Personale, patienter, pårørende og gæster på operationsafsnit, Dagkirurgisk Afdeling 141 Hvidovre Hospital
Formål:
At begrænse smitterisiko for patienter, pårørende, personale og gæster i Dagkirurgisk Afdeling Hvidovre Hospital.
At beskrive retningslinjer for påklædning og adfærd i Dagkirurgisk Afdelings operationsafsnit, med hensyntagen til de hygiejniske retningslinjer fra Statens Serum Institut omhandlende infektionshygiejne til peroperative patienter. (se link)
At beskrive hvilke hygiejniske forholdsregler man bør og skal overholde i forhold til adfærd og påklædning både indenfor og udenfor operationsstuen.
Nosokomiel infektion: En infektion, som eksempelvis patienter, personale og gæster pådrager sig i forbindelse med diagnostik, behandling, pleje rehabilitering eller andre former for ydelser som tilbydes organisationen.
Kontaktsmitte: Omfatter både direkte person til person kontakt og indirekte via utensiler, udstyr og fælles kontaktflader. Smitstof kan via indgangsport på hud eller slimhinde trænge ind og forårsage infektion. Kontaktsmitte er den hyppigste smitteform i hospitaler.
Blodbåren smitte: Kontaktsmitteform som via læderet hud eller slimhinde overfører virusinfektion fra blodbanen til modtagelig patient. Smitten kan opstå i forbindelse med stik/skære uheld, inficeretde blodtransfusioner eller i forbindelse med seksuel kontakt
Postoperativ dyb sårinfektion: Er en infektion opstået i forbindelse med det primære indgreb. Infektionen er enten beliggende dybere end hud og subcutis, eller omkring indsat implantat, og involverer dybere liggende væv. Ved registrering af infektioner i Danmark anbefales at infektionen medtages, såfremt infektionen indtræder inden for 30 dage efter invasive indgreb uden indsættelse af implantat og op til et år efter invasive indgreb med indsættelse af implatnat.
Infektionsfølsom kirurgi: Er større fodkirurgi (f.eks atrodeser og alloplastikker) samt atroskopiske indgreb hvor der anvendes graft (Rotatocuff og ACL) og andre operationer, som vurderes til at være infektionsfølsomme.
Det er tilladt at hjælpe hinanden med at huske på uniformsetiketten.
Generelt for færden i Dagkirurgisk Afdeling
Adfærd på operationsside/stuer for personale, patienter, pårørende og gæster:
Adgang til Dagkirurgisk Afdelings operationsafsnit/stuer søges begrænset mest muligt og alle med adgang, skal være bekendt med, og overholde de retningslinjer, der er fastlagt.
Personer der har uddannelsesmæssige godkendte og fastlagte aftaler om uddannelsesophold: Læger, sygeplejersker, medicinstuderende, sygeplejestuderende, jordmoderstuderende og redderelever, skal være bekendt med indholdet i denne instruks.
Praktikanter modtages normalt ikke. Afvigelser herfra kræver afdelingsledelsens tilladelse samt en ansvarlig kontaktperson, der er ansvarlig for praktikantens forløb. Praktikanter må kun observere, de må ikke være klædt om i steril eller assistere ved operationer. Det er kontaktpersonens ansvar, at praktikanten er bekendt med indholdet i denne instruks, inkl. krav om overholdelse af tavshedspligten.
Alle gæster skal altid følge anvisninger de modtager fra stampersonalet på 141 vedrørende adfærd på operationsstuen.
Der må ikke tags billeder eller filmoptagelser til privat brug på afdelingen, dette gælder både gæster og medarbejdere.
Pressen har ikke adgang til operationsafdelingen. Kun i enkeltstående situationer, hvor hospitalsdirektionen og afdelingsledelserne har givet tilladelse, og hvor der er indhentet accept af eventuelt involveret personale og patienter, har pressen adgang.
Infektionshygiejnisk adfærd på operationsstuen består af mange faktorer. Disse har alle betydning for mængden og afgivelsen af partikler til omgivelserne, hvilke kan have indflydelse på de postoperative sårinfektioner. Et øget antal personer på operationsstuen og et øget antal døråbninger øger antallet af partikler i luften, men det er ikke påvist at mindre trafik nedsætter antallet af sårinfektioner.
Personaleadfærd i operationsafsnit/operationsstuer:
Adfærd for pårørende og gæster på operationsstuen:
Beklædning på operationsstuen:
Som en del af den generelle aseptik på operationsstuen er det ønskeligt at have lav forekomst af kim i luften på operationsstuen. En korrekt arbejdsbeklædning kan medvirke til at nedsætte antallet af bakteriebærende partikler i luften forårsaget ved afgivelse af hudceller og mikroorganismer som afgives fra personalets hud. Retningslinjer for arbejdsdragt for personale ansat i Region Hovedstaden
Personale:
Operationshue og kirurgisk maske:
Operationshuens og maskens opgave er at opfange henholdsvis hudpartikler og dråber fra personalemedlemmet og derved nedsætte risikoen for at organismer fra operationspersonalet forurener operationssåret eller omgivelserne.
Sterile handsker:
Handsker anvendes af operationsteamet for at forebygge smittespredning fra operationsteamets hænder til patienten, og forhindre forurening af operationsteamets hænder fra patientens blod og sekrtet og ekskreter. Operationshandsker anvendes som en steril barriere mellem patient og personale. Brug af dobbelthandsker nedsætter risikoen for perforation af inderhandsker, men der er ingen dokumentation for at dobbelthandsker nedsætter risikoen for postoperative infektioner.
Håndhygiejne og usterile handsker:
Fodtøj:
Smykker:
Personalets smykker, ure og ringe må ikke anvendes på hænder eller underarme.
Eventuelle andre smykker må ikke komme i kontakt med omgivelserne.
Operationsbeklædning til patienten:
Tekstiler som anvendes i sundhedssketoren, herunder patientens beklædning, kan være reservoir for patogene mikroorganismer og kan dermed være medvirkende årsag til smittespredning.
Omklædning af patienter i Dagkirurgisk afdeling 141 juni 23.pdf
Pårørende og gæster:
Kirurgisk håndvask:
Skal udføres før dagens første operation, samt når der har været risiko for/eller der er sket synlig forurening af hænder, håndled eller underarme mellem to på hinanden følgende operationer. Kirurgisk håndvask
Fremgangsmåde:
Kirurgisk hånddesinfektion:
På operationsstuen anbefales det at dispensere med hånddesinfektionsmiddel er opsat så de nemt kan anvendes af anæstesipersonale, personale på gulvet og evt. andet relevant personale.
Hygiejniske forholdsregler ved operation af patienter med multiressistente bakterier:
Der henvises til Dagkirurgisk VIP MRSA patienter i Dagkirurgisk Afdeling
Bortskaffelse af affald:
Der henvises til regler for affaldshåndtering for Amager/Hvidovre Hospital Affaldshåndtering i Region Hovedstaden
Afdelingsledelsen er ansvarlige for at implementere vejledningen.
Den enkelte medarbejder er ansvarlig for kendskab til vejledningen og for at overholde de givne retningslinjer.
På operationsstuen er det teamets fælles ansvar, at retningslinjerne følges.
Både afdelingsledelsen og den enkelte medarbejder er ansvarlig for, at vejlede gæster, patienter og pårørende i overholdelse af retningslinjerne for adgang og adfærd i Dagkirurgisk Afdeling.
Nationalehygiejniske Retningslinjer - Det præ-,per- og postoperative område
Statens Seruminstitut