Gymsal og behandlingslokaler

 

Der er daglig rengøring af Gymsal og behandlingslokaler.

 

Rengøringsselskabet udarbejder planer for alle lokaler i såvel den centrale Fysio- og Ergoterapi som i lokalterapierne. Oversigt over hvornår og hvor ofte, rengøring finder sted, er noteret på mærkater i dørkarmene. Rengøringsselskabet har definerede hygiejneniveauer, 1 – 5. Niveauet for det enkelte rum er ligeledes markeret med et nummer i dørkarmene.

 

 Eksempler på hygiejneniveauer: 

 

Niveau 2 f.eks. kontorer og grupperum

Rengøring og tømning af

Papirkurve x 1 ugentlig

Niveau 3 f.eks. behandlingsrum og GYM

Daglig rengøring af overflader incl. gulv,

håndvaske og større træningsredskaber

Niveau 4 f.eks. bassin, omklædnings- og baderum Daglig, grundig rengøring incl. gulve

 

 

AKUT RENGØRING: Rengøringsselskabet kontaktes på tlf: ###TELEFON### - alternativt kan afdelingens rengøringspersonale kontaktes.

Lokalterapierne

Rengøringsselskabet aftørrer dagligt inventar og større træningsredskaber. Gulvet vaskes én gang om ugen. Hygiejneniveau fremgår af mærkat i dørkarmen.


Hvis skabe ønskes rengjort, skal disse tømmes forinden.
Hvis mindre træningsredskaber fra skabene ønskes rengjort, skal de lægges frem på briksene. Dette aftales specifik med rengøringsleder- så ressourcer kan afsættes. 

Træningskøkken

Rengøringsselskabet rengør dagligt køkkenet, hovedrengøring aftales med rengøringsleder(###NAVN###) ###TELEFON### Terapeuterne tømmer skabe og skuffer inden da.

Særligt for træningskøkkenet i Børne ADL rummet:

Dette køkken er KUN til vurdering og træning af patienter. Man må altså IKKE selv tilberede eller varme mad i køkkenet ej heller opbevare madvarer i køleskab eller fryser. Man må altså ikke benytte vasken til opvask, ovn eller andet til privat brug.

Hvis man åbner fødevarer, skal der sættes label på med dato for åbning. Disse ligger ovenpå køleskabet.

Træningskøkkenet tjekkes jævnligt af kolleger fra Produktionskøkkenet i huset for at se, at hygiejnen er i orden.

Der må ikke fjernes service eller bestik fra træningskøkkenet.

Den ansvarlige ergoterapeut tjekker løbende datomærkning m.m.

Bassin og omklædningsrum

 

Teknisk afdeling udfører hver morgen målinger og kontrol af vandkvaliteten med hensyn til klorindhold og pH-værdi samt temperatur hvilket noteres i bog, som følges og ekstra kontroller tages ca. 1x mdr af naturstyrstyrlsen iht vejledning om kontrol med svømmebade:

https://naturstyrelsen.dk/media/nst/66835/vejledning_kontro_svoemmebade_9-4-2013.pdf

 

Hvis der i løbet af dagen sker ændringer, kan vi kontakte Teknisk afdeling (###NAVN### ###TELEFON###), som straks vil komme og se på det.

 

Bassinbund støvsuges man-ons-fredag om aftenen.

 

Reparation og vedligehold/ reparation af bassin – hver sommer

Hvert år i sommerferien lukkes bassin for brug i en periode til vedligeholdelse og reparation Varighed aftales med ###NAVN### kan være fra 1 til 5 uger.

 

Rengøring:

Der gøres dagligt rent i bassin og i omklædningsrummene.

Det aftales med rengøringsleder (###NAVN###) ###TELEFON### hvornår bassin er lukket og hvornår de kan gøre hovedrent i bassin og omklædningsrum.

 

Patienter aftørrer selv skabene indvendigt samt skabsnøglen efter brug.

 

Rengøring og kontrol af trænings og behandlings-redskaber

HVER gang: Patienten vejledes i rengøring af træningsredskaberne med en Wetwipe som en fast del af introduktion til betjening af redskaberne, dette gøres efter brug af hvert enkelt træningsredskab

 

De større træningsredskaber aftørres dagligt af rengøringsselskab

 

En gang om året foretages en sikkerhedskontrol af samtlige træningsredskaber, der er lavet aftale med firmaet: Technogym og Proterapi hvor der er lavet serviceaftale med

 
Ved fejl og mangler på træningsredskaberne sendes en håndværkerrekvisition hvori problemet beskrives. 

 

Behandlingsredskaber, så som KINETEC (albue og håndled Medikoteknisk udstyr: Apparatur nr: ###TELEFON###), LYMFEPRESS (Medikoteknisk udstyr: Apparatur nr: ###TELEFON###), Deep Oscillation, TNS, Bio-Feedback mm. aftørres efter brug af terapeuten med wetwipes.

 

Rengøring af Skinnekar

Ort.Kir. Hånd. Ergo

 

 

Skinnekar Medikoteknisk udstyr: Apparatur nr.: ###TELEFON### er placeret i ergoterapien ortopæd kirurgisk behandlingsrum Rumnr: 550.24.402

 

Rengøring:

Udstyret rengøres 1 gang om måneden. En medarbejder i ort.-kir.-hånd- ergo gruppen udpeges som ansvarlig for rengøring af udstyret. Karret tømmes og sprittes af udenpå og indeni. Karret genfyldes med destilleret vand.

 

Dokumentation af rengøringen: Den ansvarlige dokumenterer sine initialer og dato for rengøringen på dokumentationsarket ophængt på udstyret.

 

Rengøring af legetøj

Følger gældende regler i RegionH og på hospitalet.

Legetøj - rengøring, desinfektion - og sikkerhed ved RegionH

Rengøring af legetøj- AHH

Personalerum

Køleskabe i personalerum rengøres sidste onsdag i måneden af rengøringsselskabet.
Inden den aftalte rengøring skal køleskabet være tømt for indhold.