Prøvetagning af navlesnors blod ved fødslen

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Vejledningen gælder alt klinisk personale i gynækologisk-obstetrisk afdeling

Tilbage til top


Definitioner

NS = navlesnor

 

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Rutinemæssig måling af  pH, SBE, ABE, PCO2,PO2, Hgb, HgbF, Glucose og Lactat på både arterielt og venøst navlesnors-(NS)-blod i forbindelse med fødslen af et levendefødt barn.

 

Generelt:

 

 

Ved vedvarende luft i prøvesprøjten ses - selv ved små mængder luft - ændringer i prøvesvarene, ligesom pulsation i uafklemt NS (ved sen afnavling) forårsager ændringer, når barnet påbegynder sin vejrtrækning. 

Prøvetagningsmetode:

I forbindelse med prøvetagningen har man som prøvetager og medhjælper fokus på at undgå stikskader og forurening med NS-blod - særligt når kanylen fjernes fra NS.

Detaljeret beskrivelse af blodprøvetagningen.

Benyt Safe PICO Aspirator (956-622) sprøjte

Validitet af korrekt blodprøvetagning

Vene-pH er > 0,02 højere end arterie-pH

Arterie-PCO2 er > 1 KPa højere end vene-PCO2

Ved samstemmende blodprøver anses blodprøven at stamme fra NS-venen og man forsøger igen at få en prøve fra navlesnorsarterien - evt fra dennes videres forløb på oversiden af placenta. I dette tilfælde må man regne med, at pH værdien er nogenlunde sikker, men de øvrige parametre ikke helt sikre. Både pH og SBE beksrives dog i journal og databasen.

 

 

 

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Afdelingsledelsen er ansvarlig for, at medarbejdere kender og anvender vejledningen 

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

DSOG: Sandbjerg Guideline: Intrapartal acidose - asfyxi (2010):

http://www.dsog.dk/

 

DSOG: Sandbjerg Guideline: Afnavling (2010):

http://www.dsog.dk/sandbjerg/Afnavling%20vejledning%20DSOG%20marts%202010.pdf

 

 

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

 

Tilbage til top


Bilag

 

Tilbage til top