Klargøring af opvågningsafsnit, Dagkirurgisk Afdeling 141

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

 

Målgrupper og anvendelsesområde

 

Tilbage til top

Anvendes i forbindelse med introduktion af nyansatte sygeplejersker til Dagkirurgisk Afdelings opvågningsafsnit.

Formålet er at sikre, at den enkelte sygeplejerske får kendskab til opvågningsafsnittets indretning og funktionalitet.

At sikre at sygeplejersken introduceres til apparatur, utensiler og medicin, så denne kan klargøre afsnittet og sikre at relevant udstyr er til stede, og tjekket efter gældende retningslinje.

At sikre at sygeplejersken kender retningslinjer og kan anvende og vurdere, hvornår relevant udstyr skal anvendes, så patientens sikkerhed opretholdes.

 

 

Definitioner

Opvågningsafsnit:Opvågningsafsnitet er indrettet efter DASAIMS rekommandation for observation efter anæstesi.

Fremgangsmåde

 

Tilbage til top

 

Opvågningsafsnitet er indrettet efter DASAIMS rekommandation for observation efter anæstesi tilpasset lokale aftaler

 http://www.dasaim.dk/wp-content/uploads/2019/08/Observation-efter-an%C3%A6stesi-Dec-2015.pdf

 

Under introduktion til afsnittet gennemgås følgende:

  • Genoplivningsudstyr
    • Genoplivningsudstyr gennemgås inklusive ilt og sug og det sikres, at den ansatte ved hvordan der alaremres ved hjertestop. AC5 Hjertestop.pdf
      • 2 Rubensballoner hænger på dropvogn (1 stk til voksne 1 stk til børn)
      • EKG-apparat forefindes på afd 130 (nøglen findes i medicinrummet på 141)
      • Vogn til akut luftvejshåndtering forefindes i anæstesimontering på operationssiden 
      • Medicin til akut brug forefindes i medicinrummet
    • Det kontrolleres dagligt at ilt og sug fungerer og er samlet korrekt, at dropvognen er fyldt op samt at der forefindes Rubensballoner og akutmedicin på opvågningen sug opvågning.docx Indhold i dropvogn opvågningen.docx
  • Alarm system
    • Alarmsystem ved sengepladserne gennemgås. Systemet slås fra bag den stationære pc midt i opvågningen. Her hænger også diverse koder
    • Ved hjertestop i afd anvendes alarmknappen ved stationær pc midt i afdelingen
  • Actioncard
    • Actioncard hænger ved afsnittets køkken, actioncards anvendelse gennemgås af AMIR.
    • Afbryderen til ilt og sug i opvågningen sidder på væg ved køkken. Hovedafbryderen til ilt og sug til operationsstuerne sidder på gang til operationsstuerne. Der skal sikres kendskab til placering og anvendelse af denne. Alarmeringsinstruks (Alle actioncards)
    • Under introduktion til afd. gennemgåes flugtveje samt afdelingen brandslukningsudstyr.
  • Monitor og it-udstyr
    • Det sikres at sygeplejersken har kendskab til:
      •  Hvordan monitor tændes
      • Hvordan WOW-station/pc/scanner ved opvågningspladserne tændes.
  • Rengøring af it-udstyr
  • Medicinrum
    • Medicinrummets opbygning og anvendelse gennemgås
    • Hver morgen kontrolleres at den gængse medicin er til rådighed 
      • Efedrin
      • Atropin
      • Forvel (naloxon)
      • Adrenalin
      • Ventoline
      • Diverse smertesillende medicin
    • I tilfælde af mangler kontaktes farmakonom (tlf.nr. står på tavlen i medicinrummet)
    • Medicinrum tilses dagligt af farmakonomer.
    • Kassen med PN-medicin tages hver morgen ud af medicinrummet og placeres i dropvognen, som er aflåst. Når opvågningen lukkes ned om aftenen placeres kassen med PN-medicin igen i medicinrummet.
    • Rummet rengøres 1 gang om måneden.
  • Rent depot
    • Der forefindes forskellige rene og sterile utensilier.
    • Utensilier bestilles og fyldes op af rekvisitør. Det er dog sygeplejerskernes ansvar, at fylde op af sprøjter, propper, dropslanger og gaze swaps. Disse hentes i anæstesimonteringen på operationssiden.
    • Under introduktion til afdelingen oplæres i brug af blodsukkerapparat samt Hemocut. Dette dokumenteres på skema.
      • Det tjekkes dagligt at BS-måler, strimler og nåle forefindes. (Ved mangel på strimler afhentes de i varemodtagelsen afd 084 i kælderen tlf 22563)
      • Det tjekkes dagligt at Hemocut og strimler forefindes. (Ved mangel på strimler bestilles via spl med ansvar for varebestilling)
    • Der forefindes bairhugger og blærescanner. Under introduktion til afd. instrueres i brug af disse
    • Der forefindes øjenskyllevæske. Under introduktion til afd anvises placering af øjenskyllevæske og anvendelse af dette (AMIR)
    • Der forefindes rene krykstokke. Fyldes op af vores portør efter behov (Tlf:26391)
    • Det tjekkes dgl at Nedetids-pc er på sin plads (Nedtidsskemaer er i mappe på reol i opvågningen. Disse tjekkes 1 x ugentlig, dokumentation for dette forefindes på overspl kontor)
  • Urent depot
    • Her findes bækkenkoger, under introduktion til afd. instrueres i brug af denne. Obs vandet kommer ikke nedefra hvorfor du skal se på oversigten hvordan bækken/kolbe skal sættes! Vejledning hænger på væggen over bækkenkogeren.
    • Lejerne fra dagens afsluttede patienter sætter her til rengøring.
    • Ekstra borde og armlæn til lejerne findes i skabet.
    • Her er der to store metalbure til urene dyner og puder. Disse køres ned af vores portør.
  • Håndtering Affald
    • Der introduceres til afdelingens affaldshåndtering. Der hænger plakater med anvisninger ophængt i det urene depot, derudover skal der sikres kendskab til VIP Affaldshåndtering i Region Hovedstaden Bilag 1 Sorteringsplanche.pdf
    • Det skal dagligt sikres at der forefindes bøtter til skarpe genstande og at de ikke er fyldte. Fyldte bøtter placeres i containeren i urent depot på operationsgangen.
    • Medicinrester i dropslanger, som har været patientnært smides ud i den store gule spand i det det urene depot.
  • Seng/leje
    • Der gennemgås funktionaliteten af ”JB.care daycare stol” i daglig tale leje, som betjenes via remote kontrol eller manuel udløser bag hovedgæret. JB Care DayCare stol vejledning.pdf
    • Der skal blive 6 lejer stående i opvågning i stik natten over, så disse er fuldt opladet.
    • Ved fejl på lejet skal det meldes via rekvisition og seddel på lejet om hvad der er galt.
    • Rengøring af lejer sker ved serviceassist og urent leje køres til urent depot af sygeplejerske.
  • Køkkenet.
    • Der informeres om hygiejne i køkkenet ved håndtering af madvare, samt bestilling og kontakt til køkkenet.
    • Dagligt ca kl 9 sender køkkenet is og kander op, som hentes i vores modtagerstation nr 11. Alternativ modtagerstation har nr. 14. (Ved mangler ringes til køkken tlf: 26791)
    • Ca 3 x uglt modtager vi mad fra køkkenet efter fast aftale, ved mangler ringes efter mad. Personalet fra centralkøkkenet er ansvarlige for at vores køkken er fyldt op. Obs! vi skal huske at afbestille ved mange fridag/helligdage
    • Dagligt ved anretning af drikkevogn tjekkes udløbsdatoer.
    • OBS! Alt mad der har været ude af køleskabet skal smides ud hver eftermiddage/aften, når opvågningen lukker.
    • Skabslågerne i køkkenet aflåses hver aften
  •  Garderoben

  • Tøjskab fyldes op af rekvisitør (tlf. 22090), der også bestiller papirstøj til patienterne (fraset str. XXXL som bestilles af sygeplejerske med ansvar for varebestilling, lager af disse forefindes i depot på baggangen) Ved mangel af strømper ringes til rekvisitør.

    • I tilfælde af blod eller andre uhygiejniske forhold, kaldes rengøring (tlf. 21042)
    • Afdelingen har 24 garderobeskabe som låses med en 4 cifret talkode, som patienten selv vælger. I tilfælde af at pt har glemt koden, åbnes skabet af personalet med universalkoden (Universalkoden forefindes på opslagstavlen i medicinrummet)
    • Inden opvågningen lukker tjekkes at alle skabe og omklædningsrum er tomme.
    • Eventuelt glemte ting anbringes i afdelingens glemmeskab som forfindes i skabsreolen ved døren mellem opvågning og reception

 

 

 

 

 

Ansvar og organisering

 

Tilbage til top

Afdelingsledelsen og afdelingens mentorer er ansvarlig for, at personalet er bekendt med procedure og forholdsregler for klargøring af opvågningen, samt at de fysiske rammer og hjælpemidler er tilstede for at de kan overholdes.

Den enkelte medarbejder i Dagkirurgisk Afdeling er ansvarlig for at kende og følge instruksen.

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Tilbage til top

"Opvågningssygepleje - i teori og praksis"

Forfatter: Anthea Hatfield & Michael Tronson

 

Bilag