Målgrupper og anvendelsesområde
Formålet med denne instruks er at sikre en klar procedure for, hvorledes efterlysning af forsvundne patienter igangsættes, og hvorledes eftersøgningen effektueres på Amager og Hvidovre Hospital.
Instruksen gælder for alle afdelinger på Amager og Hvidovre Hospital.
Instruksen omfatter patienter:
- som befinder sig i hospitalets varetægt (er registreret som indlagte) og som på grund af alder, psykiske eller fysiske tilstand ikke forventes at kunne tage vare på sig selv.
- som er i et udrednings- eller behandlingsforløb og som vil risikere alvorlig helbredsforringelse ved, at denne afbrydes
Instruksen omfatter ikke:
- patienter, som selv ønsker at forlade hospitalet, og for denne kategori skal efterlysning ikke iværksættes, såfremt de af en sundhedsfaglig person er blevet vurderet som værende i deres habituelle tilstand og skønnet fuldt at kunne tage vare på sig selv
- besøgende og pårørende
- personale
Tilbage til top
Definitioner
Forsvundne patienter: er patienter, der på et givet tidspunkt konstateres for savnede.
Tilbage til top
Fremgangsmåde
Forebyggelse af, at patienter forsvinder
Det er vigtigt, at kunne identificere patienterne korrekt. Patienter udstyres derfor med identifikationsarmbånd på håndled.
Risikopatienter bør om muligt placeres på sengestuer tæt på personalekontorer, personale rum m.v. for at lette opsynet.
Alle hændelser hvor efterlysning af forsvundne personer har fundet sted, skal indberettes som utilsigtede hændelser (UTH).
Eftersøgning af forsvundne patienter:
Fase 1. Afdelingsvendt eftersøgning
Hvis en patient savnes i en afdeling, iværksættes en eftersøgning på et niveau kaldet fase 1, efter følgende plan:
- Orienter øvrigt personale i afdelingen.
- Gennemsøg alle afdelingens stuer og rum (inkl. toiletter, birum og depoter og udendørs areal ved ikke aflåste terrændøre).
- Hvis pkt. 2 ikke giver resultat: Tilkald vægter/Portørcentralen via tlf. ###TELEFON### og ###TELEFON### på Hvidovre Hospital og via tlf. ###TELEFON### og ###TELEFON### på Amager Hospital med henblik på orientering af naboafdelingen på samme etage (patienter tager ofte fejl af afdelingerne).
- Afdelingen giver en udførlig beskrivelse af patienten (ANVEND sikker mundtlig kommunikation):
- Sidst set
- Navn
- Afdeling
- Køn
- Alder
- Højde
- Kropsbygning
- Hårfarve og længde
- Særlige ting såsom briller, skæg
- Særlige kendetegn, gangart m.v.
- Tøj beskrives oppefra og ned, og indefra og ud
- Medbragte ting
- Kan vedkommende genkendes - in natura/via foto
- Lyder patienten sit navn
- Sindstilstand (konfus/dement)
- Til fare for sig selv?
- Andre karakteristika
Vægter/Portørcentral sikrer i samarbejde med ansvarshavende sygeplejerske, at naboafdelingen iværksætter en tilsvarende eftersøgning af patienten i egen afdeling efter pkt. 1-2.
Giver denne eftersøgning heller ikke positivt resultat efter MAX 20 min., fortsættes med eftersøgning på fase 2 niveau. Denne proces bør speedes op under hensyntagen til vejrlig, specielt temperaturen.
Fase 2. Hospitalsvendt eftersøgning
Eftersøgningen udvides til at omfatte hele hospitalet efter følgende plan:
- Kontakt vægter/Portørcentralen via tlf. ###TELEFON### og ###TELEFON### og på Amager Hospital via tlf. ###TELEFON### og ###TELEFON### og gentag beskrivelse af patient og situationen efter det under fase 1. pkt. 4 anførte.
- Vægter/Portørcentralen iværksætter systematisk gennemgang af vandrehal, parkeringsarealer og hospitalets udendørsarealer med stamafdelingen som centrum. Husk at tage hensyn til vejrlig (temperaturen).
- Afdelingen har mulighed for via CSL (Portørbestillingssystem), at oprette en servicemeddelelse med efterlysning af forsvunden patient.
- Giver eftersøgningen ingen resultater efter yderligere max. 40 minutter, kontakter stamafdelingen de pårørende til patienten, for at afklare om:
- Patienten er taget hjem eller til slægtninge.
- Pårørende har nogen formodning om, hvor patienten kan befinde sig.
Fase 3. Offentlig eftersøgning
Giver efterlysningen efter fase 2 ikke resultat, kontakter stamafdelingen:
- AKC (Akut Koordinations Center) på AHH på tlf. ###TELEFON###, giver en udførlig beskrivelse af patienten (se ovenfor under fase 2), samt kort orientering om den forudgående hospitalsvendte eftersøgning. Navn og tlf. på afdelingens kontaktperson oplyses
- AKC kontakter politiet på tlf. 114 med henblik på politimæssig eftersøgning af den forsvundne patient
- AKC præciserer situationens alvor og beder politiet oplyse, hvad de sætter i gang
- AKC beder politiet give situationsrapporter til AKC
- AKC giver løbende tilbagemeldinger til afdelingens kontaktperson, der ligeledes opdaterer AKC, hvis der indkommer nye oplysninger
- Kontaktpersonen i stamafdelingen informerer egen afdelingsledelse om situationen.
Forsvundnes genkomst - afmelding af eftersøgning
Hvis/når den forsvundne patient bliver fundet, afmelder den efterlysende afdeling eftersøgningen til alle de instanser, der tidligere er kontaktet vedrørende patientens efterlysning, herunder i CSL.
Ansvar og organisering
Servicechefen på Amager og Hvidovre Hospital er ansvarlig for instruksen.
Afdelingsledelserne er ansvarlige for at instruksen implementeres og følges på hospitalet.
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Ingen
Tilbage til top
Tilbage til top
Bilag:
Alarmeringsinstruks AMH
Alarmeringsintruks HVH