Stres, forebyggelse og håndtering for de ansatte på Funktions- og Billeddi-agnostisk Enhed

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

 

FBE ønsker at forebygge arbejdsbetinget stress og tager stress alvorligt når det opstår. Vi arbejder målrettet og vedholdende for et godt psykisk arbejdsmiljø med fokus på arbejdsglæde og trivsel. Formålet er

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

 Alt personale ansat i FBE

Tilbage til top


Definitioner

Hvad er stress?

Arbejdsrelateret stress er en reaktion på forhold i arbejdssituationen.

Arbejdsforholdene er overvejende betinget af:

Stress kan opstå når der er ubalance mellem kravene i arbejdet og vores kompetencer og ressourcer. Jobusikkerhed, forandringer og uklarhed kan også forårsage stress. 

Det er ofte individuelt og forskelligt, hvad der fører til stress og hvordan man kan tage hånd om belastningen.

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Lokale retningslinjer:

Lokale retningslinjer skal medvirke til at:

Identificere:

Stress kan identificeres på to måder – via symptomer hos den enkelte eller gruppen, eller ved at spørge den ansatte. 

Der eksisterer en række specifikke fysiske, psykiske og adfærdsmæssige symptomer som kolleger, ledere og den enkelte selv bør være opmærksom på. Symptomerne er nærmere beskrevet i bilag 1. 

Stress opfattes meget individuelt fra person til person. Vi opfatter arbejdsbetinget stress som udtryk for et psykisk/fysisk ubehag på grund af for stort dagligt arbejdspres.

Man kan ikke på forhånd identificere hvilke belastninger, som kan føre til stress hos den enkelte medarbejder. 

Stress i afdelingen kan monitoreres ved Trivsel-OP, MUS-samtaler, sygefraværssamtaler, via aktive netværkspersoner samt opmærksomme kollegaer. 

Resultatet fra ovenstående skal tages alvorligt og kræver nærmere vurdering. Dette kan tages op ved personalemøder og skal medtages som fast punkt ved MUS-samtaler. 

Ved tegn på eller ytring om stress skal medarbejder og nærmeste leder tage en snak om grundlaget for stress og identificere eventuelle forhold i arbejdet, der kan ændres på.

Det skal understreges, at medarbejderen også selv tidligt i forløbet skal være opmærksom på stresssymptomer og problemidentificering.

 

Forebygge:

Der er en række faktorer der har stor betydning for et godt psykisk arbejdsmiljø. Det drejer sig om passende krav i arbejdet, indflydelse på arbejdet og anerkendelse. Arbejdet skal være meningsfuldt, forudsigeligt og der skal være mulighed for social støtte.

Det er også vigtigt, at der er tillid til hinanden, troværdighed, retfærdighed og respekt på arbejdspladsen. Disse faktorer er nærmere beskrevet i bilag 2.

Fysiske forhold kan også spille ind på stressoplevelsen.

Stress forebygges bedst ved løbende at have fokus på trivsel og arbejdsglæde.

Arbejdet med at fremme trivslen og forebygge stress foregår på flere niveauer – individ, gruppe, ledelse og organisation. 

Vi sikre trivsel og arbejdsglæde ved at være opmærksomme på kollegaers velbefindende. Vi skal støtte og uddanne hinanden og hjælpe med at prioritere arbejdsopgaverne. Vi skal sikre at vi har indflydelse på arbejdstilrettelæggelsen og hjælpe hinanden i dagligdagen. Ved arbejdstilrettelæggelsen skal der sikres at der er plads til pauser. Det skal være legitimt at tale om travlhed/stress. Ligeledes skal det sikres at der i oplæringssituationer er den fornødne tid, så alle medarbejdere føler sig trygge ved de arbejdsopgaver som skal udføres.

 

Håndtere:

Håndteringen af stress er et fælles ansvar på arbejdspladsen, hvor dialog og handling er vejen frem. Når stress forekommer, er det vigtigt at afdelingen kan håndtere det. 

Hvis en medarbejder ikke føler at kunne magte sine arbejdsopgaver skal vedkommende kontakte sin nærmeste leder, for at afdække problematikken og i fællesskab finde mulige løsninger. 

Det er vigtigt, at man som medarbejder udviser fleksibilitet og godt kollegaskab, for at støtte op om kollegaer, der føler sig ramt af stress.

Hvis man observere, at en kollega udviser stressadfærd er det god kollegial omsorg, at man gør sin leder opmærksom på dette. 

Lederne skal være synlige i dagligdagen, således at det er muligt for medarbejderen at henvende sig. Man kan også henvende sig til Arbejdsmiljørepræsentanten, Tillidsrepræsentanten og Netværkspersoner, som eventuelt kan  henvise til Falck Health Care. 

Ledelsen kan udvise støtte og opbakning overfor den stressramte ved samtaler, respekt og udarbejdelse af en handlingsplan for ændret arbejdstilrettelæggelse. Ved sygemelding grundet stress, håndteres dette som beskrevet i sygefraværspolitikken. 

 

Læring og opfølgning:

Den enkelte afdeling skal løbende følge op på forekomsten af arbejdsrelateret stress og vurdere om forekomsten giver anledning til at justere på den lokale indsats. 

Det lokale MED -udvalg skal løbende gøre status på hændelserne og vurdere om der er behov for justering af retningslinjerne.

 

Tilbage til top


Ansvar og organisering

 Enhedsledelsen har det overordnede ansvar for:

Enhedsledelsen har i samarbejde med L-MED ansvar for:

Medarbejderen har ansvar for:

Personaleafdelingen har ansvar for:

Lokal-MED godkender vejledningen og MED-systemet medvirker til implementering af denne.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

”Protokollat om indsats mod arbejdsbetinget stress”, som blev indgået i forbindelse med KTO-aftale og overenskomstforliget med Sundhedskartellet i 2005

Der henvises endvidere til Arbejdsmiljøenheden hjemmeside

Der henvises desuden til VIP-dokument: Sygefravær og raskmelding i forhold til sygemelding m.v., herunder håndtering af tilbagevending. Fravær på grund af Arbejdsskade kodes særskilt.

Skemaerne i bilag er udarbejdet med henvisning til Videncenter for Arbejdsmiljø samt NFA: Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Overordnede VIP-dokument: Stress, forebyggelse og håndtering

Tilbage til top


Bilag

Bilag 1.doc Specifikke fysiske, psykiske og adfærdsmæssige symptomer som man bør være opmærksom på.

Bilag 2.doc Faktorer af stor betydning for et godt psykisk arbejdsmiljø "De 6 guldkorn og 2 diamanter"

 

Tilbage til top