Isolation, billeddiagnostik af patient i

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

At sikre, at patienter i isolation håndteres korrekt før, under og efter en billeddiagnsotisk undersøgelse, så andre patienter og personale ikke bliver smittet.

Målgrupper og anvendelsesområde

Gælder for alle patienter, der er i isolation og skal have udført en billeddiagnostisk undersøgelse.

Alt personale, der udfører en patientrettet procedure i forbindelse med en billeddiagnostisk undersøgelse, fra henvisningen udarbejdes til patienten er retur på sin afdeling.

###TABEL_1###

 

Definitioner

Fremgangsmåde

Henvisning til billeddiagnostik:

På henvisningen skal det altid fremgå, at patienten er i isolation og isolationsårsagen jf. Isolation - kontaktsmitte og dråbesmitte . Desuden skal der på henvisningen være et telefonnummer til henvisende afdeling, så personalet i Radiologisk Sektion/Røntgenafdelingen kan ringe ved behov.

 

Specifikt  for HVH:

Når henvisningen er sendt: Ring og gør opmærksom på, at I har sendt en henvisning på en isoleret patient. Det aftales, hvornår patienten kan blive undersøgt.

Thorax og knogleundersøgelser- ring 2 5263 alle dage hele døgnet.

Ved lægekrævende undersøgelser, hvor vagthavende radiolog er kontaktet, skal denne gøres opmærksom på, at patienten er isoleret.

 

Specifikt for AMH

Henvisende afdeling kontakter Røntgenafdelingen, når isolationspatienten er klar til undersøgelse. Røntgenafdelingen arrangerer derefter transport til patienten. Alle dage, hele døgnet- ring 2 8591

Ved lægekrævende undersøgelser, hvor vagthavende radiolog er kontaktet, skal denne gøres opmærksom på, at patienten er isoleret.

 

For alle

Undersøgelsestidspunkt:

Det er ALTID personalet i Radiologisk Sektion/Røntgenafdelingen, der bestemmer, hvornår patienten må køres til undersøgelsesrummet.

Det er ikke et infektionshygiejnisk krav, at patienten er sidst på dagsprogrammet jf. Isolation - kontaktsmitte og dråbesmitte

 

Bestilling af portør

Alle patienter, der er isolerede, SKAL følges/køres af en portør/andet personale jf. Isolation - kontaktsmitte og dråbesmitte- også selv om patienten selv kan gå, eller pårørende kan køre med patienten.

Personalet i Radiologisk Sektion/Røntgenafdelingen bestiller portør som vanligt i CSL-portørsystemet. I portørsystemet SKAL Radiologisk Sektions/Røntgenafdelingens personale skrive, at patienten er isoleret og isolationsårsagen.

 

Forberedelse på sengeafdelingen jf. Isolation - kontaktsmitte og dråbesmitte

  • Patienten skal være iført rent tøj fra samme dag.
  • Sengen skal være synlig ren med rent sengelinned indenfor de sidste 24 timer. Sengehest og sengegavl desinficeres med det desinfektionsmiddel, der er afkrydset på isolationsskiltet på døren.
  • Ved transport i kørestol, skal denne være ren og håndtag desinficeres inden transport.
  • Patienten skal så vidt muligt have udført håndhygiejne, før sengestuen forlades. Hvis patienten er isoleret for Clostridium difficile eller Norovirus, udføres håndvask efterfulgt af hånddesinfektion.
  • Har patienten infektion i luftvejene, skal patienten bære kirurgisk maske under transporten.

 

I Radiologisk Sektion

  • Undersøgelsesrum og betjeningspult gøres klar, til aktuelle patient.
  • Patienten køres direkte ind i undersøgelsesrummet. Det aftales med portør om denne venter, eller der skal bestilles en ny portør via CLS-portørsystemet. 
  • Personalet iføre sig værnemidler, der kræves for infektion af den specifikke mikroorganisme- se skema i iso-vognen.
  • Undersøgelsen udføres som vanligt.
  • Patienten forlader ikke undersøgelsesrummet før denne køres retur til afdelingen. Skal patienten medbringe spidsglas eller seddel til stamafdelingen, skal det lægges i en pose, der hænges på sengens hovedgærde jf. Isolation - kontaktsmitte og dråbesmitte.
  • Der foretages desinficerende rengøring før næste patient jf. Isolation - kontaktsmitte og dråbesmitte.
    • Normalt kan desinficerende rengøring af alle kontaktpunkter inklusive apparatur og IT-udstyr udføres af personalet i rummet. Fjern fx lejepapir og hovedpudebetræk, mens du stadig er iført de brugte værnemidler. Tag overtrækskittel og handsker af, foretag håndhygiejne, fjern visir/briller, håndhygiejne og tilsidst fjernes masken. Rengør da først med grøn klud og dernæst med desinficerende klude (sprit eller klor afhængig af mikroorganismen, patienten er isoleret for). 
    • Ved større forureninger, med sprøjt og stænk til rummet og inventar eller hvis patienten har forurenet rummet på anden vis (opkast mm.), udføres desinficerende rengøring af rengøringspersonalet, OBS: Radiograferne udfører selv desinficerende rengøring af apparatur, leje/vægstativ og IT-udstyr.  Specielt for klinisk MR-afsnit 340: Rengøringspersonalet  SKAL have gennemgået MR-safetykursus niveau 1 og have udfyldt et MR-kontrolskema, for at foretage slutrengøring i MR-afsnittet.
    • Bestilling af akutrengøring eller isolationsrengøring foretages i CSL-bookingsystemet. Er CSL nede kan rengøring bestilles på telefon 2 3564- Guideline til afdelingerne version 10 rengøring 17.11. 2020.pdf

 

Ansvar og organisering

Personale, der henviser/udarbejder en henvisning til en billeddiagnostisk undersøgelse.

Personale, der forbereder patient på at komme til Radiologisk Sektion

Personale, der transporterer patient mellem stamafdeling og Radiologisk Sektion

Personale, der udfører den billeddiagnostiske undersøgelse

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag