Krænkelser, herunder mobning og chikane-forebyggelse og håndtering på Dagkirurgisk Afdeling

1. Målgruppe og anvemdelsesområde

 

Denne instruks er gældende for alle ansatte i Dagkirurgisk Afdeling Amager/Hvidovre Hospital.

Instruksen omhandler de ansattes indbyrdes forhold.

Krænkelse, chikane mv fra patienter og pårørende betragtes som psykisk vold og er ikke omfattet denne instruks.

Formål:

Formålet er at beskrive forebyggelse og håndtering af krænkende handlinger, herunder mobning og chikane på Dagkirurgisk Afdeling.

At udvikle en kultur, hvor krænkelser, mobning og chikane aktivt forebygges.

At sikre at Dagkirurgisk Afdeling er en arbejdsplads fri for krænkelser.

At beskrive at krænkelser herunder mobning og chikane er respektløs og uacceptabel adfærd som ikke tolereres.

At krænkende adfærd er uværdig, og et fælles anliggende at stoppe.

 

2. Definitioner

Krænkende handlinger er en samlet betegnelse for mobning, seksuel chikane og andre måder, som krænkelser kan forekomme på i arbejdet. 

Det er den enkeltes oplevelse af de krænkende handlinger, der er centralt. Risikoen for helbredsforringelse afhænger af grovheden, varigheden og hyppigheden af handlingerne. Det kan være enkeltstående særligt grove handlinger, eller handlinger der har en vis varighed eller hyppighed samt en kombination heraf.

Nendestående beskrivelser er den generelle definition af krænkelser, mobning og chikane.

 

Hvad er krænkelser? 

Der er tale om krænkende handlinger, når en eller flere personer groft eller flere gange udsætter andre personer for adfærd, der af disse personer opfattes som nedværdigende.

Krænkelser, mobning og chikane kan handle om konflikter ansatte imellem, mellem ansatte og ledere, samt ledere imellem, og kan også komme til udtryk ved forfølgelse af en kollega eller leder.

Krænkelser kan forekomme på mange måder, f.eks bagtalelse eller sladder, nedgørelse eller chikane. Krænkelser kan også have seksuel karakter.

Ofte er det uløste konflikter eller trivselsproblemer, der udløser krænkelser.

F.eks. er drillerier, der af begge parter opfattes som godsindede eller enkeltstående konflikter ikke krænkelse. En enkelt ubehagelig handling eller krænkende bemærkning er heller ikke krænkelse, men det kan stadig være nødvendigt at reagere på sådanne hændelser.

Krænkelser kan forekomme som ligebyrdige konflikter, ved en generel krænkende kultur, eller miljø, eller på en uforudsigelig måde.

 

Ansvar:

Arbejdet med at undgå mobning og chikane er et fælles ansvar. Det er derfor vigtigt, at alle ansatte bidrager konstruktivt i hverdagen til at identificere, forebygge og håndtere krænkende adfærd.

Afdelingsledelsen har det overordnede ansvar for: 

Afdelingsledelsen har i samarbejde med LMU ansvar for:

De ansatte har ansvar for:

Lokale retningslinjer:

 

At identificerer:

Krænkende handlinger identificeres gennem kendskab til definitionen på krænkende adfærd hos afdelingens interne og eksterne medarbejdere.  

Vip omkring krænkende adfærd er en del af afdelingens introduktionsprogram.

Krænkende adfærd er et punkt på personalemøder, hvor definition handling og åbenhed diskuteres.

Daglige briefinger når dagens program starter og slutter, så hændelser og uoverensstemmelser vendes og problemer identificeres før de eskalerer.

Pludselig mange og gentagne sygemeldinger hos enkelt personer kan være et tegn på dårlig trivsel.

Resultater af løbende trivselsmålinger.

 

Forebygge krænkende adfærd:

Det er et fælles ansvar at forebygge krænkelser, chikane og mobning. Det er vigtigt at man tør gribe ind, hvis man oplever en konflikt mellem kollegaer.

Alle har et ansvar for at stoppe sladder omkring episoder hvor der har foregået uoverensstemmelser og evt. krænkende adfærd.

Krænkende adfærd håndteres af leder og de involverede parter og ikke hele personalegruppen.

Snak om manglende kompetencer hos kollegaer er krænkende adfærd, alle har et medansvar for at kompetenceudvikle kollegaer, og skabe rammer for dette.

Løbende forventningsafstemning og åbenhed om egne kompetencer med dagens team.

Man prøver selv at løse problemet så vidt det er muligt og ellers inddrages nærmeste leder.

Det er vigtigt at italesætte situationen så det forebygger yderligere gentagelser.

Afdelingen har udarbejdet et veltilrettelagt onboarding program til nye medarbejdere.

Afdelingens værdier er synlige for alle og vi har alle et fælles ansvar for at efterleve dem.

Aktiv opfølgning på trivseslsmålinger.

Et fast punkt på LMU møder.

 

Håndter krænkende adfærd:

Den person der føler sig udsat for krænkende adfærd går til nærmeste leder.

Ledelsen og den udsatte skal beslutte hvilker tiltag der skal iværksættes for at undgå gentagelser.

Oplever en kollegaer at en medarbejder mistrives og udsættes for krænkende adfærd, henvender denne sig til nærmeste leder.

Det er vigtigt at man tør gribe ind, hvis man oplever en konflikt mellem kollegaer. I tilfælde af at man ikke føler sig tryg ved at gribe ind, må man søge hjælp hos teamleder eller nærmeste leder.

Det er ikke AMIRENS opgave at tage sig af personnære krænkelser, men derimod dennes opgave at bringe episoder med på møder hvor der udarbejdes handleplaner på afdelingsniveau.

Er det enkelte episoder prøver man selv at løse problemet så vidt det er muligt og ellers inddrages nærmeste leder.

Det er vigtigt at italesætte situationen så det forebygger yderligere gentagelser.

Det er vigtigt at kollegaer imellem bakker hinanden op ved krænkende adfærd fra eksterne samarbejdspartnere.

Vis anerkendelse og tolerence overfor kollega og dennes forskellighed i hverdagen.

Brug humor det skaber arbejdsglæde.