08.1.Reg.H. Uddannelse og oplæring

Formål

Målgruppe og anvendelsesområde

Fremgangsmåde

Ansvar og organisering

Definitioner

Referencer

Bilag/links

Ændringskommentarer

 

 

Formål

At indarbejde og dokumentere introduktion, oplæring, efter- og videreuddannelse for alle personalegrupper.

Alle personalegrupper skal vedligeholde deres faglige viden og kompetence både teoretisk og praktisk.

 

Målgruppe og anvendelsesområde

Denne vejledning gælder for klinisk fysiologisk/nuklearmedicinske afdelinger i RegionH.

 

Fremgangsmåde

###TABEL_1###

 

  1. Det enkelte hospitals direktion har ansvar for at der forefindes undervisning i brandbekæmpelse, hjertestopbehandling og håndhygiejne. Afdelingens ledelse har ansvar for at alle nyansatte deltager heri.

 

  1. Afdelingens ledelse udarbejder introduktionsprogram, der som minimum indeholder:

Etik og patientkontakt
Arbejdsmiljø og sikkerhed
Patientsikkerhed
Kvalitetshåndbog
Registrering af utilsigtede hændelser og afvigende hændelser
Forholdsregler vedrørende graviditet og amning 1)
Relevante IT-programmer

 

  1. Læger: Den lægelige uddannelsesansvarlige udarbejder oplæringsprogrammer for læger i uddannelsesstillinger, jævnfør Sundhedsstyrelsens anbefalinger 2).

Fysikere: Afdelingens ledelse udarbejder sammen med ansvarlig fysiker de nødvendige oplæringsprogrammer3).
 

Afdelingens ledelse har ansvar for, at der udarbejdes relevante oplæringsprogrammer for: 1)

Bioanalytikere, sygeplejersker, radiografer m.fl.:

Programmet skal som minimum indeholde:

Oplæring i injektionsteknik 1)
Brug af radioaktive kilder
Håndtering af lægemidler, radioaktive og ikke-radioaktive
Nuklearmedicinske og fysiologiske undersøgelser
Dosimetri
Brug af medikoteknisk udstyr
Kvalitetssikring

 

Personale, der arbejder med medicinske røntgenanlæg, og som ikke har en relevant uddannelse/efteruddannelse/erfaring, skal gennemgå et af Sundhedsstyrelsen godkendt relevant kursus.4)

 

Sekretærer: Programmet skal som minimum indeholde booking, arkivering og svarafgivelse.
 

Øvrigt personale oplæres efter behov.

 

  1. Den årlige MUS foregår mellem medarbejder og nærmeste overordnede, jævnfør organisationsdiagrammet. Under MUS vurderer leder og medarbejder i fællesskab den enkeltes ønsker og behov for efter- og videreuddannelse 1). Alle medarbejdere skal løbende ajourføre deres brand-, hjertestop- og håndhygiejne-kursus, i henhold til hospitalets/Regionens retningslinier.

 

  1. Afdelingens ledelse udarbejder en plan for alle faggruppers behov for styrkelse af faglig viden og kompetencer.                   

 

Dokumentation

Der skal foreligge dokumentation for personalets introduktion, oplæring, efter- og videreuddannelse samt vedligeholdelse af faglig viden både teoretisk og praktisk 5).

Der skal foreligge dokumentation for deltagelse i brand- og hjertestopkursus samt håndhygiejnekursus.

 

Dokumentationen arkiveres ifølge den enkelte afdelings dokumentstyring og revideres en gang årligt i forbindelse med MUS samtaler.

 

Ansvar og organisering

Det centrale kvalitetsstyringsudvalg under SFR har ansvar for at udarbejde og vedligeholde denne vejledning.

SFR har ansvar for godkendelse af denne vejledning.

Afdelingens ledelse har ansvar for at realisere denne vejledning.

Alle ansatte har pligt til at følge denne vejledning.

 

Definitioner

MUS: Medarbejderudviklingssamtale.

SFR: Sundhedsfagligt Råd.

Det centrale kvalitetsstyringsudvalg: Arbejdsgruppe nedsat af Sundhedsfagligt råd. Gruppen består af minimum en repræsentant fra hver af de fem klinisk fysiologisk/nuklearmedicinske afdelinger i RegionH, deraf mindst en speciallæge.

 

Referencer

1) BEK 669 af 01/07/2019 §45

2) BEK 96 af 02/02/2018 om uddannelse af speciallæger

3) BEK 1252 af 11/11/2010 om uddannelse af hospitalsfysikere

4) BEK 671 af 01/07/2019 §13, Bilag 6  

5) BEK 993 af 07/08/2007 om håndtering m.v. af radioaktive lægemidler på sygehuse §4 stk. 3

 

Bilag/links

Ikke relevant

 

Ændringskommentarer

###TABEL_2###