Målgruppen er alle behandlende læger, jordemødre, sygeplejersker, sygehjælpere og SOSU-assistenter, ansat i Gynækologisk/Obstetrisk afdeling.
Skrivelse fra Sundhedsstyrelsen.
Vedlagte standard er et direkte afskrift af sundhedsstyrelsens reviderede vejledning af
20. November 2000.
J. nr. 807-30-2000.
Underskrevet af ###NAVN###.
Vejledning om kontrolforanstaltninger ved anvendelse af servietter, tamponer, duge, instrumenter m.v. i forbindelse med operationer.
På afdelinger, hvor der udføres operative indgreb, bør der foreligge en detaljeret instruks angående kontrolforanstaltninger ved anvendelse af optørringsmateriale, instrumenter m.v. i forbindelse med operationer. Formålet er at undgå, at materiale utilsigtet efterlades i operationsfeltet under operationen.
Af instruksen skal ansvarsfordelingen mellem operatører og det assisterende personale angående kontrolprocedure og deres gennemførelse klart fremgå. Operationspersonalet skal være instrueret i indholdet af instruksen, og den bør være let tilgængelig.
Servietter og duge skal være forsynet med røntgenfast materiale. Det henstilles, at tamponer m.v. ligeledes er mærket med røntgenfast materiale. Såfremt den ansvarlige overlæge anser det for nødvendigt, at ikke-røntgenfast optørringsmateriale tillige anvendes, påhviler det denne at udarbejde særskilt instruks for kontrolforanstaltninger ved anvendelsen.
Tamponer på operationslejet bør altid være monteret på tang. Servietter skal ophænges på servietstativet tydeligt adskilt fra det øvrige optørrende materiale.
Kontrol før og under operationen:
Den person, der er ansvarlig for instrumenteringen , er tillige ansvarlig for korrekt optælling af antal duge, servietter, tamponer m.v.
Før påbegyndelse af operationen skal alt fremtaget materiale optælles og det samme gælder, såfremt yderligere materiale tages i brug under operationen. Optællingen må ikke baseres på emballagens talangivelser alene, idet fejlleverancer er forekommet.
Før lukning af operationssåret skal alle fremtagne såvel brugte som ubrugte servietter, duge, tamponer, m.v. kontrolleres. Når kontroloptællingens resultat må anses for korrekt, meddeles dette operatøren, som herefter kan påbegynde lukningen af operationssåret.
Hvis den for instrumenteringen ansvarlige person afløses inden eller ved operationens afslutning, bør der foretages en kontroloptælling af fremtagne såvel brugte som ubrugte servietter, duge, tamponer mv. og afløsningen bør først foretages, når kontroloptællingen anses for korrekt.
Kontrol efter operationen:
Efter operationen er den for instrumenteringen ansvarlige person foretage yderligere en kontroltælling af alt materiale, herunder kontrol af om dette er intakt. Denne kontroltælling bør normalt finde sted, inden patienten forlader operationsstuen. Såfremt der konstateres uoverensstemmelse ved optællingerne, skal dette meddeles operatøren, der er ansvarlig for, at det videre fornødne foretages.
Kontrolansvarlig:
Den person, der har ansvaret for instrumenteringen ved en operation , har også ansvaret for, at de påbudte kontrolforanstaltninger udføres. Såfremt operatøren i forbindelse med en operation finder behov for afvigelser fra gældende regler og rutiner, og denne ikke forinden har foreskrevet særlige kontrolforanstaltninger, som den for instrumenteringen ansvarlige er instrueret i, har operatøren det fulde ansvar for kontrolforanstaltningerne.
Journalføring
Det skal af patientens journal fremgå, hvem der har været ansvarlig for instrumenteringen ved operationen.
Bortfald
Vejledende retningslinier af 3. januar 1984 for kontrolforanstaltninger ved anvendelse af servietter, tamponer, duge, instrumenter mv. i forbindelse med operationer bortfalder.
Afdelingsledelsen har ansvaret for at instruksen er tilgængelig for alle medarbejdere.
Behandlende læger, jordemødre, sygeplejerske, sygehjælpere og SOSU-assistenter har ansvaret for at kende og anvende instruksen.