:
Et sundhedspersonale skal:
Kontrollere, at de leverede lægemidler svarer til medicinrekvisitionen – kontrolrekvisitioner hænger på opslagstavlen i medicinrummet.
Kontakte Apoteket ved fejl eller mangler.
Sikre, at medicinkassen tømmes og medicinen anbringes i det aflåste rum/medicinskab.
Sørge for at tomme medicinkasser afleveres på gangen ved sekretariatet i KMA, afsnit 445, hvor der opsamles emballage til returnering.
Opbevaring af lægemidler:
Lægemidler skal opbevares i et aflåst skab inddelt efter terapeutisk hovedgruppe = ATC-koder.
Medicin, som skal afhentes af patienter i MRSA VidenCenter, skal opbevares i det aflåste medicinrum/skab.
Tilsyn og kontrol:
Temperaturen i medicinrummet kontrolleres 1 x ugentligt. Temperaturen noteres på kontrolskema (max. 25˚ C) - hænger på opslagstavlen i medicinrummet.
Lægemidler kontrolleres for udløbsdato hver 6. måned. Kontrollen signeres på det kontrolskema, der hænger på indersiden af medicinskabsdøren.
Medicinskabet rengøres hver 3. måned. Rengøringen signeres på det kontrolskema, der hænger på indersiden af medicinskabsdøren.
Medicinrummet rengøres dagligt af Serviceafdelingen – hygiejneprofil 4.
Medicinskabseftersyn foretages årligt – auditskema vedlagt denne instruks. Auditskemaet dateres og signeres efterfølgende. Sendes til driftleder til godkendelse, og herefter arkiveres det på afdelingens P-drev under MRSA VidenCenter/medicin.
Pakning, selvpakning og forsendelse af lægemidler til patienter, praktiserende læger, plejehjem og lign. institutioner:
Når medicinen modtages fra Apoteket skal den placeres i medicinrummet.
Medicin må ikke omhældes i lynlåsposer.
Det sundhedspersonale, der er ansvarlig for at medicinen pakkes, kontrolleres og afsendes, skal:
Kontrollere, at de leverede lægemidler svarer overens med medicinrekvisitionen: Cpr-nummer, navn, dosis og behandlingslængde.
Sikre, at der på selvpakket medicin påsættes etiketter med: Cpr-nummer, navn, dosis og behandlingslængde og signatur på den, der har pakket medicinen.
Sikre, at de vejledninger, der er omfattet af behandlingen, pakkes sammen med medicinen.
Der findes følgende vejledninger:
Behandlingsvejledning
Vaskeinstruks for helkropsvask med Hibiscrub
Oversigt over hudplejemidler.
Sulfamethoxazol med trimetoprim "SAD" (vedlægges af sekretær – når denne medicin er ordineret)
Kontrollere, at navn og adresse på forsendelsen svarer til navn og adresse på medicinrekvisitionen.
Kontakte Apoteket ved fejl eller mangler.
Modtagelse af lægemidler, der kommer retur fra patienter:
Et sundhedspersonale skal kontrollere, om emballagen er brudt/ubrudt. Hvis emballagen er brudt, skal medicinen kasseres. Hvis emballagen er ubrudt, kontrolleres følgende:
Kontroller patientdata på lægemidlerne (cpr-nummer og navn) med oplysninger i SP.
Kontroller herefter, om lægemidlerne er sendt til den rigtige adresse. Dette gøres ved at tjekke adresseoplysninger på medicinrekvisitionen kontra adresseoplysninger i SP for dem med c/o-adresse.
Hvis lægemidlerne er sendt til den rigtige adresse, skal patienten kontaktes og spørges om, hvorfor lægemidlerne er kommet retur.
Patienten oplyses om selv at hente lægemidlerne i MRSA VidenCenter. Det aftales, hvilken dag og tidspunkt, det kan afhentes. Aftalen noteres i SP.
Kun undtagelsesvist afsendes lægemidlerne på ny. Det kan f.eks. være, hvis patienten har været indlagt på hospital o. lign.
Hvis man ikke kan få kontakt med patienten, kontaktes patientens praktiserende læge og det kan evt. aftales, at lægemidlerne kan distribueres derfra til patienten.
Hvis ovenstående ikke er muligt, skal patientidentifikation på lægemidlerne fjernes – husk også på den inderste emballage. Lægemidlerne opbevares herefter i medicinskab.
Afdelingsledelsen er ansvarlig for, at sundhedspersonalet er bekendt med denne instruks, og at de fysiske rammer og nødvendige ressourcer stilles til rådighed for at instruksen kan følges.
Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at kende og følge instruksen, samt gøre opmærksom på, hvis instruksen giver anledning til ændringer af praksis.
Rekvirering og opbevaring af lægemidler – medicinvejledning 3. Regional vejledning, Region Hovedstaden
Standardsortiment, valg af lægemidler og medicinrumseftersyn – medicinvejledning 1. Regional vejledning, Region Hovedstaden
Vederlagsfri udlevering af medicin til særlige ikke-indlagte patientgrupper, der fortsat er i sygehusbehandling – Ny vejledning i Sundhedsplatformen
Temperaturlog 1. halvår 2017.docx
Temperaturlog 2. halvår 2017.docx
Medicinskab kontrol afsnit 447 2017.docx