Det er Amager og Hvidovre Hospitals mål til stadighed at planlægge og tilrettelægge arbejdet, så det kan udføres sikkert og sundhedsmæssigt forsvarligt for alle ansatte. I henhold til de særlige arbejdsmiljøregler har hospitalet fokus på at drage omsorg for den gravide medarbejder og bidrage til, at den gravide kan opretholde en så sund og normal arbejdsdag som muligt indtil det planlagte tidspunkt for orlov, samt forebygge fravær i videst muligt omfang.
Graviditetspolitikken skal være med til at skabe den gode arbejdsplads. Det er ikke kun den gravides arbejde, der påvirkes, men også arbejdsdagen for kolleger og ledelse. Det er derfor vigtigt, at alle er bekendt med, hvordan det daglige arbejde bedst koordineres, så der tages hensyn til en medarbejders og kollegas graviditet.
Dialogsamtale
Når lederen er orienteret om, at en medarbejder er gravid, skal lederen hurtigst muligt tage initiativ til en dialogsamtale med medarbejderen, og med udgangspunkt i tjeklisten til risikovurdering (bilag 1) vurdere de konkrete risici for den pågældende.
Med udgangspunkt i risikovurderingen foretages en kortlægning af den gravides arbejdsopgaver og arbejdsmiljøforhold. Der kan være behov for yderligere justeringer og flere samtaler i graviditetsforløbet.
Lederen har ansvar for at vurdere, om der er risiko for, at den gravide medarbejder er udsat for påvirkninger, der kan indebære en fare for graviditeten. Nogle af de påvirkninger, som specielt er aktuelle i forbindelse med graviditet er f.eks.:
Gravide ansatte med mere end én nattevagt om ugen har en øget risiko for ufrivillig abort. Gravide med mere end tre nattevagter i træk har desuden en øget risiko for forhøjet blodtryk og svangerskabsforgiftning.
Hvis det vurderes, at en risiko vil få negativ indvirkning på graviditeten, har lederen pligt til at:
Når den individuelle risikovurdering er udarbejdet, er det vigtigt, at de øvrige medarbejdere inddrages i eventuelle ændringer og justeringer i arbejdstilrettelæggelsen. Der tages således højde for hele personalesituationen, så der ikke skabes problemer og dårlige arbejdsmiljøforhold andre steder.
Aftalerne fra dialogsamtalen anføres i aftaleskemaet (bilag 2). Aftaleskemaet gemmes i personalesagen.
Drøftelse i LMU og arbejdsmiljøgrupper
Graviditetspolitikken drøftes i LMU og arbejdsmiljøgruppen med henblik på at kortlægge evt. særlige forhold i afdelingen.