Hjælpemidler, udlån og returnering

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Målgrupper og anvendelsesområde

Instruksen gælder for alle kliniske personalegrupper på Amager og Hvidovre Hospital, Hvidovre matriklen som låner hjælpemidler til afdelingerne eller til indlagte patienter.

Formålet med instruksen er:

  • At personalet kender og anvender arbejdsgangene for udlån og aflevering af hjælpemidler, så en kontinuerlig recirkulering af hjælpemidlerne finder sted.
  • At patienter udstyres med og instrueres i brug af de relevante hjælpemidler.
  • At sikre Amager og Hvidovre Hospitals forpligtigelse til udlån af hjælpemidler i forbindelse med behandling. 

 

 

Tilbage til top

Definitioner

Hjælpemidler:

Behandlingsredskaber/hjælpemidler som ordineres som led i behandlingen eller som en forlængelse af den iværksatte behandling. F.eks. rollator eller toiletforhøjer.

Internt udlån: Hjælpemidler der udlånes fra hjælpemiddelcentret til indlagte patienter på Hvidovre matriklen.

Eksternt udlån: Midlertidigt udlån af hjælpemidler til brug indendørs i hjemmet, der som led i behandling er iværksat under indlæggelse, ambulant eller i tiden op til planlagt operation. Der kan dog dispenseres for udlån til udendørs brug i forbindelse med skole og uddannelse.

 

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Rekvirering

Afdelingen rekvirerer hjælpemidler til patienter ved at sende en Best/ord. til fysio- og ergoterapeuterne i sundhedsplatformen.

Ved behov for udlån af mobiliseringsredskaber (dvs. kørestol, rollator, gangbuk, talerstol eller specielle krykker) i forbindelse med udskrivelse, SKAL der altid foretages en vurdering fra en fysio- eller ergoterapeut.

 

  • Rekvirer i god tid, så patienten har hjælpemidlerne med, når afdelingen forlades
  • Noter planlagt udskrivningstidspunkt på rekvisition, så fysio- og ergoterapeuterne kan prioritere opgaverne

 

OBS: Alle udlån SKAL registreres i DMS Hjælpemiddeldatabasesystemet som hjælpemiddelcentret og fysio- og ergoterapeuterne anvender).

Plejepersonalet kan bestille simple hjælpemidler til brug internt under indlæggelsen ved at oprette en opgave i portørbookingsystemet CSL, Dette gælder for badetaburet, toiletforhøjer, bækkenstol og gribetang, som udlånes personligt til patienten og skal afleveres inden udskrivelse. Derfor er det vigtigt at patientens cpr.nr. oplyses i rekvisitionen.

 

Akut behov for hjælpemidler udenfor Hjælpemiddelcentrets åbningstid:

Hjælpemiddelcentrets åbningstid er mandag- torsdag kl. 8-15.30, samt fredag mellem kl. 8 og 15.00

I tilfælde udenfor hjælpemiddelcentrets åbningstid (aften, nat og weekend) hvor der opstår et akut behov for hjælpemidler, som muliggør patientens mobilisering, kan afdelingen oprette en opgave i CSL, portørcentralen vil herefter være behjælpelig med at hente hjælpemidlerne i hjælpemiddelcentret.

Afdelingen skal samtidig sende en Best/Ord. til en fysio- eller ergoterapeut med henblik på evaluering af de udleverede hjælpemidler.

Fysio- og ergoterapeuterne vil den efterfølgende hverdag vurdere og tilpasse hjælpemidlerne.
 

Senge til hjemlån

Ordineres der plejeseng og madras i hjemmet efter udskrivelsen, kontakter ergoterapeuterne hjælpemiddelcentret på ###EMAIL###

HUSK at oplyse navn på patienten, samt fødselsdato, kontaktperson og dennes telefonnr., leveringsadresse, udlånsperiode og adgangsforhold, da sengen evt. skal leveres med trappemaskine.

 

Afsnitspakker:

Afdelingerne kan låne hjælpemidler som står fast i det enkelte afsnit, også kaldet afsnitspakker, så der til enhver tid forefindes de mest anvendte hjælpemidler til patienterne. Afsnitspakkerne tilpasses afsnittets behov.

Hjælpemidler i afsnitspakkerne skal forblive på afsnittet og må naturligvis ikke lånes med hjem af patienter.

Suppleringer eller ændringer til afsnitspakkerne kan ske via telefonisk henvendelse til hjælpemiddelcentret på ###TELEFON###.

 

Returnering

Internt udlån

Afdelingen sørger for at alle hjælpemidler, som patienten ikke låner med hjem, efter endt brug bringes til uren sengekælder, for at blive rengjort og dermed sikre en kontinuerlig recirkulering af hjælpemidlerne. Dette gøres ved at bringe hjælpemidlerne til afsnittets elevator eller anden aftalt placering hvor hjælpemiddelcentret, alle hverdage henter urene hjælpemidler til vask.

Hjælpemidler fra det enkelte afsnits egen afsnitspakke skal forblive i afsnittet (og dermed IKKE bringes ned i uren sengekælder) – afsnitspakkens hjælpemidler rengøres af rengøringspersonalet på afsnittet.

Eksternt udlån

Patienterne forpligter sig til at returnere alle lånte hjælpemidler til hospitalet.

Returnering af hjælpemidler kan ske alle dage fra kl. 08:00 til 21:45 i Informationen ved

hovedindgangen.

Hjælpemidlerne placeres i depotet til højre for Informationen, hvorfra hjælpemiddelcentrets

medarbejdere afhenter dem og bringer dem til vask.

Hjælpemidlerne kan også returneres på Amager Hospital alle dage fra kl. 07.00 til 22.45 i Informationen, hvorfra de transporteres til Hvidovre Hospital via intern kørsel.

I særlige tilfælde hvor patienten ikke selv kan forestå transporten af hjælpemidler til og fra Hospitalet, vil hjælpemiddelcentret stå for transporten.

Afleveres udlånte hjælpemidler ikke rettidigt, hjemkaldes de af hjælpemiddelcentret.

 

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Hjælpemiddelcentret har ansvar for indkøb, vedligehold og udlån, registrering og reparation af hjælpemidlerne, udbringning af bestillinger internt, samt eksternt udkørsel/afhentning efter behov. Hjælpemiddelcentret står også for udlån/leje af plejesenge til midlertidig brug i hjemmet.

 

Den behandlende fysio- eller ergoterapeut har ansvar for at patienten udstyres med, og instrueres i anvendelse af relevante hjælpemidler, samt at patienterne orienteres om betingelserne for lån af hjælpemidler, herunder returnering af de udlånte hjælpemidler.

Fysio- og ergoterapeuterne bestiller relevante hjælpemidler elektronisk fra hjælpemiddelcentret via DMS (stregkodesystem/hjælpemiddeldatabase som hjælpemiddelcentret og terapeuter anvender).

Ved udskrivelse af patienter bosiddende i Region Sjælland, Nordsjælland, Bornholm, Fyn og Jylland, er det fysio- og ergoterapeuternes ansvar at kontakte nærmeste hospital for udlån af de nødvendige hjælpemidler. Undtaget herfra er hjælpemidler til f.eks. CP-børn.

 

Plejepersonalet på afdelingerne har ansvar for at de udleverede hjælpemidler til patienten, forbliver hos den indlagte patient, samt at hjælpemidlerne efter endt brug, når patienten enten udskrives eller ikke længere har brug for hjælpemidlerne, sørger for at de urene hjælpemidler sendes til vask i uren sengekælder.

Det er plejepersonalets ansvar at informere hjælpemiddelcentret, hvis et hjælpemiddel skifter patient, da alle udlån er registeret på patientens cpr.nr., skal der foretages en omregistrering til den nye patients cpr.nr. i DMS.

Ved omregistreringen skal hjælpemiddelcentret oplyses om hjælpemidlets HMI - og løbenummer (stregkodenummer), samt cpr.nr. på den nye patient der skal have hjælpemidlet.

Plejepersonalet har ligeledes ansvaret for at få en fysio- eller ergoterapeut til vurderer, hvorvidt det omregistrerede hjælpemiddel bør tilpasses eller om der skal udleveres et andet til patienten. Dette skal ske inden det bruges til patienten.

 

Portørerne er ansvarlige for at udfylde registreringsskema med cpr.nr., samt HMI- og løbenummer, når der rekvireres hjælpemidler uden for hjælpemiddelcentrets åbningstid via CSL.

 

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Tilbage til top

Bilag

 

Tilbage til top