Jubilæum og afskedsreceptioner

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Målgrupper og anvendelsesområde

Instruksen er gældende for alle ansatte på Amager og Hvidovre Hospital.

Tilbage til top

 

Definitioner

 

 

Fremgangsmåde

Jubilæum

I Region Hovedstaden markeres 25, 40 og 50 års ansættelse med jubilæumsdiplom og gratiale på 10.200 kr. Den enkelte ansatte beslutter selv, om deres jubilæum skal offentliggøres på hospitalet.

Region Hovedstaden har ansvar for at:

  • udfærdige jubilæumsdiplom
  • afholde jubilarfest én gang årligt
  • overrække Dronningens fortjenstmedalje (sker fire gange årligt)

Hospitalsdirektionen har ansvar for at:

  • forestå jubilæumsreception for medlemmer af afdelingsledelser, der har jubilæum

Center for HR og Uddannelse har ansvar for at:

  • sikre en korrekt beregning af jubilæumsanciennitet
  • sende afdelingsopdelt jubilaroversigt til leder med information om bl.a. jubilæumsdiplomer og fortjenstmedalje
  • sende samlet jubilaroversigt for Amager og Hvidovre Hospital til Direktionssekretariatet (hvh-fp-direktionen)
  • udfylde ansøgningsskema til Dronningens fortjenstmedalje og videresende skema til leder. Ved 40-års jubilæum kan der indstilles til Dronningens Fortjenstmedalje såfremt kriterierne er opfyldt og medarbejderen og lederen ønsker indstilling.
  • Jubilæums gennemgår ca. 8 måneder før jubilæumsdatoen personalesagen for at se om medarbejderen opfylder kriterierne. Afdelingslederen vil derefter blive kontaktet om hvad en evt. indstilling skal indeholde.
  • fremsende jubilæumsdiplom til leder (evt. anden kontaktperson)
  • indsætte jubilæumsgratiale på jubilarens NemKonto.

 

Direktionssekretariatet har ansvar for at:

  • skrive lykønskningskort
  • sende kort til ansatte på Hvidovre-matriklen til Køkkenet på Hvidovre-matriklen.
  • Sende kort og vin til Amager og Glostrup matriklen med intern transport

 Afdelingsledelsen på Hvidovre-matriklen har ansvar for at:

  • følge Center for HR og Uddannelses anvisninger ift. jubilaroversigt
  • følge Center for HR og Uddannelses anvisninger ift. fortjenstmedalje, herunder fremsende ansøgningsskema inkl. motiveret redegørelse for ansøgning, til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
  • aftale med den ansatte om der ønskes receptionAfdelingsledelsen kontakter Køkkenet herom senest 1 måned før jubilæumsdatoen. På Køkkenets intranetside ses arrangement sortiment samt praktiske oplysninger til jubilæer. Udgiften afholdes af afdelingen
  • kontakte Informationen pr. mail (HVH-FP-Informationen) med henblik på flaghejsning den dag, hvor jubilæumsreceptionen afholdes, såfremt den ansatte ønsker dette
  • aftale afhentning af vingave og lykønskningskort med Køkkenet, såfremt den ansatte ikke ønsker reception
  • aftale afhentning af vingave og lykønskningskort med Køkkenet for alle jubilarer ansat i udefunktioner
  • udarbejde skriftlig præsentation af jubilaren til brug for intranettet, hvis vedkommende ønsker dette
  • overrække jubilæumsdiplomet, vingave og lykønskningskort.

 Afdelingsledelsen på Amager-matriklen og Glostrup-matriklen har ansvar for at:

  • følge Center for HR og Uddannelses anvisninger ift. jubilaroversigt
  • følge Center for HR og Uddannelses anvisninger ift. fortjenstmedalje, herunder fremsende ansøgningsskema inkl. motiveret redegørelse for ansøgning, til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
  • aftale med den ansatte om der ønskes receptionAfdelingsledelsen sørger for bestilling af forplejning efter sædvanlig procedure. Udgiften afholdes af afdelingen
  • i god tid kontakte relevant afdeling med henblik på evt. flaghejsning den dag, hvor jubilæumsreceptionen afholdes
  • aftale afhentning af vingave og lykønskningskort med direktionssekretær ###NAVN###
  • udarbejde skriftlig præsentation af jubilaren til brug for intranettet, hvis vedkommende ønsker dette
  • overrække jubilæumsdiplomet, vingave og lykønskningskort.

Køkkenet på de tre matrikler har ansvar for at:

  • reception organiseres efter de for Amager og Hvidovre Hospital gældende standarder
  • koordinere reception med Hospitalsdirektionen, såfremt det er et medlem af en afdelingsledelse, der har jubilæum
  • indkøbe vin til jubilaren (Køkkenet på Hvidovre-matriklen indkøber til alle matrikler)

Den ansatte har ansvar for at:

  • Center for HR og Uddannelse ved ansættelsen modtager dokumentation fra tidligere ansættelser, der kan medregnes i jubilæumsancienniteten
  • på forespørgsel at oplyse om vedkommende ønsker at modtage Dronningens fortjenstmedalje (gælder kun for 40 eller 50 års jubilarer)
  • meddele afdelingsledelsen hvorvidt vedkommende ønsker reception efter hospitalets standard herfor
  • tilkendegive om vedkommende ønsker skriftlig præsentation på intranettet

Afskedsreceptioner

Ansatte, som har været ansat på henholdsvis Amager og Hvidovre Hospital i mindst 10 år, kan ved overgang til efterløn/pension afholde afskedsreception betalt af afdelingen. Direktionen kan dog dispensere fra betingelserne.

Direktionen kan beslutte om der skal afholdes reception for afdelingsledelser der ikke har været ansat i mindst 10 år.

Direktionen og pågældende afdelingsledelsen står for at arrangere afskedsreception for afgående afdelingsledelse. Direktionen betaler for arrangementet.

Til afskedsreceptionen kan der bestilles forplejning svarende til et jubilæum. 

Afdelingsledelsen har ansvaret for at aftale med den ansatte, om afskedsreception ønskes.

Dispensation til servering af alkoholiske drikke

Generelt er der forbud mod servering af alkoholiske drikke i arbejdstiden.

Direktionen har givet dispensation, således at afdelingsledelserne i forbindelse med arbejdstidsophør og i ikke-patientnære områder kan tillade at der serveres ét glas ved særlige lejligheder.

Tilbage til top

 

 

Ansvar og organisering

Ansvar fremgår af ovenstående.

 

Tilbage til top

 

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

 

Bilag