Børn født præmaturt - ergoterapeutisk og fysioterapeutisk undersøgelse, behandling og genoptræning

1. Målgrupper og anvendelsesområde

Ergo- og fysioterapeuter der arbejder med pædiatri på Hvidovre Hospital. Instruksen beskriver procedurer for henvisning, undersøgelse og behandling af børn, der er født præmaturt på Hvidovre Hospital. Formålet er at sikre ensartethed og en evidensbaseret tilgang i forhold til ergo- og fysioterapeutisk behandling af præmature børn på Hvidovre Hospital.

2. Definitioner

  • FLACC: (Face, Legs, Activity, Cry og Consolability). Anvendes til smertevurdering af børn fra de er 2 mdr. eller til større børn uden tilstrækkeligt sprog. Smerten vurderes efter barnets adfærd inden for parametrene: Ansigtsudtryk, ben, aktivitet, gråd og trøstbarhed.  (1)
  • Brazelton: Brazelton State :Alle observationer og test bør udføres når barnet er i Brazelton State 3, 4 og 5. Brazelton State: 1: dyb søvn/stille søvn, 2: let søvn/aktiv søvn, 3: halvsovende/søvnig/døsig, 4: Er rolig og opmærksom, 5: aktiv opmærksom med åbne øjne og bevægelser 6: grædende (2).
  • Den canadiske referenceramme: Den ergoterapeutiske intervention baseres på den canadiske referenceramme: Canadian Model of Occupational Performance and Engagement (CMOP-E). CMOP-E beskriver ergoterapeuters syn på det dynamiske samspil mellem menneske, omgivelser og aktivitet gennem en persons livsforløb. Målet for den ergoterapeutiske intervention er at muliggøre de aktiviteter personen finder nødvendige og betydningsfulde. Dette muliggøres gennem klient-centreret praksis, som bygger på et ligeværdigt samarbejde mellem patient og ergoterapeut, baseret på den canadiske model for klient-centreret muliggørelse: Canadian Model of Client-Centered Enablement (CMCE). Den ergoterapeutiske intervention tilrettelægges ud fra den canadiske arbejdsprocesmodel: Canadian Practice Process Framework (CPPF) (3).
  • ICF-CY (International Classification of Functioning, Disability and Health. – Children and Youth): International Klassifikation af Funktionsevne, Funktionsevnenedsættelse og Helbredstilstand hos Børn og Unge er udviklet på grundlag af International Klassifikation af Funktionsevne, Funktionsevnenedsættelse og Helbredstilstand (ICF). Den er udformet for at kunne dokumentere karakteristika hos børn og unge og det omgivende miljø, som påvirker barnet (4).
  • ADL (Activity of Daily Living): ADL er en samlebetegnelse for en række forskellige hverdagsaktiviteter (5).
  • TIMP (The test of infant motor performance): Testen vurderer den posturale og selektive kontrol af bevægelser, der er nødvendige for motorikken i den spæde barnealder. Testen:
  1. Kan diskriminere mellem børn med varierende grader af risiko for ”poor motor outcome” og identificere hvilke børn, der har behov for fysioterapi
  2. Kan forudsige 12 mdrs. Motor performance. TIMP ved 3-4 måneders alderen kan forudsige noget om barnets udvikling. Børn, der scorer inden for normalområdet i 3 måneders alderen er med største sandsynlighed også normalt udviklede ved 12 måneders og i 4-5 års alderen
  3.  Er følsom over for effekt af fysioterapi til børn i høj risiko
  4. Kan vise progression over tid ved percentil kurve (6).

3. Fremgangsmåde

3.1. Henvisningsprocedure:

Aftaleanmodningen sendes til Fysio- og Ergoterapeutisk Afdeling afsnit 234/236med indikation for fysio- og ergoterapi.

Se vejledning: "Rekvirering af fysio- og ergoterapi".

 

3.2. Indikation for fysio- og ergoterapi:

Alle børn, der er født før uge 32 og som er født på eller overflyttet til Hvidovre Hospital efter fødslen henvises til fysio- og ergoterapi.

 

3.3. Restriktioner for behandlingen:

Behandlingsforløbet foregår i tværfagligt samarbejde, hvor den ordinerende læge har ansvaret for at klarlægge eventuelle forbehold, regimer eller lignende f.eks. grad af belastning, skinnebehandling, behov for ort. kir. tilsyn m.m.

 

3.4. Vurdering og undersøgelse:

Fysioterapeuten ser alle børn, der er født før uge 32, når barnet når GA 34. uge til sansemotorisk undersøgelse og vurdering samt vejledning ift. Forløb. Inden opstart orienterer ergo- og fysioterapeuten sig i barnets journal. Undersøgelsen tager udgangspunkt i en familiecentreret tilgang, herunder omgivelsernes betydning for mulighed for aktivitet og deltagelse i hverdagen (5).

Undersøgelsen er funderet i viden om børns normale udvikling i relation til barnets eventuelle skade og hvordan denne påvirker de daglige aktiviteter.

 

3.4.1. Aktuel funktionsevne:

Barnets funktionsevne afdækkes via observation og undersøgelse samt samtale med tværfaglige samarbejdspartnere og forældre/omsorgsgivere:

  • Forældrenes/omsorgsgivernes oplevelse af problematikken.
  • Forældrenes/omsorgsgivernes ressourcer og begrænsninger samt forventninger til behandlingen.
  • Deltagelse i interventionen
  • Afdækning af omgivelsernes muligheder og begrænsninger for aktivitet og deltagelse.
  • Kommunikation, ex.forældrenes/omsorgsgivernes forståelse af råd og vejledning i behandlingsforløbet.

 

Funktionel undersøgelse:

  • Smerter vurderes vha FLACC
  • Motorisk- og sensorisk funktionsniveau
  • Spontan motorik
  • Kontakt, opmærksomhed og samspil
  • Tonus og ledbevægelighed
  • Børn født før uge 32, ses når barnet er tre måneder korrigeret alder til TIMP test (7) hos fysioterapeuten.

 

3.4.2. Behandlingsmål og plan:

Der fastsættes behandlingsmål på kort- og lang sigt, hvor alle aspekter af ICF-CY, så vidt muligt, inddrages. Behandlingsmålene fastsættes ud fra en klientcentreret tilgang i samråd med forældrene/omsorgsgiverne og tværfagligt personale og revurderes løbende. På baggrund af de aftalte mål, planlægges den ergo- og fysioterapeutiske intervention.

  • De langsigtede behandlingsmål retter sig mod barnets kommende nødvendige og betydningsfulde aktiviteter og funktioner.
  • De kortsigtede mål retter sig mod årsagerne til aktivitetsproblemerne eller funktionsnedsættelser, ex. i relation til barnets funktions- og færdighedsniveau.

 

3.5. Behandling/genoptræning:

I den ergo- og fysioterapeutiske intervention tages der højde for fysiske, kognitive, sociale, affektive og kulturelle elementer af kroppens funktioner- og anatomi samt aktivitet og deltagelse eksempelvis kontakt mellembarn og forældre, mestring af smerter, interesse for at deltage m.m. Fokus er primært på aktivitet og deltagelse, individuel vejledning af forældre/omsorgsgiver ehåndtering, stimulering, lejring, skinnebehandling eller andet.

Ergo- og fysioterapeuten samarbejder med forældrene/omsorgsgiverne for at sikre, at vejledning og anbefalinger kan følges både under og efter interventionen. Dette for at optimere patientsikkerhed og genoptræningsforløbet mhp. at fremme barnets sansemotoriske udvikling

Børn indlagt på Afs. 427:

  • Råd og vejledning af forældre/omsorgsgivere ift. mestring.
  • Råd og vejledning af forældre/omsorgsgivere f.eks. ift. lejring, stimulering, håndtering, graduering af øvelser m.m.
  • Skinne, tape eller bandagebehandling(Se bilag)
  • Behandlingshyppighed: Alle børn født før uge 32 ses min. 1 x under indlæggelsen. Øvrige børn ses efter behov - typisk 2 x ugentligt.
  •  

Ambulante børn:

  • Råd og vejledning af forældre/omsorgsgivere ift. barnets udvikling.
  • Råd og vejledning af forældre/omsorgsgivere i relation til relevante hverdagsaktiviteter, der fremmer patientens funktionsevne.
  • Instruktion i samt vejledning i individuelt tilpassede øvelser
  • Behandlingshyppighed målrettes barnets behov og genoptræningspotentialet.

 

3.5.1. Instruktion/information til forældre/omsorgsgivere:

Der udleveres informationspjecer, øvelsesprogrammer mv. forældre/omsorgsgivere ved opstart i Ergo- og fysioterapien, der beskriver tilbud m.m. (se bilag).

 

3.5.2. Kriterier for afslutning af behandling/genoptræning:

Barnet kan afsluttes efter endt udredning, ved afsluttet behandling eller ved overgang til andet ergo- og eller fysioterapeutisk tilbud i primærsektoren.

 

3.6. Dokumentation:

Der dokumenteres i patientens journal efter hvert besøg (i vurderingsskema eller som et notat) ud fra de smarttexts/smartphrases, der er tilgængelige i Sundhedsplatformen. Smarttexts/smartphrases i Sundhedsplatformen imødekommer kravene fra SP-dokumentet ”Journalføring - vurdering og indhold".

Intervention registreres med SKS koder efter hver undersøgelse og behandling.

4. Ansvar og organisering

Ledelse og medarbejdere i Fysio- og Ergoterapeutisk Afdeling har ansvar for at kende og anvende instruksen (Præmaturitet - ergoterapeutisk og fysioterapeutisk undersøgelse, behandling og genoptræning - børn) i praksis. Derudover har afdelingsledelsen ansvar for at instruksen opdateres/revideres løbende.

5. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

  1. SP dokument. Smertevurdering - børn og unge
  2. Brazelton reference: https://www.centreforperinatalpsychology.com.au/states-of-alertness/
  3. Townsend E., Polatajko H. Menneskelig aktivitet II: en ergoterapeutisk vision om sundhed, trivsel og retfædighed muliggjort gennem betydningsfulde aktiviteter. Munksgaard Danmark. 2008
  4. ICF-CY: http://www.marselisborgcentret.dk/siteassets/viden-om-rehabilitering/icf/icf_og_icf-cy_-_en_dansk_vejledning_til_brug_i_praksis.pdf
  5. Andersen IV, Lauritzen GQ, Stokholm G. Børn, deres omgivelser, roller og aktiviteter. I: Andersen IV, Lauritzen GQ, Stokholm G, redaktion. Ergoterapi og børn – udvikling, aktivitet og deltagelse. 2. udgave. Munksgaard Danmark, 2010. s 15-43
  6. Timp: The test of Infant Motor Performance, https://thetimp.com/.​​​​​​

6. Bilag