Onboarding af nye kollegaer i Fysio- og Ergoterapeutisk Afdeling

1. Formål 

Formålet er at sikre

  • At vores nye kollega føler sig ventet og velkommen
  • At vores nye kollega lærer arbejdspladsen at kende og finder sig godt til rette i den første tid
  • At vores nye kollega føler sig tryg og kompetent i at udføre arbejdsopgaver i dialog med blandt andet overterapeut og mentor

 

2. Målgrupper og anvendelsesområde

Målgruppen er alle de kollegaer, der skal være med til at sikre vores nye kollega får en god start i Fysio- og Ergoterapeutisk Afdeling på Hvidovre Hospital.

 

3. Definitioner

Onboarding tænkes i seks dimensioner 

  1. Kultur
  2. Resultater
  3. Netværk
  4. Regler
  5. Samarbejde
  6. Kompetencer

En undersøgelse af onboarding på Hvidovre Hospital viser, at nye kollegaer især savner introduktion til Kultur, Netværk og Resultater, så disse dimensioner skal der være særligt fokus på.

Onboarding inddeles i tre faser

  • Preboarding
    Tiden fra ansættelse til den første arbejdsdag
  • Introduktion
    Den første måned
  • Den lange mission
    Fra den første måned til det første år

Følgende kollegaer er involveret i enkelte eller flere faser i onboardingen

  • Overterapeut
    Har det overordnede ansvar for en god onboarding gennem alle faserne. Blandt andet ved at sikre og understøtte forventningsdialog og systematisk feedback
     
  • Mentor
    Skal hjælpe den nye kollega med at få udviklet de kompetencer, der er behov for, og sørge for at vedkommende føler sig velkommen og værdsat i arbejdsfællesskabet i alle onboardingsfaserne.
    Der er fokus er på det faglige, men også kultur, netværk og resultater
     
  • Buddy
    Er en ligesindede, der har ansvaret for at tage godt imod den nye kollega​​​ i den første uge eller to
     
  • Udviklingsterapeut
    Indkalder til enkelte introduktionsmøder i introduktionsfasen
     
  • TR, AMR og LMU
    Afholder forskellige introduktioner, kurser og e-læring i introduktionsfasen
     
  • Konsulent
    Indkalder til et enkelt møde i den første uge
     
  • Chefterapeut
    Afholder kaffeaftale indenfor det første halve år

 

4. Fremgangsmåde

Med udgangspunkt i undersøgelsen er der udarbejdet et Onboarding program for Fysio- og Ergoterapeutisk Afdeling, der skitserer hvem, der skal gøre hvad i hvilke faser.

 

Overterapeuten skal forud for den første arbejdsdag udfylde 'To-do-listen', hvor det blandt andet noteres, hvem, der skal være buddy og mentor. Derudover udfyldes 'Velkomstbrev' med praktisk information og sendes til den nye kollega.

I tiden efter første arbejdsdag har overterapeuten 'Fysio- og Ergoterapiens A-Z' til at sikre, at de vigtigste emner bliver gennemgået og vendt. 

Der skal i løbet af de første 2 måneder være en løbende forventningsdialog mellem den nye kollega og overterapeuten. Det handler om at have fokus på, at den nye kollega oplever at kunne levere resultater i den første tid. Derudover skal der være en systematisk feedback mellem overterapeut, mentor og udviklingsterapeut. Dette skal sikre, at onboardingen forløber, som den skal, og evt. tilrettes undervejs, hvis der er behov for det. 

'Tjekliste til P-sag' udfyldes af den nye kollega og overterapeuten i fællesskab, når den nye kollega er introduceret til alle punkterne. Denne underskrives af begge parter og vedlægges personalesagen.  

 

Onboarding programmet peger derudover ud i en række tjeklister, der skal følges af de andre involvederede kollegaer

Mentoren skal derudover, i samarbejde med overterapeuten, udarbejde en tjekliste over de(t) område(r), der skal gennemgås indenfor det specifikke speciale. 

 

5. Ansvar og organisering

Det er den nærmeste leders overordnede ansvar, at den nye kollega lærer arbejdspladsen at kende, finder sig godt til rette i den første tid og føler sig tryg og kompetent til at udføre sine arbejdsopgaver. De andre involverede kollegaer bidrager med deres viden og kunnen i henhold til tjeklisterne.

 

 

6. Bilag