kontaktperson - lokal vejledning

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

 

Formålet med vejledningen er :

·        at patienten oplever kontinuitet i behandlingsforløbet

·        at patientforløbet koordineres effektivt

·        at patienten er velinformeret om sit forløb.

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

 

Målgruppen er alle behandlende læger, jordemødre, sygeplejersker, SOSU-assistenter og administrativt personale, ansat i Gynækologisk/Obstetrisk afdeling. Vejledningen anvendes i både ambulatorier og sengeafsnit, samt jordemoderkonsultationer og fertilitetsklinikken.

Patienterne skal vide, hvem de kan henvende sig til, ved spørgsmål til forløbet mellem kontroller.

Undtagelser:

Kvinder indlagt til fødsel skal ikke tildeles kontaktperson før de overflyttes til (eventuelt)  barselsophold.

Ultralydsafsnittet skal ikke tildele kontaktpersoner, da de gravide allerede har/får tildelt en kontaktjordemoder og eventuelt kontaktlæge, der er ansvarlige for forløbet.

Patienter til abortus provocatus < 12 uger tildeles ikke kontaktpersoner.

Ambulante kontakter i akutklinikken 218A og 537A tildeles ikke kontaktpersoner.

Tilbage til top


Definitioner

 

Behandlingsforløb: Undersøgelse, behandling, pleje og genoptræning.

Kontaktjordemoder: Jordemoder, der enten selvstændigt varetager kontaktpersonrollen for raske ukomplicerede obstetriske patienter eller varetager denne i samarbejde med en læge.

Kontaktlæge: Fortrinsvis speciallæge eller læge på bagvagtsniveau, men det kan også være en uddannelsessøgende eller intro-læge.

 

Plejeansvarlig kontaktperson: Sygeplejerske, social- og sundhedsassistent eller jordemoder, som har oparbejdet kompetence indenfor afdelingens speciale og patientgrupper.

Studerende kan godt varetage rollen som kontaktperson, men der skal desuden tildeles en fagperson fra plejegruppen da den studerende ikke kan stå alene.

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Bemærk vedr. OPUS:

Det er ikke muligt at tildele kontaktpersoner i en rekvisition. For at kunne tilføje kontaktpersoner, skal kontakten fremsøges i "patienter" og konteksten være et A (ambulant) eller et I (indlagt) forløb.

Der skelnes i vejledningen mellem ambulante kontakter og indlæggelser.

Funktionsbeskrivelse for kontaktperson:

Han/hun forventes at:

Det forventes ikke, at man som kontaktperson skal stå til rådighed døgnet rundt eller skal tilse patienterne dagligt.

 

Ambulante kontakter:

 

Jordemoderkonsultationerne:

De gravide tildeles ved første jordemoderbesøg en kontaktjordemoder. Det tilstræbes, at den gravide ser den samme jordemoder i konsultationen gennem graviditeten. Jordemoderen sætter en fortrykt label med navn, telefonnummer og træffetider på vandrejournalens side 2, samt informerer mundtligt den gravide hvad kontaktjordemoder indebærer. Konsultationsjordemoderen tilføjer sig som ambulant kontaktperson i OPUS. Ved jordemoderskfit (med undtagelse af vikarer), sætter den nye jordemoder sin label ovenpå den gamle på s. 2, og ændrer kontaktperson i OPUS.

Generelt for ambulatorier:

Til planlagte ambulante besøg udpeges en kontaktlæge. For gravide gælder dette også selvom hun allerede har fået tildelt en kontaktjordemoder (der varetager rollen for de ukomplicerede forløb). Lægen udleverer sit visitkort og patienten informeres mundtligt om kontaktlæge funktionen. Dette gælder for alle patienter, uanset om de planlægges til flere besøg eller ej.  

Obstetriske ambulatorier:

Den læge som patienten har været inde hos, skrives som udgangspunkt på som kontaktperson. Hvis lægen vurderer, at patienten skal have en anden lægefaglig kontaktperson, aftales dette mellem lægerne. Sekretæren der skriver journal, registrerer den lægefaglige kontaktperson i OPUS. Hvis det er en anden læge, end den der har dikteret notatet, skal det af diktatet fremgå hvem der skal registreres som kontaktperson.

Gynækologiske ambulatorier:

Den læge som patienten er inde hos ved 1. besøg, skrives som udgangspunkt på som kontaktperson. Hvis lægen vurderer, at patienten skal have en anden lægefaglig kontaktperson, aftales dette mellem lægerne. 

Sekretæren som skriver journalen, registrerer den lægefaglige kontaktperson i OPUS. Hvis det er en anden læge, end den der har dikteret notatet, skal det fremgå af notatet hvem der skal registreres som kontaktperson. 

 

Fertilitetsklinikken:

I fertilitetsklinikken tildeles patienterne en læge, som følger patienten i forløbet og bliver kontaktlæge. Navnet på kontaktlægen skrives på kontaktpersonkortet og udleveres til patienten. Patienten informeres desuden mundtligt om kontaktlæge funktionen. Fertilitetsklinikken udleverer i forvejen deres eget kort med telefonnumre til afsnittet og medicinering. Den lægefaglige kontaktperson skal desuden registreres i OPUS, af sekretæren der skriver journalen efter diktat.

 

Indlagte patienter:

Generelt for alle sengeafsnit (218, 412/426, 444):

Ved alle sengene skal der være en whiteboardtavle, hvorpå den lægefaglige kontaktpersons navn skal stå. Herudover skal plejepersonalet (sygeplejerske, SOSU assistent eller jordemoder) med ansvar for patienten i hver enkelt vagt, ind og hilse på patienten ved vagtens begyndelse og skal skrive sit navn på tavlen. På denne måde sikres, at både patienter og deres pårørende ved, hvem de skal henvende sig til med spørgsmål.

426/412:

Plejeansvarlig kontaktperson:

For indlagte patienter uden lægekontakt, udpeges en sygeplejerske, SOSU assistent eller jordmoder som kontaktperson.

Kontaktpersonen er den person, som tager imod patienten på indlæggelsesdagen og udfører indlæggelsessamtale. Dette registreres i OPUS, samt registreres på whiteboardtavlen.

Hvis det er en sygeplejestuderende/jordmoderstuderende, der tager imod patienten og udfører indlæggelsessamtalen, skal der også udpeges en sygeplejerske/jordmoder som kontaktperson.

Hvis patienten er indlagt i længere tid og der er behov for at udskifte kontaktpersonen (det kan være på grund af fremmøde, kompetencer eller lign), rettes det på whiteboardtavlen og patienten informeres.

Kontaktlæge:

Ved komplicerede forløb, hvor der er behov for en kontaktlæge, udpeges en obstetrisk bagvagt som kontaktlæge. Hvis patienten har haft et længerevarende forløb i svangre ambulatoriet, tilstræbes det, at det er den samme læge, der udpeges som kontaktlæge på 426/412

Sekretæren registrerer kontaktlægen i OPUS. 

 

218:

Elektive patienter

 

Kontaktlægen er den læge, der skal eller har operere(t) patienten. Det tilstræbes, at det er den samme læge, som har set patienten i ambulatoriet og har booket patienten til operationen. Patienten får udleveret lægens visitkort og informeres om, hvad kontaktlægeordningen indebærer. Sekretæren registrerer kontaktlægen i OPUS. 

Plejepersonalet som modtager patienten sørger for at skrive kontaktpersonen på whiteboardtavlen.

Akutte patienter

Ved de akut indlagte patienter med forventet indlæggelse > 48 timer (ex. hyperemesis og mastit) skal kontaktlægen udpeges på det førstkommende tavlemøde. Når der er fundet en kontaktlæge, skrives det ind i OPUS af sekretæren.

 

444 :

Hvis patienten har været tilknyttet svangreambulatoriet under graviditeten, fortsætter hun med at have den samme kontaktlæge. Der kan godt skiftes kontaktlæge, eller suppleres med en ekstra, hvis indlæggelsen formodes at vare længe, og det skønnes hensigtsmæssigt. Alle andre patienter tildeles en obstetrisk special læge ved førstkommende stuegang. Jordemoder på 444 tilføjer/skifter kontaktlægen i OPUS.

 

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Afdelingsledelsen og afsnitsledelserne er ansvarlige for, at medarbejderne kender og anvender vejledningen.

 

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 Sundhedsfaglig kontaktperson, tildeling, funktionsindhold og dokumentation

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

 

DDKM version 2 - 2.3.2

Tilbage til top


Bilag

 

Tilbage til top