Formålet er at sikre
Målgruppen er alle de kollegaer, der skal være med til at sikre vores nye kollega får en god start i Fysio- og Ergoterapeutisk Afdeling på Hvidovre Hospital.
Onboarding tænkes i seks dimensioner
En undersøgelse af onboarding på Hvidovre Hospital viser, at nye kollegaer især savner introduktion til Kultur, Netværk og Resultater, så disse dimensioner skal der være særligt fokus på.
Onboarding inddeles i tre faser
Følgende kollegaer er involveret i enkelte eller flere faser i onboardingen
Med udgangspunkt i undersøgelsen er der udarbejdet et Onboarding program for Fysio- og Ergoterapeutisk Afdeling, der skitserer hvem, der skal gøre hvad i hvilke faser.
Overterapeuten skal forud for den første arbejdsdag udfylde 'To-do-listen', hvor det blandt andet noteres, hvem, der skal være buddy og mentor. Derudover udfyldes 'Velkomstbrev' med praktisk information og sendes til den nye kollega.
I tiden efter første arbejdsdag har overterapeuten 'Fysio- og Ergoterapiens A-Z' til at sikre, at de vigtigste emner bliver gennemgået og vendt.
Der skal i løbet af de første 2 måneder være en løbende forventningsdialog mellem den nye kollega og overterapeuten. Det handler om at have fokus på, at den nye kollega oplever at kunne levere resultater i den første tid. Derudover skal der være en systematisk feedback mellem overterapeut, mentor og udviklingsterapeut. Dette skal sikre, at onboardingen forløber, som den skal, og evt. tilrettes undervejs, hvis der er behov for det.
'Tjekliste til P-sag' udfyldes af den nye kollega og overterapeuten i fællesskab, når den nye kollega er introduceret til alle punkterne. Denne underskrives af begge parter og vedlægges personalesagen.
Onboarding programmet peger derudover ud i en række tjeklister, der skal følges af de andre involvederede kollegaer
Mentoren skal derudover, i samarbejde med overterapeuten, udarbejde en tjekliste over de(t) område(r), der skal gennemgås indenfor det specifikke speciale.
Det er den nærmeste leders overordnede ansvar, at den nye kollega lærer arbejdspladsen at kende, finder sig godt til rette i den første tid og føler sig tryg og kompetent til at udføre sine arbejdsopgaver. De andre involverede kollegaer bidrager med deres viden og kunnen i henhold til tjeklisterne.
Referencer